שאלות ותשובות בנושא שימור מבנים ואתרים
למה, בעצם, משמרים בתים ישנים?
כדי ליצור סביבה עשירה ואיכותית יותר, סביבה שמכילה גם שכבות מהעבר, סביבה מעניינת יותר, שבהרכב העיצובי שלה, הבתים הישנים משמשים כדי ליצור מקום איכותי עם חוויה, מקום שנותן ביטוי פיסי לזהות מקומית, שיש לו אופי משלו. השימור עוזר לאנשים למצב את עצמם בסביבה, ביחס למקום ולזמן. ובקיצור, מקום טוב יותר.
כלומר זו שאלה של איכות של הסביבה, ואני חשבתי שאנחנו רוצים להנציח אישים ומאורעות היסטוריים?
ובכל זאת, זו הסיבה הפופולארית ביותר לשימור מבנים?
זה לא מובן, היסטוריה זה מה שהיה, אדריכלות זה תחום התמחות (1) אבל מה זה מורשת תרבות ומה ההבדל בינה לבין הגישה ההיסטורית?
באמת לא פוליטי?
קיימת סכנה של ניצול פוליטי של השימור, כדי ליצור מיתוס לאומי, כדי לשרת מטרות פוליטיות עכשוויות. בגישה פוסט-מודרנית אפשר לשאול, איזה עבר אנחנו משמרים ומהו הסיפור ההיסטורי שאנחנו רוצים לספר. אם נחזור לאנגליה, שם, יש רק הבדל בדגשים:- השמרנים מקדמים את השימור האדריכלי כמורשת לאומית (ולעידוד התיירות). הלייבור מקדם שימור אדריכלי ותרבותי, במסגרת שיקום מרכזי ערים (ופתוח עירוני). בארץ, שבה עדיין נאבקים שני עמים על בעלות ושייכות, קיימת סכנה שכל הארץ תתמלא בקברי צדיקים (כולל
אבל המבנה המשומר יכול לשמש אמצעי הוראה מצוין?
למה לנו להתעסק עם הנושא הזה בארץ, אנחנו לא איטליה עם מסורת בניה ותרבות של אלפי שנים. כאן הכל חדש, לא?
מהי המשמעות ההיסטורית של השימור?
זאת לא הכוונה. צריך לבצע פיתוח נדרש במלואו. בצורה אחרת או במקום אחר. ואם קיימת בעיה לבצע את זה, מוסדות התכנון מכריעים. התערבות תקופתית במרקם העירוני הקיים הוא אמצעי חיוני ונחוץ לחיים עירוניים, פיתוח כלכלי וקיום חברתי. האתגר בערים היסטוריות חיות הוא לעצב אסטרטגיה של התערבות שתשמור על הערכים הפיסיים של המורשת המקומית של הנוף העירוני, ותענה על הצרכים התפקודיים של העיר, אנו לא מעונינים בערי תצוגה מתות, ערי מוזיאון או דיסני-לנד היסטורי.
ואם מסכימים על הצורך בשימור, מהי הביקורת על קביעת הערך לשימור?
ומהי התשובה לטענה זו?
כל הדיבורים על התרומה של המורשת התרבותית ליצירת קהילות, לא בדיוק עובדים, בתקופת "העיר הזוחלת" האנונימית, עם הקשרים הוירטואליים במקום המפגשים החברתיים.
יש הרבה ערים בעולם, ורובן באמת אנונימיות, ערי שינה מתות, "אנשים קטנים גרים בקופסאות קטנות" כשמגיעים לשם לא יודעים אם זה שיכון בחדרה, חולון או בפתח תקווה. אבל יש גם ערים קסומות (8) מקומות קטנים יחסית, רב שכבתיים, גרעינים של ערים היסטוריות בדרך כלל, שמעניקים לאדם "חווית מקום" ומשרים עליו את "רוח המקום". קשה מאוד להגדיר מראש את התנאים להתרחשות עירונית cit - event אבל אנחנו יודעים שזה קורה במקומות מסויימים מאוד.
ואיך נושא השימור משתלב עם גישות חדשות בתכנון, כמו בנוי בר קיימא ושיקום מרכזי ערים?
ומה עושים עם הבניין "המשומר"?
ואולי בעצם מדובר בסה"כ בנוסטלגיה, ואנחנו רצינו לבנות עולם חדש?
או, הזכרת כסף? זה לא עקב אכילס של השימור? למה זה כל כך יקר?
הערך היחיד האמיתי ביזמות נדל"ן הוא זמן החזר ההשקעה, לא שימור ולא מורשת. אין בעיה להרוס את המושבה הגרמנית ולבנות שם קניון או לבנות מלון על המצדה. לעומת זאת, תכנון פיסי בכלל ושימור בפרט, פועלים לטובת הצבור ככלל, ודואגים לצרכיו ומגינים על האינטרסים שלו. כאשר מוסדות התכנון שוקלים את התועלת שבשימור לעומת הגדלת ההשקעה הנדרשת או דחיית ההכנסות מנכס נדל"ן לשימור, הרי הם מבצעים הערכה שמאית ומציעים מנגנוני פיצוי במידת הצורך, כמו הענקת זכויות בניה סחירות במקום אחר. השימור הוא לא הליך נדל"ני רגיל, ושכרו יבוא רק בעתיד. כאשר הקרקע בבעלות ציבורית מצטמצמת הבעיה, כמובן.
אז מהי התועלת המעשית שבשימור ?
מי עוסק היום בשימור, והאם יש ביניהם הבדלים בגישה?
האם אין קריטריונים פשוטים כדי לקבוע מה שווה שימור?
ישנם גם כמה קריטריונים חשובים נוספים שהוצעו:
ומה בעצם עושים כדי לשמר בנין, כשאומרים שימור למה מתכוונים?
הכוונה למכלול פעולות שמטרתן להבטיח המשך קיום תקין ושלם של המבנים והאתרים המיועדים. הפרקטיקה של השימור כוללת: הגנה (ע"י גידור או קירוי), תחזוקה, ייצוב, שימור הקיים (preservation), שיחזור (החזרת האתר לצורה שהייתה בעבר ללא תוספות או שינויים), שיקום (כולל התאמה מחדש), בניה חדשה (ר-קונסטרוקציה על סמך תיעוד), העברה (של המבנה למקום אחר), פרוק והרכבה מחדש, שיכפול (יצירת העתק מדויק replica), ושימור חזית (façadism) או פרטים.
בדרך כלל כשאנחנו מדברים על שימור אנחנו מתכוונים לשיקום! איך משמרים?
(1) התמחות אולי, אבל גם גישה בין תחומית.
(2) חינוך למורשת מציג את העושר התרבותי של המקום. "מאין באנו ולאן אנו הולכים".
(3) www.odpm.gov.uk PPG15
(4) מה שנקרא ע"פ מזכר וינה 2005 "נוף אורבני היסטורי".
(5) דוגמא דווקא ממקום רחוק - הממשל הרוסי עושה מאמצים גדולים להשכיח את זכר התקופה הסובייתית. מאחורי הכיכר האדומה במוסקבה, הייתה בריכת מים חמים, ששמשה את הציבור בחורף הרוסי האכזר. ב=הבריכה עמדה על בור שנכרה לצורך הקמת בניין הסובייט העליון (בתחרות בינלאומית מפורסמת מאוד 1931) במקום שעמדה בו כנסייה קטנה (ישו המושיע) שהייתה אולי הכנסייה המכוערת ביותר ברוסיה ואסון אורבניסטי לא קטן. מנימוקי שימור מבנים החליטו שלטונות מוסקבה להרוס את הבריכה ולבנות מחדש את הכנסייה הנ"ל. כך שלצורך מחיקת ההיסטוריה בנימוקי שימור מבנים הצליחו דווקא לגרום נזק למקום.
(6) כמו מבנים בגרמניה מתקופת הרייך השלישי שהפכו מוקד עליה לרגל של נאו-נאצים.
(7) The Architecyure of the City Aldo Rossi
(8) איטאלו קאלווינו - הערים הסמויות מעין, ספרית הפועלים.
(9) ר` הסבת מבני תעשיה בחבל הרוהר בגרמניה.
(10) כולל שימור גן היסטורי ע"פ פירנצה 1982 כדוגמת אזור האקוודוקט בקיסריה,כולל אזור בדיונות וגבעות הכורכר.
(11) שימור קטע חזית מקורית הצמוד למגדל זכוכית ענק (400% בניה, שד` רוטשילד ת"א) זה לא שימור נוף עירוני,אלא שימוש באביזר ישן כקישוט לשמלה חדשה.
אין תגובות