ראיון עם זיו סימון מנהל פרויקטים - קבוצת אופקטרא

חלק א` - הצגת המרואיין (זיו סימון)
חלק ב` - גוף הראיון
חלק ג` - ראיון עם מהנדס שמואל מאיר

חלק ד` - קבוצת אופקטרא

הצגת המרואיין

ספר קצת על עצמך ואיך בכלל הגעת לענף הזה ?

אני בן 32 יליד פתח תקווה, עובד בחברת אופקטרא מאז שהשתחררתי מהצבא בסוף שנת 2000.
 
העסק הוא עסק משפחתי שייסד אבא שלי. עוד במהלך תקופת הלימודים התחלתי לעבוד במשרד וצברתי נסיון של למעלה מ-10 שנים בענף הבנייה. את הפרוייקט אני מלווה לאורך כל שלביו הרבים - החל מייזום, דרך בדיקת כדאיות והיתכנות כלכלית, ובהמשך בליווי מהלך התכנון, הבנייה והמסירה.
 
את לימודי התואר הראשון עשיתי בסטטיסטיקה וגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב וכרגע אני לומד לתואר שני בטכניון בתכנון ערים (הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים) ובימים אלה אני עובד על פרוייקט הגמר שלי.
 
איך בכלל הגעת לענף הזה ?
את עבודות ניהול הפרויקטים החלה החברה לבצע ולהתמחות בניהול והקמת תחנות דלק. עם השינויים והרפורמה שחלה לאחרונה במשק הדלק, התחלנו לחפש אפיקי הכנסה נוספים מהיתרון היחסי בו עוסק המשרד. לאחר בחינה מעמיקה (עם עזרה של יועצים ארגוניים) קיבלנו החלטה לספק ללקוחות שירות של ייזום וניהול פרויקטים, כך שהיום אנחנו מתמקדים בייזום והקמת תחנות דלק כמו גם במתן שירותי ניהול, וייזום לפרויקטים מסחריים.
כמה פרוייקטים אתה מנהל ?
אני מנהל כמה פרוייקטים במקביל. הפרוייקטים שאני עוסק בהם מגוונים: החל משיפוץ מבנה, דרך פיקוח על בניית תחנת דלק, ייזום של פרוייקט על מגרש חדש בשטח של 10,000 מ"ר ועוד. סה"כ בין 5 ל-6 פרוייקטים בשלבים שונים, פרוייקטים בביצוע, פרוייקטים בשלב תכנון לביצוע, פרוייקט בשלב הגשת אישורים והיתרים (תכנון לרישוי), תב"עות  ועוד.
לפרויקטים בהיקפי בניה משמעותיים אנו מקימים צוות במשרד, הכולל מנהל פרויקט, מפקח בניה - לתיאום תכנון הנדסי, ניהול מו"מ במכרז קבלנים ופיקוח צמוד בזמן הביצוע ומתכנן ערים - לניהול הליך התכנון לרישוי.
 
גוף הראיון

על איזה מסלול לימודים היית ממליץ, למי שרואה את עצמו עובד בחברת ניהול, פיקוח ?

מהנסיון ומההכשרה שלי כמתכנן ערים, להנדסאי בניין רשום השפעה ויכולת רבים יותר בניהול פרוייקט הנדסי, מאשר למתכנן ערים. יחד עם זאת אני מאמין שדיפלומה\תואר בהנדסה אזרחית או אדריכלות יהיו עדיפים מבחינת המועמד בתחום בו אני עוסק. אני ממליץ מאוד לתפוס פרקטיקה במשרד של ניהול פרוייקטים. תואר שני בהנדסה אזרחית, ניהול הבנייה, או תואר בתכנון ערים מאפשר המון ערך מוסף ורקע למנהל פרוייקטים, שהם מעבר להכשרה כמהנדס, מאחר ובתארים המתקדמים הסטודנט נחשף למגוון נושאים כמו חוק התכנון והבנייה, תוכניות מתאר, מגמות תכנון, גישות בתכנון,פיתוח ותחבורה ועוד...
 
אין ספק שבמהלך הלימודים יש לבוא ללמוד ולא "להחתים כרטיס", המעורבות במהלך הלימודים, לשאול שאלות, להעלות הערות, להקשיב ולשמוע מניסיון המרצים והחברים ללימודים, מרחיבים את היקף התוכן הלימודי שניתן לקבל.
 
אני חושב שכיום יש ביקוש רב למהנדסים ולאנשי מקצוע מוכשרים ובהתאם לכך נקבעים השכר והתגמול האישי.
 
האם אתה מרגיש את הנתק בין מה שלמדת בטכניון לבין העיסוק היום יומי?
אני למדתי בטכניון והתוכן האקדמי שהועבר אלינו מאוד עוזר לי בעבודה היומיומית. יחד עם זאת, הייתי שמח מאוד אם היו מאפשרים לנו לשלב יותר עבודה מעשית. אני יודע שבשנים האחרונות יש יותר הכרה בכך שהנושא חסר לסטודנטים, אולם אני לא יודע אם התחילו ליישם מדיניות זו. הנושא רגיש אצל רוב הסטודנטים וגם חברים שלי שלמדו חשמל, אלקטרוניקה והנדסת תוכנה משמיעים את אותן הטענות... אני חושב שמוסדות הלימוד צריכים לנצל את הקשרים שיש להם עם אותן פירמות העוסקות בתכנון וביצוע על מנת לשלב את הסטודנטים שלהם בעבודה, עוד במהלך הלימודים, אפילו ברמה של הכרה וזיכוי בנקודות אקדמיות.
 
מה דעתך על המיתוג של ענף ההנדסה?
כמי שאין לו תואר בהנדסה אזרחית, אני מרשה לעצמי לדקלם, משפט ששמעתי במסגרת קורס "ניהול איכות וערך בבניה" בתואר השני קורס אצל אצל פרופ` יחיאל רוזנפלד, שהבעיה בענף שלנו היא שאנחנו מתפשרים על בינוניות. אנחנו מרשים לעצמנו "לוותר" לקבלנים על האיכות ובסופו של תהליך אנחנו מקבלים מוצר באיכות נמוכה. איכות המוצר משפיעה על איכות האנשים וההיפך. מהניסיון שלנו, מרבית הלקוחות והיזמים מנסים למצוא את הקבלן הכי לחוץ והכי "רעב" ולתת לו את העבודה במחיר הכי זול. מכורח מציאות זו, נכנסים לענף קבלנים ואנשים באיכות בינונית ונמוכה.

כדי למתג את הענף צריך לקחת החלטה אמיצה (ואולי נאיבית) להפסיק לוותר על האיכות ולדרוש לעמוד בסטנדרטים המקובלים, גם אם הדבר מצריך השקעה כספית גבוהה יותר. גם על המפקחים שמבצעים פיקוח צמוד מוטלת האחריות לא להשלים עם הבינוניות ולהורות על תיקוני ליקויים, עוד מתחילת הפרויקט, לנהל תיק ניהול איכות לפרויקט ואף לדרוש מהמתכננים לבצע את מלאכת הפיקוח העליון הדרושה לצורך כך. אני מצאתי את עצמי לא פעם ממליץ ללקוח לא לקחת את הקבלן הכי זול, אולם לצערי לא תמיד אני מצליח לשכנע את הלקוח בערך חשוב זה.

 
מה אתה מחפש כשאתה עורך ראיונות למנהל פרוייקט בחברתך ?
כמו שאני מתאמץ לתת ללקוחות שלי ערך מוסף, אני מחפש עובד שיש לו ערך שהוא מעבר לתעודה ולתואר שהוא רכש במהלך לימודיו. באופן כללי כשאני מחפש עובדים אני שואף למצוא אדם שאוכל לתת לו משימות ופרוייקטים שידע להתמודד איתם באופן עצמאי (בדרך כלל הדבר תלוי בנסיון העובד ןביכולת האישית) אדם שאפשר יהיה לסמוך עליו לכל אורך הדרך, שידע לערוך בקרה על התהליך אותו הוא מנהל, לעמוד בלוח הזמנים, אדם שיודע לתת כבוד לקבלנים אותם הוא מנהל, לערוך להם חשבונות בזמן וכו`.
 
מהנדס שמואל מאיר - מנהל פרוייקטים (קבוצת אופקטרא)

איך נראה יום טיפוסי שלך?

אני התקבלתי לקבוצת אופקטרא לתפקיד של מפקח בנייה. היות והחברה עוסקת במגוון פרוייקטים ברחבי הארץ, התפקיד שלי והיום העבודה מאוד מעניינים, מה שמביא לידי ביטוי את הנסיון שצברתי במשך 30 שנה בענף הבנייה. אני עוסק בכמה פרוייקטים במקביל - הנמצאים בשלבים שונים. חלק מהפרוייקטים נמצאים בשלבי ביצוע ואני מלווה אותם בפיקוח צמוד, פרוייקטים אחרים נמצאים בשלב הייזום ואני עוסק בשלבי התיאום - תכנון, מכרזים וניהול הביצוע. פרוייקט נוסף בו אני מעורב נמצא בשלב של תיאום תכנון ואני מנהל את התיאום בין היועצים והמתכננים.
 
סדר היום שלי מאוד מגוון ומכיל פיקוח בשטח, תיאום תכנון, תיאומי ביצוע, מתן פתרונות לבעיות שמתעוררות במהלך הביצוע, ישיבות עם מפקחים, יועצים וקבלנים, ישיבות פנימיות של חברת אופקטרא, עריכת חשבונות ועוד.
 
מה היית ממליץ ללמוד לסטודנט שרוצה לעבוד בתחום הניהול ?
חשוב מאוד לדעתי לעבוד בתכנון, לפחות מספר חודשים. אני חושב שכדאי מאוד לחשב מבנים פשוטים, על מנת שתוכל לבדוק בעצמך חישובים קטנים. לאחר מכן אני חושב שכדאי לעבוד בביצוע. אני חושב שעל הסטודנט לשקוד על לימוד חוק התכנון והבנייה, תקנות ומושגים ברישוי, תב"עות, וועדות, הוצאת מכרזים וכו`. בנוסף, ידע מקצועי בכל הקשור בדיסיפלינות הרלוונטיות לבניין (ביסוס, אדריכלות, אדריכלות פנים, קונסטרוקציה, חשמל ותקשורת, אינסטלציה וכו`). הדבר נובע מהערך והחשיבות הרבה שיש היום לנושא הכלכלי המתלווה לכל החלטה בתהליך הבנייה וניהול הבנייה.

בכל שרשרת ותהליך הבנייה, מנסים העוסקים בענף, להשקיע כמה שפחות ולהרוויח כמה שיותר... במידה ואין למפקח את הידע לדרוש ולדעת מה התוצרת שהוא מצפה לה, אין לו אפשרות לקבל מוצר סופי ברמה הדרושה. לדעתי אין משמעות רבה להתמחות אותה למד מנהל הפרוייקט, אולם יש חשיבות רבה לנסיון אותו הוא מביא וליכולת האישית שלו.

 
אני מאוד אוהב את היצירתיות והמגוון שמציע שבענף שלנו, ולכן אני חושב שצריך המון אינטיליגנציה רגשית, מעבר לאינטיליגנציה הפורמלית. מבחינתי יש ארבע אבני דרך אותם אני שואף לבטא בעבודתי : איכות, עמידה בלוח זמנים, ניהול במסגרת התקציב ושמירה על בטיחות העובדים.
 
אני מאוד ממליץ לכל מי שעוסק או לומד את ענף הבנייה, לקרוא את הדו"ח המרתק של וועדת זיילר (דו"ח תחקיר בנושא הבנייה בשיטת הפל קל) שמכיל ומקיף את כל הבעיות והרעות החולות של המקצוע.
 
את החיים המקצועיים שלי בענף הבנייה, התחלתי כעתודאי בחיל האוויר (קצין טכני ביחידה).
 
אני סיימתי את הטכניון בשנת 1974 ובתור עתודאי צעיר "נזרקתי" היישר לתפקיד מהנדס בכיר ומייד קבלתי פרוייקט של ניהול הקמת בסיס צבאי חדש בדרום, בלוח זמנים צפוף ובלתי אפשרי - שלושה שבועות בלבד. אני חייב לומר, שאמנם לא ידעתי בתחילה לפתוח תוכנית בניין, אבל לאחר שלושה ימים כבר שחיתי עמוק בתוך הפרוייקט, ורק כך למדתי באמת מה היא ההנדסה.
 
מה דעתך על התגמול לעובדים בענף ?
לאנשי הביצוע בדרך כלל יש תגמול גבוה יותר מאלה שבוחרים בעבודה כמנהלים ומפקחים, בעיקר מאחר והתפקיד מצריך עבודה קשה יותר ואף בשל העובדה כי האחריות שלהם גדולה יותר (בדרך כלל). לגבי העבודה בפיקוח, אני חושב שמאחר ויש היצע רב של מועמדים, בעיקר בשל העלייה הגדולה והאיכותית מרוסיה, המשכורות עדיין נמוכות. אני כולי תקווה כי המצב ישתנה והתגמול יהיה תואם להשקעה הרבה של העוסקים בענף.
 
איך ישתלב סטודנט שזה עתה סיים את לימודיו, אם בכל מודעת דרושים מבקשים נסיון ?
יש הרבה חברות גדולות המעוניינות להשקיע בבוגרים ובעובדים חדשים, בתנאי שהם ישתלבו בעבודה לאורך זמן. גם עבודה בארגונים מוסדיים, יחידת הבינוי בצה"ל, יחידת הבינוי בחיל האוויר ובחיל הים, ישמחו לקלוט בוגרים. הבוגר יקבל מאוד מהר אחריות רבה וילמד הלכה למעשה את הפרקטיקה של המקצוע.

קבוצת אופקטרא


 
ספר על חברת אופקטרא ייזום פרויקטים בע"מ
החברה הוקמה על ידי אבא שלי סיומה סימון בשנת 1988 אשר בהכשרתו הינו כלכלן. חברת אופקטרא עברה גלגולים שונים במהלך השנים ועסקה בענף הבנייה, על הנישות השונות שבו.
 
בשלוש השנים האחרונות, הפעילות מתמקדת בייזום וניהול פרוייקטים, כמו גם במכירת שירותים חיצוניים של ניהול פרוייקטים בבנייה, כשהערך המוסף ללקוח הוא שירותי הייזום בדגש על הפנים הכלכליים והייזמיים (פרוייקט להשכרה, מניבים, פרוייקט לבנייה עצמית וכו`).
 
המטרה שלשמה הוקמה חברת אופקטרא מאפשרת להכנס בשלב המוקדם של תהליך הפרויקט, בו ללקוח יש רעיון שטרם גובש, ללוות אותו מהשלבים הראשוניים ועד לסוף תקופת הבדק. כמובן שניתן להשתלב בכל שלב בתהליך הייזום ובנייה, אולם אנו מעדיפים לעשות כן בשלב מוקדם, עוד לפני שלב ה"הגשות", לבדוק מהן צפיות הלקוח, לגבש יחד פרוגרמה מתאימה, בחירת מגרש, בדיקת תב"ע והתאמתה ללקוח וכו`.
 
אנו מאמינים שניהול פרוייקט, טוב שיתרחש עוד לפני שנבחרו המתכננים והיועצים כך שניתן יהיה לבחור אותם בעתיד - בצורה שיותר מותאמת לצרכי הלקוח. אבי שהוא כלכלן בהכשרתו, מביא לידי ביטוי את נסיונו הרב ומאפשר בכך לבצע החלטות כלכליות והנדסיות טובות יותר כערך מוסף יזמי ללקוח.
 
דוגמא טובה לכך שאנו מאמינים בכניסה מוקדמת לפרוייקט, היא התכנון האדריכלי. הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו עומדים מול לקוח מאוכזב מהפרוייקט שהתחיל להתגבש, מאחר והאדריכל תכנן מבנה אדריכלי מרשים מאוד והבטיח לו אחוזי בנייה גבוהים ובפועל מסתבר כי שילוב המערכות השונות והנחיות גורמי הרישוי מצמצמים את אחוזי הבניה, שלא לדבר על העלויות של פרטי האדריכלות המיוחדים אשר היו מקפיצים את עלות הבנייה... המטרה שלנו היא להביא את הידע ואת הנסיון שצברנו במטרה לקרב את הפרוייקט והמוצר הסופי, לצפיות הלקוח ולאילוצים המתבקשים (תב"ע, אחוזי בנייה, אישורים, תיאום מערכות וכו`).
 
מה עושה חברת אופקטרא ומהו התהליך להקמת תחנת דלק ?
את עבודות ניהול הפרויקטים מבצעת חברת אופקטרא, בדגש על התמחות בניהול והקמת תחנות דלק. עם השינויים והרפורמה שחלה לאחרונה במשק הדלק, התחלנו לחפש אפיקי הכנסה נוספים מהיתרון היחסי בו עוסק המשרד. לאחר בחינה מעמיקה (עם עזרה של יועצים ארגוניים) קיבלנו החלטה לספק ללקוחות שירות של ייזום וניהול פרויקטים, כך שהיום אנחנו מתמקדים בייזום והקמת תחנות דלק כמו גם במתן שירותי ניהול, וייזום לפרויקטים מסחריים.

ברמה המהותית, תהליך הקמת תחנת דלק דומה כמו בכל פרויקט הנדסי אחר. יחד עם זאת, להתמחות שפיתחנו בחברה יש ערך מוסף של בדיקות מקדימות לניתוח היתכנות וכדאיות בהקמת הפרויקט, כמו גם שיווקו להשכרה או למכירה. התהליך מורכב ומתחיל מניתוח איזור גיאוגרפי מסויים, בו נראה כי יש מחסור בתחנות דלק, מבחינת מדדים כאלה ואחרים. בבדיקה נבדוק את ההיצע, ביקוש וכו`.

השלב הבא יהיה לרדת לרזולוציה גבוהה יותר ולחפש מקום שיענה על הדרישות של הקמת התחנה אפילו עד לרמה של לחפש גוש וחלקה העומדים בדרישות להן אנו מצפים. בשלב זה מאתרים את בעל הקרקע בכדי לעניין אותו בהקמת תחנה, כמו גם לבדוק סוגים שונים של התקשרויות (מימון,שותפות, משקיעים, חברות דלק ועוד). בחלק מהמקרים פונים אלינו בעלי קרקעות, מושבים וקיבוצים ולקוחות פוטנציאלים על ידי הפניה של לקוחות קיימים, עורכי דין שונים ויתר אנשי קשר בתחום, אשר מכירים אותנו יודעים שאנו "מספקים את הסחורה".

 
בניית תחנת דלק אורכת 5-6 חודשים בלבד, אולם שלבי הייזום והתכנון ארוכים ומצריכים עבודה מול רשויות רבות, וועדות רישוי, הגשת פרוגרמות, היתרי בנייה, קבלת אישורים מהגורמים השונים (כבאות, איכות הסביבה וכו`) הגשת תב"אות ועוד.
 
אמנם פרוייקט הקמת דלק אינו עתיר בבינוי, אולם הוא עשיר מאוד במערכות מסוגים שונים ובאינטגרציה מורכבת בין מערכות אלה ולכן שלבי התכנון לביצוע מצריכים משאבים והשקעה רבה. זהו הערך המוסף אותו מציעה קבוצת אופקטרא, שמנסיונה הרב בביצוע עשרות פרוייקטים מהסוג הנ"ל מאפשרת ללקוח מגוון רחב של פתרונות יצירתיים.
 
כפי שפירטתי קודם, קבוצת אופקטרא מלווה גם פרוייקטים שאינם תחנות דלק. ברוב המקרים אנו מגלים כי גם הקמה של פרויקט למסחר ומשרדים בהיקף בינוי של 10,000, יכול להיות פשוט וקצר מהקמה של תחנת דלק בשטח בנוי של 500 מ"ר בלבד.
 
אתן לדוגמא פרוייקט מעניין של לקוח שמעוניין היה בהקמת מוסך (לשימוש עצמי). אנחנו ליווינו אותו בהכנות ובבדיקות הכלכליות שלפני ההקמה, דרך החוזים וההתקשרויות מול בעל הקרקע אשר מחזיק במגרש, גיבוש אופטימיזציה לאפשרויות הצפויות, כך שהלקוח יסיים את הפרוייקט בזמן, בתקציב ובאיכות שהוא ציפה לה, זאת בנוסף לכך שלא היו אירועי בטיחות בכל מהלך הפרוייקט - עובדה חשובה שאין לזלזל בה.
 
אמנם התכנון לרישוי והתכנון המפורט להקמת מוסך אורכת זמן קצר יותר מהקמת תחנת דלק, אבל מורכבות המערכות, קבלת אישור היבואן על עמידה ב"אמות המידה" (סטנדרט מפרטים לביצוע של כל יבואן ויבואן) והאופרציה הטכנית המלווה את הפרוייקט - לא פוחתת מהקמת תחנת דלק מלאה.

אציין שחברת אופקטרא נכנסה לאחרונה לתחום המגורים דרך ניהול ולווי קבוצות רכישה של פרוייקטי מגורים מיוחדים.

כניסה לאתר האינטרנט של קבוצת אופקטרא
 

 
 
 

פורטל CivilEng להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה - שמח להגיש לכם סדרת ראיונות עם אנשי מקצוע ובעלי תפקידים במשק.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
הגולשים מוזמנים להפנות שאלות למרואיינים בפורום הפורטל.

מעוניין\ת להיות המרואיין\ת הבא\ה ? כתוב\י לנו

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר