ביצוע עבודות הנדסיות בחו''ל
כידוע, חברות בנייה ישראליות רבות פועלות בחו"ל במגוון תחומי ההנדסה: תשתיות, כבישים, מחצבות, בניה אזרחית, תשתיות מים ועוד. חברות אלו פועלות בעיקר באפריקה, בדרום אמריקה ובמרכזה, ובמזרח אירופה.
הפרוייקטים המבוצעים הם בדרך כלל בהיקפים כספיים והנדסיים גדולים המחייבים מערכות לוגיסטיות וניהוליות תומכות, ונסמכות על אנשי שטח ישראלים מנוסים ומקצועיים ביותר. ברבים מן הפרוייקטים, הסגל הניהולי הוא כולו ישראלי, מרמת מנהל העבודה, מהנדס האתר ומנהל הפרוייקט ושאר העובדים הם מקומיים. החברות המבצעות הן לעיתים סניפים מקומיים של חברות ישראליות ולעיתים חברות מקומיות הנשלטות בידי ישראלים, ללא נציגות בארץ. רבים מן הפרוייקטים המבוצעים ממומנים על ידי גורמי בינלאומיים כמו הבנק העולמי, קרנות סיוע אמריקאיות ואירופאיות ועוד. גורמים מממנים אלו מעסיקים מצידים מפקחים ומנהלים אירופאיים ואמריקאיים אשר אמונים על כך שהרמה ההנדסית תשמר גבוהה.
במקרים רבים, מבוצעות העבודות על פי התקן הישראלי או תקנים בינלאומיים מחמירים. חברות בניה ישראליות רבות המבצעות עבודות הנדסיות מוסרות אותן לעיתים למשרדי תכנון ישראליים ובזכות הקשרים הטובים, הנסיון והשפה המשותפת מקלות ומשפרות את הביצוע.
חברתנו המתמחה בתחום עבודות הבטון הדרוך ופועלת במסגרות שונות מאז שנת 1993 בצעה בשנים האחרונות מספר עבודות בחו"ל. תחום עבודות הדריכה מבוצע בארץ ברובו על ידי מספר מצומצם של קבלני משנה ולמעט מספר חברות גדולות המעסקות צוותי דריכה, נוטות החברות שלא להכנס לתחום זה בשל ההתמחות והלוגיסטיקה הנדרשות.
לעיתים רבות, הופתענו מהיקף הפעילות הישראלית בחו"ל. חברות רבות מבצעות פרוייקטים ומספקות מוצרים הנדסיים בתכנון ובביצוע ישראלי. נסיוננו הביא אותנו להפקת מספר לקחים אשר יובאו להלן.
בתחום הלוגיסטי לא כדאי להסתמך על אספקה מקומית שכן היא לעיתים לא זמינה, לא באיכות מתאימה ולא מצוייה במלאים הנדרשים. ראוי וכדאי להשתמש בחומרים המוכרים מהשימוש בישראל ולהקדים לשלוח אותם לחו"ל. נושא השילוח חייב להיות מבוצע על ידי גורמים מקצועיים ומנוסים . ביעדים מרוחקים, זמני ההפלגה ארוכים מאד ולעיתים יש מורכבות גדולה בהליכי שחרור מהמכס.
למדינות כמו ניגריה זמן ההפלגה הוא מעל 45 ימים וזמן השחרור מהמכס עלול להיות ארוך מאד ותלוי בקשריהן הטובים של החברות המקומיות. גם למזרח אפריקה לא תמיד קל לשלח ציוד היות וספינות גדולות המשרתות בקווים שבין אסיה לאירופה, אינן פוקדות כלל את נמלי מזרח אפריקה בשל היקף הפעילות הנמוך בהם. לכן כדאי להשקיע זמן ומחשבה מבעוד מועד ולהערך לשילוח הציוד בזמן. גם טיסות והובלה אויריות ליעדים מסוג זה עלולות להיות יקרות ובתדירות לא מספקת.
ציוד רגיש ומיוחד שאינו מוכר בארצות היעד ראוי וחובה לגבות במערכות נוספות. במקרים של תקלות מכניות קשה להסתמך על טכנאי מקומיים או על אספקת חלפים לצורך ביצוע תיקונים. על אף העובדה שאתרים רבים כוללים מערך שירותים מקיף הכולל מחצבה, מפעל בטון / אספלט ומוסך הנדרשים לצורך סלילת כביש לאורך עשרות קילומטרים ואחזקת ציוד המונה עשרות כלים. ברבים מן האתרים ישנו צוות טכני ישראלי מקצועי ביותר אך לא תמיד ניתן להשיג את החלקים הנדרשים בזמן סביר. אם נדרשים מנועים חשמליים, משאבות, תוספי בטון שונים ועוד ראוי להביאם מהארץ בכמות מספקת שתאפשר רציפות של העבודה עם חומרים אשר תכונותיהן מוכרות היטב.
אם מסתמכים על חומרים מקומים חובה ללמוד מראש על תכונותיהם. במקומות שונים לא ניתן להשיג את מגוון סוגי המלט המוכרים בארץ. ישנם אזורים בהם קשה להשיג אגרגטים ולפעמים אפילו המים המקומיים מחייבים הערכות מראש. ישנם מקומות בהם עושים שימוש בשאיבת מים מקומית או במי נהרות מתוקים וראוי ללמוד על הרכבם ולהמנע משימוש במים שאינם ראויים.
כח האדם המקומי נוטה להפתיע ברמת המוטיבציה שלו. פועלים פשוטים אשר לעיתים רבות משתכרים כמה מאות דולרים בודדות בחודש מעוניינים ללמוד ולהכיר נושאים חדשים מתוך תקווה להבנות ולצאת ממעגלי העוני. חובה לכבד את המקומיים, מרמת העובד הפשוט ביותר ולזכור שהם המארחים ואנו האורחים, גם אם באותו שלב הם מועסקים על ידינו. כללי הבטיחות בעבודה מוכרים גם במקומות אלו ויש עליהם הקפדה רבה.
בתחום ההנדסי, כפי שצויין, הרמה אינה נופלת מזו המוכרת לנו בארץ ולעיתים אף עולה עליה. מפקחים מנוסים מאד מאירופה ומארה"ב אינם מתפשרים ולא תמיד מבינים את התרבות הישראלית. ראוי להערך מראש, לקרוא את התקנים המחייבים והמפרטים ולהערך מראש לדרישות בלתי מתפשרות. הודות לתקשורת הסלולרית שהגיעה בשנים האחרונות לכל פינה נדחת בעולם, קל ליצור קשר עם הארץ, אך ראוי לזכור שעלויות התקשרות הבינלאומיות הן נכבדות וחיבור האנטרנט במקומות מסוג זה הוא לעיתים איטי להחריד. קבלת תוכניות בדוא"ל יכולה להיות בלתי אפשרית בשטח. בערים הגדולות בדרך כלל התקשורת טובה יותר.
בתחום הפיננסי כדאי לקחת בחשבון שעלולת להיות הוצאות נוספות בלתי צפויות רבות במהלך הביצוע. פעילות במדינות מרוחקות מחייבת טיסות, משלוחים ימים ואווירים, תיקון תקלות, תקשרות והוצאות מחייה. במדינות רבות, נדרש תשלום עבור אבטחה ושמירה במידה וזה לא מסופק על ידי החברה המזמינה. ישנן מדינות בהן קיימת סכנת חטיפה וחובה להקפיד על כללי הבטחון הנדרשים. ישנם מקומות בהם אין מערכות רפואיות ברמה מערבית ולכן חובה להצטייד בביטוח רפואי המבטיח פינוי בהיטס תוך מספר שעות. חברות ישראליות רבות נוהגות להקים לכל אתר מחנה שינה ובו מגורים נאים ומטבח המספק את כל צרכי העובדים.
תמונה 4: קורות לגשר על הכביש הפאן אפריקאי בדרך מנמל מומבסה לעומק אפריקה. ביצוע: SBI סולל בונה קניה. תכנון: א.מ.י מתום, גיל גרינברג.