ראיון עם דר` אורי צדקה, דיקן המחלקה להנדסת בניין - סמי שמעון
חלק א` - הצגת המרואיין
חלק ב` - גוף הראיון
שמי אורי צדקה ואני דיקן המחלקה להנדסת בניין, במכללה האקדמית להנדסה - סמי שמעון.
לפני כ-40 שנה סיימתי את לימודי בפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, לתואר .B.Sc והתמחיתי בתכנון מבנים (קונסטרוקציה). במקביל לשירות בצה"ל, התחלתי בלימודים לתואר .M.Sc בהנדסה אזרחית בטכניון, אולם בשלב מסוים עברתי לאוניברסיטת בן גוריון בנגב באר שבע, והשלמתי תואר .M.Sc בהנדסת מכונות.
במקביל ללימודי לתואר השני, עבדתי כמרצה, כמנהל מעבדות וראש מגמה במכללה הטכנולוגית באר שבע. את לימודי לתואר Ph.D, המשכתי גם כן - באוניברסיטת באר שבע במחלקה להנדסת מכונות. במהלך השנים עבדתי בתכנון קונסטרוקציות, גם כשכיר וגם כבעל משרד עצמאי ואף עסקתי בתכנון קונסטרוקציות במהלך תפקידי הצבאי.
בתפקידי הנוכחי, אני מכהן כדיקן המחלקה להנדסת בניין, כאשר מיומו הראשון של מסלול הלימודים בהנדסת בנין במכללה כיהנתי כראש המחלקה. במסגרת זו הייתי מופקד על הכנת התוכניות האקדמיות של המכללה, במסגרת המחלקה הנדסת בניין.
מהי ההתמחות שלך ומדוע בחרת להתמחות דווקא בתחום זה ?
- פיתוח המחלקה: פיתוח תוכניות הלימוד, העמקת תכני ההתמחויות, פיתוח המעבדות והספריה, שימור והקפדה על רמה אקדמית, מציאת והרחבת תחומי המחקר במחלקה וייעוץ לסגל העוסק במחקר במחלקה.
- קיום תוכנית ההוראה: קבלת סטודנטים, טיפול בבעיות הקשורות להוראה, שיבוץ מרצים, טיפול בבקשות סטודנט, מעקב בחינות וציונים, הנחייה ובדיקת פרויקטי גמר ועוד.
- קשר עם גורמי חוץ: המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), רשם המהנדסים והאדריכלים, אנשי ומממני מחקר הנערך במחלקה, קשר עם נציגי מוסדות אקדמיים, פגישות עם מנהלי ואנשי חברות הנדסיות (למטרות מחקר, הרחבת החשיפה לתעשייה, הכנת סיורים לימודיים, הכנה להרצאות אורח ועוד).
- ישיבות ופגישות: פגישות שוטפות עם אנשי הסגל, סטודנטים, גורמי חוץ וגורמים פנים מכללתיים.
- פעילות בוועדות מכללתיות ומחלקתיות: מועצה אקדמית, וועדת מינויים, וועדת הוראה מחלקתית, וועדת פרוייקטים, חשיפה לתעשייה וועדת קבלה.
- סגל: איתור ושיבוץ אנשי סגל, הנחייה, ליווי והערכה של הסגל האקדמי.
האם תרצה לספר על המחקרים בהם משתתפת המחלקה ?
- התקדמות סדק בחומרים מורכבים
- ייצור טפסות מחומרים פלסטיים
- שיטות מתקדמות לפירוק טפסות
- מניעת הצפה באזור גשר עין בוקק
- שיקום מבנים בעזרת חומרים מרוכבים
מחזור ראשון החל לימודיו במסגרת המכללה הטכנולוגית באר שבע, בשנת הלימודים תשנ"ו. בשנת לימודים תשנ"ח הוקמה המכללה האקדמית להנדסה בנגב, שלימים הפכה למכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון. בשנת הלימודים תשס"ב נפתח קמפוס של המכללה באשדוד, ובכך הפכה המכללה להיות "מוסד רב קמפוסי". כיום לומדים במחלקה כ- 300 סטודנטים. עד כה קיבלו תואר כ- 500 בוגרים. מבחינת החלוקה המגדרית, מדובר על כ- 90% סטודנטים וכ- 10% סטודנטיות.
אילו התמחויות קיימות במחלקה ?
בשנת 1994 פנתה המועצה להשכלה גבוהה למכללה הטכנולוגית בבאר שבע, בבקשה להכין מסלול אקדמי להנדסת בניין. המחלקה החלה את פעילותה בשנת הלימודים תשנ"ו עם כ- 35 סטודנטים וזו השנה ה- 16 לפעילותה. בסה"כ סיימו את לימודיהם במחלקה - 12 מחזורים.
ראשית, לתפיסתנו יש שלוש גישות ללימוד הנדסה:
- גישה תיאורטית - גישה בה הלימוד מכשיר את מדעני העתיד של ישראל.
- גישה המעשית - על פי גישה זו, יש לתת לסטודנטים בדיוק את מה שהם צריכים.
- גישה ההנדסית - בגישה זו מלמדים את הסטודנטים לחשוב, להפעיל את הראש.
בנוסף, כללנו בתוכנית הלימודים קורסים ייחודיים: מבוא לרעידות אדמה, תכן לרעידות אדמה, בטיחות בביצוע בניה (קורס ייחודי לנו), היבטים משפטיים, תכן טפסות, היבטי תפקוד במבנים, קורסים ביזמות והנדסה ירוקה ועוד. קורס הנדסה ירוקה כקורס בחירה כלל מכללתי (במסגרת הקורסים של המחלקה להנדסה כימית) הוא קורס ייחודי למכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, ומהווה ערך מוסף לכל מי שעתיד לגשת ולעסוק בהנדסה אזרחית ירוקה.
הלימודים במכללה כוללים שימוש בתוכנות המחשה הרלוונטיות לסטודנט בשוק העבודה (עתיר, STRAP, MS-Project, אוטוקד, בינארית).
סגל הפקולטה נוהג ב"מדיניות של דלת פתוחה" - כל סטודנט יכול לגשת לכל אחד מאיתנו בכל שעה במהלך היום, לשאול שאלות ולקבל מענה מיידי בכל עניין מקצועי ואישי.
במכללה קיים מרכז יזמות ייחודי. הסטודנטים יכולים ללמוד כקורס בחירה, קורס יזמות - בו לומדים הסטודנטים שלב אחר שלב כיצד הופכים ליזמים. סטודנט שיש לו רעיון ומעוניין להגשים ולממש אותו, יוכל לקבל ליווי במרכז היזמות.
פרוייקטי הגמר של הסטודנטים נערכים על פרוייקטים "אמיתיים" ולא תיאורטיים. במסלול להנדסת מבנים, הסטודנט מקבל תוכנית אדריכלית וממנה בונה סט תוכניות מלא של הקונסטרוקציה. גם במסלול ניהול הבנייה, הסטודנט מקבל פרוייקט "אמיתי" עליו הוא בונה את תהליך הניהול הארגון והביצוע של הפרוייקט.
הסטודנטים במחלקה מתנסים במעבדות עם ציוד חדיש ועדכני, במסגרת הקורסים השונים - חומרי בניה, מכניקת קרקע, מדידות, מטלורגיה, חוזק חומרים, מכניקת זורמים ומבנים.
אנו עמלים על פיתוח קשרים ענפים עם התעשייה. במסגרת זו, אנו מביאים לסטודנטים הרצאות אורח, עורכים להם סיורים מקצועיים במפעלים ובאתרי בניה וחושפים אותם לנעשה בשוק העבודה - אליו יצאו בשנים הקרובות. בנוסף, סטודנטים בסוף השנה ה-3 ללימודיהם, מחוייבים ב"חשיפה לתעשייה" שבמסגרתה, עליהם לעבוד בפועל - בתעשייה. לכל סטודנט מוצמד חונך (מהנדס, מנהל הפרוייקט וכו`) המלווה אותו במהלך החונכות. משך החונכות - 200 שעות עבודה (כחודש ימים).
האם המכללה מאפשרת להשלים מהנדסאי - למהנדס ? אם כן - באילו תנאים ?
אין אצלנו במכללה אפשרות ללימודי המשך, אולם אני ממליץ בחום להמשיך באחד מהתחומים החופפים. מסלול לימודים לתואר"בוגר" אינו מספיק כיום להקיף את כל הידע הדרוש למהנדס הבניין, גם לא התמחות בתחום אחד. אציין שחיזוק לכך ניתן מאחת הוועדות של ה ASCE שקבעה כי היקף הלימודים הנדרש לתיפקודו של מהנדס הבניין, הוא לפחות תואר "מסטר" או שווה ערך. הוועדה הנ"ל המליצה גם שהרישוי של המהנדס יינתן רק על סמך לימודים מתקדמים כנ"ל. בהתאם לכך, אני ממליץ כי המהנדס בעל תואר "בוגר" ימשיך בלימודים לתואר "מסטר", עם או בלי תיזה.
ספר על פרויקט גמר של אחד הסטודנטים שהרשים אותך במיוחד.
הבוגרים שלנו משתלבים בכל תחומי ההנדסה האזרחית במשק - משרד הביטחון, המשרד להגנת הסביבה, צ.ה.ל, משטרת ישראל, שב"ס, עיריות ומועצות מקומיות, יחידות הבינוי של בנקים, ברשות הדואר, חברות ציבוריות, חברות קבלניות, חברות הנדסיות (ת.ה.ל, מקורות, כביש 6 ...) ועוד.
- חיזוק מבנים קיימים לרעידות אדמה
- שימוש בחומרים מרוכבים (Fiber-Reinforced Polymers – FRP) לשיקום מבנים
- עומס רוח על מבנים
- תכן סיסמי המבוסס על תפקוד (Performance-based seismic design)
- בקרה סבילה של מבנים
- התנהגות מבנית של בטון מזוין בסיבים
- פיתוח חומרי בניה חדשים העמידים בתנאים קשים
- שיפור עמידות חומרי בניה קיימים
- ניקוז ומניעת הצפות
- תנודות של אלמנטים מבניים
- ניקוי צינורות
- טיהור שפכים
- עמידות בקורוזיה
האם יש לך טיפ ו/או מסר למתעניינים בלימודי הנדסת בניין ?
למתעניינים בלימודי הנדסה, הייתי מספר על מקצוע מהנה בהיותו מקצוע יצירתי. מהנדסי הבניין, אף שעבודתם תובענית "נהנים כל יום" מהתקדמות הפרויקט - שלב אחר שלב. את הפרוייקטים ההנדסיים "תמיד רואים" ואי אפשר להתעלם מנוכחותם הפיסית של הבניינים, הגשרים, הכבישים וכו`... המהנדסים זוכים ליהנות מראיית הפרויקט המושלם, דרך הייזום, גיבוש הרעיון, הקמת הפרוייקט - ועד לאכלוסו ו/או תחילת תפקודו של הפרוייקט בו לקחו חלק.
לימודי הנדסת בניין, מאפשרים ל"בוגר" עבודה כשכיר או כעצמאי. כך יכול הבוגר להתפתח אישית ולהגיע לעצמאות כלכלית. בנוסף אציין, כי מאחר ויש מחסור במהנדסי בניין, מדובר על מקצוע שיש בו בטחון כלכלי.
אני מאחל הצלחה לסטודנטים שלנו, וקורא למתעניינים בלימודי הנדסת בניין לבוא ולהתרשם מהלימודים במכללה האקדמית להנדסה - סמי שמעון.
כניסה לאתר האינטרנט של המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון כאן
פורום הסטודנטים במכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון כאן
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
אין תגובות