פשוט לסלול: 5 טיפים מעולים לעבודה עם אספלט
סוגייה חשובה עבור כל מהנדס היא איכות החומרים שעמם הוא עובד. במשך השנים צוברים מהנדסים ניסיון שמאפשר להם לדעת האם חומר בטוח לשימוש, מהי איכותו, במה נבחנת יעילותו ועל מה ניתן להתפשר.
אחד החומרים המעניינים ביותר עבור אנשי תשתיות הוא האספלט. על פניו, חומר פשוט למדי. אלא שדברים רבים יכולים להשתבש בעבודה איתו: המתכון לא איכותי מספיק, הוא לא פוזר בצורה נכונה ועוד. דורי אלקלעי, מהנדס ויועץ מחברת דוכיפת הנדסה, מכיר מקרוב את החומר. והוא גיבש 5 טיפים שימושיים לעבודה נכונה עם אספלט.
>> הצטרפו לקהילות המקצועיות של CivilEng ב WhatsApp ושנו את התרבות בענף הבנייה
1. מרשל - זו לא רק דרגה צבאית. מרשל (ע"ש ברוס מרשל, מהנדס אמריקאי שפעל בין שנות השלושים והחמישים של המאה הקודמת) הוא המתכון של האספלט. הוא מהווה את ההכרזה והמחויבות של הקבלן לאיכות החומר שהוא מביא לאתר הבנייה לאורך כל תקופת הסלילה. לכן, חשוב מאוד לקרוא ולאשר את המרשל של האספלט תמיד לפני תחילת הסלילה. יש לוודא כי המרשל נעשה במסגרת של השנה האחרונה ממועד הסלילה המשוער. אם חלפה למעלה מחצי שנה, אז יש ספק לגבי אמינות המרשל מכיוון שייתכן שהמפעל החליף ספק אגרגטים וכדומה. לכן כדאי לבקש מהמפעל לספק תעודות המוכיחות עמידה באותו המרשל, טרם תחילת עבודות הסלילה בפועל.
2. ריסוס ואתם על הסוס. חשוב מאוד להקפיד על ריסוס לפני הסלילה. ריסוס נכון ואחיד על פני כל השטח, הקפדה על מינון ושימוש בחומר הנכון, יבטיח מונוליטיות של שכבות האספלט שחשובה מאוד להבטחת אורך החיים של המסעה. בדיקות מעבדה בנושא הריסוס, כגון בדיקת מינון ובדיקת איכות החומר שמסופק, ניתן להזמין דרך מרבית המעבדות. הן עולות מעט אך חשובות מאוד.
ריסוס נכון של השטח. למטה: דיזות נקיות (הקפידו על זווית פיה אחידה)
3. שמרו על פיזור אחיד. יש לזכור: פיזור לא אחיד של האספלט גורם לחדירת מים, לשליפת אגרגטים ולקיצור אורך חיי המסעה. סגרגציה נראית לעין וזכרו כי היא תמיד מעלה ויכוח מול הקבלן אם זו אכן סגרגציה או לא. כדי ליישב את המחלוקת ניתן פשוט לחתוך כ-1 מ"ר מהמסעה, לשלוח למעבדה לחימום ולהפרדת הביטומן ואז לבדוק את קו הדירוג של האגרגטים. אם קו הדירוג מעלה סטייה מקו הדירוג המקורי - זו סגרגציה.
תמונה של סגרגציה ברורה. למטה: בדיקה המוכיחה סטייה מקו הדירוג הנדרש
4. השגיחו על סדר הפעולות. עבודת צוות הסלילה צריכה להיות מתוזמנת ונכונה והיא באחריות מנהל העבודה. ראשית על המכבש הויברציוני לעבור על פניי השטח, לאחר מכן המכבש פנאומטי יעבור ולבסוף שוב הויברציוני. אסור למכבש לבלום על פניי האספלט החם. עליו להאט או להאיץ בשטחים שמחוץ לשטח הסלילה כדי להימנע מלהותיר סימנים בולטים על פניי האספלט. הסלילה תבוצע מהשפה הנמוכה כלפיי המרכז.
סימני בלימה של מכבש על אספלט חם
5. סיימו בפיניש איכותי. אסור, פשוט אסור לפזר אגרגטים אחריי הפינישר. זה פסול לחלוטין לתקן את עבודת הפינישר ע"י זריקת אגרגטים חופשית על השטח. לא עובדים ככה. יש להאט את עבודת הפינישר או לחפש כשלים אחרים ולא לתקן ע"י כיסוי השטח בזריקת אגרגטים אקראית. אם אין ברירה, זכרו לפחות לשלוף את האגרגטים הגסים כדי שלא יותירו את חותמם על המסעה החדשה.
מרקם לא אחיד עם הטבעה של אגרגטים גסים
*המידע המובא בכתבה אינו מהווה מסמך מקצועי ו\או רשמי.
אין תגובות