פרוייקט שדרוג מערך המסלולים בנתב''ג
התקופה הנוכחית מסתמנת כהתאוששת מהמשבר הכלכלי העולמי. הדבר בא לידי ביטוי בהגדלת מספר חברות התעופה הזרות, המפעילות טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במהלך עונת חורף 2010/2011. גידול במספר חברות התעופה עם פוטנציאל לגידול בשיעור של כ-13% במספר הטיסות בהשוואה למספר הטיסות שהופעלו על ידן במהלך עונת חורף 2009/2010, עקב הוספת תדירויות בתכנית הטיסות של מספר חברות התעופה הזרות, יביא להמשך המגמה של הגידול ברמת התחרות ובהיקף הפעילות בשדה.
על מנת שנתב"ג יוכל:
- לשרת את כל החברות ולהוות יעד כלכלי משתלם עבורן
- לספק רמת שרות טובה למטוסים ולנוסעים
- לשמש בעתיד כנמל Hub Airportמאירופה למזרח ולהיפך
חזון מטוס העתיד של חברות התעופה האזרחיות, מהווה מחלוקת בין 2 חברות הייצור הגדולות. חברת איירבוס דוגלת בגישה של מטוס מתקדם בגודל עצום (איירבוס A380 סופר ג`מבו), בעל קיבולת נוסעים גבוהה מאד ושרותים שונים לרווחת הנוסעים ואף כאלה שלא נראו עד כה באוויר. הגישה של חברת בואינג מנגד דוגלת במטוס קטן יותר, כגון בואינג 787, היכול לטוס ללא עצירת ביניים לכל יעד בעולם, על ידי שימוש בחומרים מרוכבים חזקים וקלי משקל וכך להביא לחיסכון בדלק המהווה את המרכיב העיקרי בעלות הטיסה. מצד שני מפתחת בואינג דגם חדש בסדרת הג`מבו 747-8I, הגדול מכל מטוסי הסדרה, כמענה ל A380.
לתחזיות השונות יש השלכות גם על תכנון שדות התעופה. נמלים מרכזיים בעולם החלו בשידרוגים כגון הרחבת המסלולים, חיזוקם ובניית שרוולים דו-קומתיים בכדילקלוט את ה- A380.
שלב ראשון - אנתח את המצב הקיים כיום בנתב"ג מבחינת גיאומטרית מסלולים, סידור חנייה, טרמינל, קיבולת שדה, קונפליקטים ותחזיות ביקוש.
שלב שני - אבחן האם נתב"ג יכול לשמש את A380 מבחינת הקרטיריונים הבאים:
- אורך מסלול נדרש
- השפעה על קיבולת השדה
- שינוי פיזי בשדה
- שיני פיזי במטוס
ניתוח המצב בשדה הקיים
1. מסלול הנחיתה הראשי 12/30 - מסלול הנחיתה הראשי הוא המסלול הקרוב לטרמינלים ובמקביל לו קיים מסלול הסעה. אורכו של המסלול 3,112 מטר ורוב הנחיתות מתבצעות במסלול זה ממערב למזרח בגישה מהים ומעל דרום תל אביב (כיוון 12). כאשר נושבת רוח מערבית חזקה בעוצמה של יותר מעשרה קשר (כ-18.5 קמ"ש), בדרך כלל בשעות אחר הצהריים, נוחתים המטוסים בכיוון ההפוך (כיוון 30). לעתים נדירות, בהתאם לתנאי מזג האוויר מסוימים, המסלול משמש גם להמראות (כיוון 12 ממערב למזרח). המסלול שופץ במהלך שנת 2007 ובהתאם לתוכנית המתאר הארצית יוכל להגיע עד לאורך מרבי של 3,426 מטר. העבודות לשיפוצו של המסלול מתוכננות להתחיל בחודש ינואר 2012 ולהימשך כשנה וחצי, שבמהלכן יסגר לתנועה.
3. המסלול הקצר 03/21 - אורכו של מסלול זה הוא 1,768 מטר בלבד, אך לפי התמ"א ניתן להאריכו עד לאורך של 2,780 מטר. הוא נועד בעיקר כדי לאפשר בעתיד נחיתת מטוסים מצפון. יתרונו בכך שזמינותו, מבחינת תנאי הרוח עולה על 95% מהזמן. אורכו הקצר יחסית אינו מאפשר שימוש על ידי מטוסים כבדים. המסלול שימש בעבר את טייסות התובלה של חיל האוויר הישראלי, אך כיום הוא משמש בעיקר כמסלול הסעה (כיוון 03) לקראת המראה מהמסלול השקט (08/26 לכיוון 26). העבודות לשיפוצו ולהארכתו של המסלול מתוכננות להתבצע במקביל לעבודות על מסלול 12/30.
רשות התעופה האזרחית העניקה ל- 53 חברות תעופה זרות אישורים להפעלת טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במהלך עונת חורף 2010/2011 . אישורים אלה יאפשרו לאותן חברות להפעיל כ- 370 טיסות שבועיות לנתב"ג (בנוסף ארבע טיסות שבועיות לעובדה) עם פוטנציאל לגידול בשיעור של כ- 13% במספר הטיסות בהשוואה למספר הטיסות שהופעלו על ידן במהלך עונת חורף 2009/2010 . מימוש פוטנציאל הגידול בתדירויות יוביל לגידול משמעותי בקיבולת המושבים המצרפית של אותן חברות.
גורם נוסף לפוטנציאל הגידול במספר הטיסות- הוספת תדירויות בתכנית הטיסות של מספר חברות תעופה זרות, כאשר בין החברות שלוח הטיסות המתוכנן שלהן מצביע על גידול בתדירות הטיסות- חברת איבריה שתוסיף ארבע טיסות שבועיות בקו ת"א- מדריד ותפעיל 18 טיסות שבועיות בקו, חברת לופטהנזה שתוסיף טיסה שבועית בקו ת"א- מינכן ותפעיל 19 טיסות שבועיות בין ישראל לגרמניה וחברת ה- Low Cost "איזי ג`אט" שתוסיף טיסה שבועית בקו ת"א-לוטון ותפעיל טיסה יומית בקו.
תכנית טיסות הנוסעים הסדירות של חברת אל על לעונת החורף מצביעה על פוטנציאל לגידול בשיעור של כ- 7% במספר הטיסות בהשוואה למספר הטיסות שהופעלו ע"י החברה במהלך עונת החורף הקודמת, כאשר הצפי הוא של כ- 220 טיסות שבועיות מנתב"ג. כמו כן, תכנית הטיסות של החברה מצביעה על הגדלת תדירויות בעשרה קווים והפחתת תדירויות בקו אחד בלבד, כאשר מערך קווי החברה הכולל 37 יעדים נותר ללא שינוי (תכנית הטיסות הסדירות של חברת הבת סאן-דור כוללת ארבעה יעדים נוספים). תכניות הטיסות הסדירות לישראל וממנה של החברות ארקיע וישראייר לעונת החורף כוללות הפעלה של 12 ו- 7 טיסות שבועיות בהתאמה.
הגידול המשמעותי הצפוי במספר החברות המפעילות טיסות סדירות יוביל להמשך המגמה של הגידול ברמת התחרות. מדד נוסף המצביע על מגמת הגידול ברמת התחרות הוא הגידול על ציר הזמן במספר הקווים בהם מופעל שרות של טיסות סדירות ע"י יותר משתי חברות, כאשר בעונת החורף יהיו תשעה קווים שבהם יופעל שרות טיסות סדירות ע"י שלוש או ארבע חברות במקביל.
חישוב אורך מסלול
נתונים עבור נמל התעופה בן גוריון
- גובה השדה: 135 רגל מעל פני הים
- טמפרטורת יחוס: C°31.9
- קטגורית כיבוי אש: 9
יש לציין כי באיירבוס תכננו את A380 כך שיוכל לפעול משדות בקטגוריה E . ה-CAA הוציא הנחיות ביניים עד להשלמתם של המתקנים הנ"ל.
מתקן
|
ICAO Code F [m]
|
FAA Code VI [m]
|
Interim requirements by CAA [m]
|
Runway width
|
60
|
60
|
45
|
Runway shoulder
|
7.5
|
12
|
7.5 + 7.5 blast protection
|
Obstacle free zone
|
77.5 either side of center line
|
Width=122
Length=61
|
77.5 either side of center line
|
Runway holding positions
|
107.5 from center line
|
85 from center line
|
107.5 from center line
|
Taxiway width
|
25
|
30
|
23
|
Taxiway shoulder
|
17.5
|
12
|
10.5 + 6 blast protection
|
Taxiway center line to Code 4 instrument runway
|
190
|
183
|
190
|
Taxiway center line to Code 4 non-instrument runway
|
115
|
183
|
115
|
Taxiway center line to taxiway center line
|
97.5
|
99
|
97.5
|
Taxiway center line to object
|
57.5
|
59
|
57.5
|
Aircraft stand taxi-lane to object
|
50.5
|
51
|
50.5
|
Apron edge and outer main gear wheel
|
|
|
3.8
|
Aircraft using stand and any other aircraft or object
|
7.5
|
|
7.5
|
Taxiing guidance sign to runway center line
|
38-45
|
|
38-45
|
Taxiing guidance sign to taxiway center line
|
22.5-32.5
|
|
22.5-37.5
|
Rescue fire category
|
10
|
E
|
Category 9 where there are less than 700 movements of the A380 in the busiest consecutive 3 months of the year.
|
העבודות צפויות להתפרס על פני שלוש וחצי שנים, והן יתבצעו בשני שלבים - השלב הראשון, שהחל ביוני אשתקד, צפוי להימשך כ-15 חודשים, השלב השני צפוי להימשך כ-18 חודשים. העבודות יתבצעו 6 ימים בשבוע ובמהלך מרבית תקופת העבודות יפעל נתב"ג במתכונת של מסלול אחד בלבד. לדברי מנהל רשות התעופה האזרחית מטרתו של הפרויקט הינה " לייעל את תבנית התפעול של הפעילות האווירית בנמל, באופן שבו תהיה הגברה משמעותית של רמת הבטיחות והגדלה עתידית של קיבולת הפעילות בנמל".
"מתיחת פנים" לשטח האווירי
לדברי סמנכ"ל המבצעים של רש"ת אודי בר עוז, לאחר סיום העבודות יושק נתיב כניסה חדש למדינת ישראל אשר יחצה את קו החוף דרומית לנתניה, באזור מכון וינגייט. נתיב זה נמצא כעת בתכנון. הפרויקט צפוי להגביר משמעותית את הבטיחות בנתב"ג ולמנוע המראות ונחיתות של מטוסים זה מול זה בשעות העומס.
עקרונות מנחים לבנית דיאגרמת מרחב-זמן
- המראות ונחיתות על מסלול יחיד - 12/30.
- מטוס נוחת מקבל עדיפות על מטוס ממריא.
- מסלול טיסה ישמש מטוס אחד בלבד.
- המראות יתבצעו רק אם המסלול פנוי ומתקיימים מרווחי ביטחון נדרשים בזמן ובמרחב.
- אורך פרוזדור אווירי היינו 10 [nm].
- סיווג מטוסים לפי מהירות גישה (ATC) לפי ה- FAA עבור הנתונים שאספתי מראים כי ישנם שני סוגי קבוצות:
- קבוצה C מהירות גישה 2.33 natutical mile/minute
- קבוצה D מהירות גישה 3.16 natutical mile/minute
- זמן פינוי מסלול לאחר נחיתה 60 [sec].
- נחיתה ← המראה: מסלול ריק.
- המראה ← נחיתה: לפחות 2 [nm].
- המראה ← המראה
מטוס ממריא
|
מטוס ממריא עוקב
|
||||
[min]
|
Super
|
Heavy
|
Medium
|
Light
|
|
Super
|
2
|
2
|
3
|
3
|
|
Heavy
|
2
|
2
|
2
|
2
|
|
Medium
|
2
|
2
|
2
|
2
|
|
Light
|
2
|
2
|
2
|
2
|
- נחיתה ← נחיתה
מטוס נוחת
|
מטוס נוחת עוקב
|
||||
[nm]
|
Super
|
Heavy
|
Medium
|
Light
|
|
Super
|
2.5
|
6
|
7
|
8
|
|
Heavy
|
2.5
|
4
|
5
|
6
|
|
Medium
|
2.5
|
2.5
|
2.5
|
5
|
|
Light
|
2.5
|
2.5
|
2.5
|
2.5
|
חלופה I - הוספת מסלול מקביל למסלול 12/30
רכיב
|
נושא
|
הערכת חלופה
|
הנמקה והסבר
|
עלות
|
עלויות סלילת המסלול
|
הערכה שלילית
|
עלויות גבוהות לעומת הארכת המסלולים הקיימים.
|
זמינות הקרקע
|
השגת הקרקע
|
הערכה חיובית
|
הקרקע בבעלות המנהל.
|
מגבלות תעופתיות
|
קונפליקטים תעופתיים
|
הערכה שלילית
|
נחיתה על המסלול החדש מכיוון 30 תעורר בעיה של הסטתILS ואף תחייב טיסה
מעל האזור האסור לטיסה. |
קונפליקטים יבשתיים
|
הערכה שלילית
|
המסלול החדש חוצה את מסלול 08/26.
|
|
השפעה על הישובים הסמוכים
|
רעש מטוסים
|
הערכה שלילית
|
המראה במסלול החדש לכיוון 12 תיצור מטרד רעש נוסף לתושבי אור יהודה.
|
אטרקטיביות של ישובים סמוכים
|
הערכה שלילית
|
האטרקטיביות של השטחים למגורים באזור אור יהודה תפגע.
|
|
מקובלות מוסדית
|
מוסדות סביבתיים
|
הערכה בינונית
|
לא צפויה התנגדות מאחר ולא מדובר בפגיעה בערכי נוף אך ישנו נושא הרעש שנגרם
ליישובי הסביבה. |
מידת הפרעה לפעילות חיל האוויר
|
קונפליקט בין פעילות חיל האוויר
ונתיבי הגישה/עזיבה |
הערכה בינונית
|
לא צפויה התנגדות מלבד ההגבלות שכבר קיימות עקב הקרבה למרחב האווירי של
תל-נוף. |
חלופה II - הטלת מגבלת משקל על A380
רכיב
|
נושא
|
הערכת חלופה
|
הנמקה והסבר
|
עלות
|
עלויות שדרוג השדה
|
הערכה בינונית
|
גם אם לא מאריכים את המסלול עדיין נדרשים שינויים כדי להתאים את השדה
|
עלויות לחברות התעופה
|
הערכה שלילית
|
החברות יאלצו לספוג הפסדים עקב הפחתת משקל המטוס על-ידי הפחתת כמות הדלק
שתקטין את הטווח או הפחתת כמות המטען/נוסעים ולכן עלולות להימנע מלהגיע לנתב"ג |
|
זמינות הקרקע
|
השגת הקרקע
|
הערכה חיובית
|
אין צורך בבנייה מסיבית מלבד שינויים להתאמת מתקני השדה.
|
מגבלות תעופתיות
|
קונפליקטים תעופתיים
|
הערכה חיובית
|
שימור המצב הקיים
|
קונפליקטים יבשתיים
|
הערכה חיובית
|
שימור המצב הקיים
|
|
השפעה על הישובים הסמוכים
|
רעש מטוסים
|
הערכה בינונית
|
שימור המצב הקיים
|
מקובלות מוסדית
|
מוסדות סביבתיים
|
הערכה חיובית
|
אין שינויים מבניים ולכן אין פגיעה בערכי טבע
|
מידת הפרעה לפעילות חיל האוויר
|
קונפליקט בין פעילות חיל האוויר
ונתיבי הגישה/עזיבה של המסלול |
הערכה חיובית
|
שימור המצב הקיים
|
אין תגובות