יורדים לשטח - סקירת פרויקט מחלף מוצא
צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!
שלושה מחלפים ושתי מנהרות כפולות נכללים בביצועו של כביש 16. כביש זה עתיד לספק כניסה נוספת לירושלים מכיוון מערב. קצהו האחד של הכביש נראה מכביש 1 בעמק מוצא. מערכת גשרים מרשימה מובילה מכביש 1 אל מתחת לשכונת הר נוף הירושלמית. עם נגיעת הגשרים בהר משתנה מופע הגשרים למנהרה כפולה. כעבור 1.5 ק"מ מגיחה המנהרה לאוויר החופשי. גיחה זו מתבצעת אל ערוץ נחל רבידה שמפריד בין שכונת הר נוף לשכונת יפה נוף. בערוץ הצר של נחל רבידה מוקם מחלף מורכב ונוסף בפרויקט: מחלף רבידה, שסקירה בעניינו מחויבת המציאות.
לכביש 16 אין זמן רב מדי להתפעל מהתשלובת ההנדסית המפותחת שבמחלף רבידה. בסיועם של שני גשרים קצרים, הוא ממהר לחדור שוב אל מעבה האדמה. גם כאן מקדמת מנהרה את תוואי הכביש. המנהרה היא מנהרת יפה נוף והיא הנדסית במיוחד. בצידה האחד שבמחלף רבידה, יש למנהרה זו ארבעה פתחים. שני המרכזיים מביניהם משמשים את כביש 16 ואיתם ממשיכים 1.5 ק"מ נוספים עד לפתח היציאה, שסמוך לבית החולים שערי צדק. גם כאן הכביש אינו מסתפק ביציאה פשוטה אל האוויר החופשי. את פניו מקדם מחלף בייט אשר מציין את קצהו של הפרויקט.
שלג בירושלים. התמונה באדיבות שירן גרנות מחברת Elements
מתיאור מהלך הכביש ניתן להבין שכביש 16 הוא כביש עתיר הנדסה. מרכיבי הביצוע המרכזיים שכביש זה מציג הם מנהור וגישור. ואם בגישור עסקינן, הרי שאין טוב ממחלף מוצא כדי לייצג את כביש 16. את מחלף מוצא לא ניתן לפספס. המחלף ניבט לנוסעים בכביש 1 ועל אף נוכחותם של גשרים אחרים ומכובדים בסביבתו, כדוגמת גשר מוצא של כביש 1 וגשר 10 המונומנטלי של הרכבת בעמק הארזים - לא ניתן להתעלם ממנו.
את התימוכין למשפט מסיים את הפסקה האחרונה ניתן למצוא במראה הנגלה לעין בעמק מוצא: מבט חטוף מכביש 1 מגלה מערכת גשרים מורכבת וחדשה שהוקמה בעמק המפריד בין מוצא תחתית למוצא עילית. לגישור הנרחב שבסביבה מתלווים הסדרי תנועה חדשים שבוצעו באחרונה במחלף. לרוע המזל, אין במראה זה כדי לספק עבורנו תמונה כוללת על הצפוי במחלף עם סיום הפרויקט, ולכן, על מנת להכיר את תצורת התנועה הסופית במחלף, באים לעזרתנו המהנדסים המקצוענים של הקבלן, עמית גלוזמן ונמרוד סגיב. סיוע נוסף נמצא בהדמיות המועילות והמעולות מאת האדריכל אבנר דרורי. תודה גדולה לכל אלה על הסיוע בהכנת הסקירה. כהרגלנו, הסברים יצורפו לתמונות.
קרדיטים:
- מזמין: "נתיבי ישראל". מנהלי הפרויקט: בוריס רוזנברג ויאיר גרינוולד
- אדריכלות והדמיות: "אבנר דרורי"
- ניהול ופיקוח: "ח.פ.ת"
- קונסטרוקציה גשרי מוצא: "ירון שמעוני שחם" אבי ברדח
- קונסטרוקציה: "משה פאר" - אוהד רבלג, "ויה ברידג" - אייל עזרא
- קבלן ראשי: שותפות "שפיר הנדסה אזרחית וימית" וחברת Pizzarotti האיטלקית. מנהל ביצוע מחלף מוצא: נמרוד סגיב. מנהל ביצוע כביש 16: עמית גלוזמן
רוצים שנסקור גם את הפרויקט שלכם ? >>
פותחים עם הדמיה כללית של מחלף מוצא באדיבות האדריכל אבנר דרורי.
בהדמיה נראה כמעט כל שטחו של המחלף הגדול, למעט חלק קטן מקצהו המערבי.
המבט בהדמיה מופנה לכיוון דרום־מזרח ומופיע בו האלמנט המרכזי בפרויקט: מערכת גשרים אשר מגיחה מפורטל מנהרת הר נוף. הגשר הצפוני מביניהם נפרד בהמשך ומתעקל אל מפלס הקרקע. עוד מופיעים בהדמיה שלושה מעגלי תנועה. הימני מביניהם נמצא בכניסה למוצא עילית, המרכזי סמוך לגשר הצפוני ואילו השמאלי שבהדמיה הוא "מעגל המשקפיים" - מעגל תנועה קיים אשר מקבל אליו תנועה מהמחלף.
אין תגובות