אדריכלות ישראלית , האצבע הקלה על הרפידוגרף
המונח אדריכלות ישראלית נחשב כצעיר יחסית, בהשוואה למונחים הקשורים למורשת האדריכלות העולמית. נסיון להגדיר את המאפיינים הישראלים של ערך זה, יוביל למחוזות שאינם בהכרח שורשיים. ניתן, בכל זאת, להכליל ולומר כי כל בנייה אשר נעשתה מאז העלייה הראשונה, מ 1878 ואילך, ראוייה להיכלל תחת הגדרה זו. בחינה עמוקה יותר, תוביל לבנייה ערבית בעיקרה אשר הושפעה ממקורות תורכיים וכלל איסלאמים מוקדמים. יש לאזכר כמובן גם את האדריכלות הטמפלרית, אשר יושמה על ידי חברי התנועה שהתיישבה במושבות בארץ ישראל במחצית השנייה של המאה ה-19.
חיפוש שורשים
אם נבחן את האדריכלות הישראלית, לאורך השנים, נבחין בנטייתה לעבר שני מישורים:
האחד - מתבסס על ייבוא סגנונות חיצוניים אשר יושמו על ידי אדריכלים שהושפעו ממגמות עולמיות.
השני - ניסיון "להמציא", יש מאין, אדריכלות ישראלית אותנטית.
אם הניסיון הראשון הצליח להיטמע במרקם המקומי באופן מרשים למדי, הרי הניסיון ליצירת קו מקומי התאפיין בקשיים. המקטרגים משייכים לנסיון זה חוסר עקביות, בשל כניעה לתכתיבי יזמים תוך שימוש באלמנטים `אופנתיים` בני חלוף.
מאז הוחלפה האבן המקומית בבלוק ה"ישראלי" הראשון, ניתן למעשה האות לחיפוש הדרך. בתקופה הקצרה יחסית בה קיימת אותה "תרבות ישראלית", הוביל חיפוש זה למחוזות קרובים ורחוקים.
דמותן של שכונות המגורים - ובעיקר אלו בשיטת "בנה ביתך" - המגובבות בערב רב של סגנונות - משקפת את אותה אקלקטיות, המובנית בתרבות הישראלית.
קיבוץ הגלויות במדינה הצעירה אשר הורכב מבעלי תרבויות שונות בתכלית, חיפש בכיוונים רבים אך לא הביט ממש מתחת לאפו - אל עבר האדריכלות המקומית השורשית, הערבית- פלסטינית.
הדחקתה של האדריכלות המזרח תיכונית נבעה מסיבות פוליטיות, סוציולוגיות ופסיכולוגיות. בהקשר הפוליטי יש לציין את המאבק הפיזי, האלים, על השליטה במדינה השסועה. תוצאותיו הובילו להריסתם של מבנים רבים ואף למחיקתם של כפרים ערביים שלמים.
באותה תקופה סוערת נתפס מבנה האבן הערבי, בתודעה הישראלית המאוימת, כיעד לגיטימי לכיבוש ולאו דווקא כאובייקט - שורשי תרבותי ואדריכלי - הראוי לשימור, פיתוח ולמידה. גם ניסיון פוסט מודרני מאוחר יותר לשוב אל המקורות המזרחיים נעשה, לעתים, תוך ציטוט ו`הדבקה` (copy paste) של אלמנטים שונים לצורך דקורציה בלבד, תוך התייחסות מוגבלת לחללים הבנויים עצמם.
אין להתעלם מ`תרומתם` של יושבי הכפרים והערים הערביים עצמם למחיקת מבנים רבים - אם מכורח המציאות, והצורך בבניה לגובה - ואם מתוך נסיון לחקות את הסגנונות המודרנים אשר נחשפו בפניהם.
זרמים חיצוניים
הסגנון האקלקטי
הסגנון התהווה לא מעט בזכות השראתו של המוסד העיצובי - היחידי שפעל בארץ באותה תקופה -`בצלאל` בירושלים. המוסד נסגר לבסוף, בשל קשיים כספיים וסכסוכים פוליטיים, ב-1929.
הסגנון המודרני
בעקבות הבנייה הרבה בסגנון הבינלאומי זכתה "העיר הלבנה" של תל אביב להכרה כאתר מורשת עולמית בשנת 2003 על ידי אונסק"ו. בין האדירכלים הבולטים בתקופה זו: זאב רכטר (בית אנגל, שדרות רוטשילד, תל אביב), דב כרמי (בניין מגורים ברח` דיזנגוף 10, תל אביב), אריה שרון (חדר האוכל בקבוץ גבעת השלושה, כיום בלב פתח תקוה), לאופולד קרקואר (חדר האוכל בקבוץ תל יוסף), ריכארד קאופמן (תחנות כוח לחברת החשמל), אריך מנדלסון (בית חיים ויצמן ברחובות), אריה אלחנני (יריד המזרח, תל אביב), שמואל מסטצ`קין, ג`ניה אוורבוך (כיכר צינה דיזנגוף, תל אביב).
מלחמת העולם השניה, מלחמת העצמאות ואח"כ נטל הקמת המדינה, גרמו למיתון עמוק בבניה, כמו בכל תחומי החיים. הכורח לשכן את גלי העלייה הגדולים, הוביל לחיפוש אחר פתרונות מודרניים, מתועשים וזולים לבניה. תרמה למגמה זו גם האוריינטציה הפסיכולוגית, להדחקתם של סממנים עיצוביים המזוהים עם המנטליות המזרחית לטובת נטייה אל עבר התרבות המערבית אשר נתפסה כמתקדמת ו"נכונה" יותר.
כך, החל מתחילת שנות ה-50 האדריכלות המתועשת יצרה, בין השאר, את ה`שיכונים` הידועים לשימצה. סדרות של מבנים זהים הבנויים ככוורות איכלסו, ברובם, דווקא את יוצאי עדות המזרח אשר התקשו להתאקלם בסביבה הזרה. גם אם קיימת היום ביקורת כלפי מקימיהם, יש להבין את הדחיפות בהקמתם, ואת המחסור הידוע במשאבים כספיים. ספק אם ניתן היה, אז, למצוא פתרון טוב יותר לשיכון גלי העלייה והוצאתם מהמעברות.
הסגנון הברוטליסטי
בין האדריכלים הישראלים הבולטים אשר אימצו והובילו סגנון זה, ניתן למנות את זוכי פרס ישראל רם כרמי (בית ספר "ליידי דיוויס" בתל אביב ו"מרכז הנגב" בבאר שבע), יעקב רכטר (בית הבראה מבטחים בזכרון יעקב), אל מנספלד (מוזיאון ישראל בירושלים) ובנימין אידלסון, גרשון ציפור (אתר ההנצחה בגבעת התחמושת), נחום זולוטוב (בית תרבות והנצחה בקיבוץ ניצנים), ישראל לוטן (בית יד לבנים, תל אביב), דוד רזניק (בניין מגורים ברחוב אגרון, ירושלים), מנחם כהן (בניין עיריית תל אביב-יפו), דן איתן (בניין הכור האטומי בדימונה), אברהם יסקי (בית הלוחם, תל אביב) ומשה ספדיה.
כמה מהאדריכלים שהובילו את הסגנון הבינלאומי בתל אביב, הפכו באותה העת לבעלי סגנון ברוטליסי מובהק: דב כרמי (בית הוועד הפועל של ההסתדרות בתל אביב), זאב רכטר (בית הבראה מבטחים בנצרת), אריה שרון (מוזיאון יד מרדכי, קבוץ יד מרדכי) ואריה אלחנני (אוהל יזכור ביד ושם, ירושלים).
תקופת המבננים
התוצאה הובילה לבניה פרטית נרחבת בפרברי הערים, אשר כללה מבנים ראוותניים, בניגוד לקנה המידה הצנוע אשר היה נהוג בשנים שקדמו. ברוח הפוסט-מודרנית שהחלה לנשוב, הכול היה מותר - גגות רעפים שוויצרים מעל עמודים קורניתיים, חלונות קשתיים לצד קורות בטון חשוף, טיח שפריץ ליד אריחי אבן מודבקים - כיד הדמיון הטובה על היזם.
בתחילת שנות השמונים התרחבה התופעה, הרחבת השכונות הפכה לממוסדת וקיבלה את הכינוי "בנה ביתך".
"בנה ביתך" ושכונות המגדלים
מבט עכשווי
תפיסת הרחוב כציר תנועה מתחלפת, אט אט, בתפיסתו כעורק חיים. דוגמה טובה לכך היא כיכר דיזנגוף המבקשת את חידוש עלומיה.
ובכל זאת, מיקומה הגיאוגראפי של ישראל, ואקלימה הים תיכוני מחייבים את אדריכליה לבנייה מתאימה, תוך הימנעות מתכנון מבנים זוללי אנרגייה. ניתן לבצע זאת על ידי הקטנת משטחי הזכוכית, שימוש בטכנולוגיות הצללה מתקדמות וחומרי בידוד מעולים. שיפור באיכות הסביבה האורבנית יושג על ידי הנמכת קו הרקיע, החדרת אור ואוויר אל הרחוב, ושימוש בצמחייה המותאמת לתנאי האזור.
ניתן ללמוד מספר עקרונות מהאדריכלות הערבית השורשית, הקודמת ל-1948: בנייה נמוכה, קווים שקטים, שימוש בחומרים מקומיים, קירות מבודדים ובעלי מאסה תרמית, פתחי אור ואוויר לכוונים הנכונים ועצים נשירים הממוקמים בדרום-דרום מזרח, היוצרים חצרות מוצלות, מוגנות ונעימות בקיץ אך מאפשרים חדירת קרני שמש בחורף.
אין תגובות