פרויקט מתגלגל: ביסוס המגדל (חלק 8)
ביסוס המגדל נבחר על ידי המתכנן להיות מסוג "רפסודה" (אושייה) עלייה מונחים החניון ומעליו - המגדל.
הבחירה בשיטת הביסוס תלוייה בעיקר בסוג וחתך הקרקע (הקרקע באזור זה חולית, עם צרורות של כורכר) כמו גם בחירה בשיטה הנוחה לביצוע ובקרה.
העגורן הוקם מ Day One וזאת על מנת לתת שירות לבניית הרפסודה (עבודות ברזלנות וטפסנות) מאחר והרפסודה בנוייה ברובה ממוטות זיון בקוטר 32 [מ"מ] המסודר ב 5 שכבות.
עם סיום החפירה, מתבצעת כבישה של הקרקע ומתבצעות בדיקות הידוק.
מודד מסמן את התוואי החיצוני של הרפסודה העתידית (כחול) בכדי להתחיל בפעילויות הבאות:
1. הנחת יריעות ניילון (ירוק) הנחת הניילון מתחת לבטון הרזה אינה מאפשרת מעבר מים "בריחת מים" מתערובת הבטון לקרקע.
2. יציקת בטון רזה (כתום) משמש לתשתית הטפסנות והברזלנות (כ 5 ס"מ).
תחילתה של העבודה על הרפסודה, בשני פירי המעליות הצומחים מקומת החניון התחתונה (4 -) ועולים עד לקומה הטכנית (קומה 26).
במגדל שלוש מעליות :
1. שתי מעליות ל 8 נוסעים.
2. מעלית אלונקה ל 13 נוסעים.
פיר המעליות נמוך מתחתית הרפסודה וזאת על מנת לאפשר לטכנאי לטפל בתא המעלית (מלמטה) כמו גם לחלק מציוד המעלית (תושבת מסילות וכו`).
בשלב זה, יסמן המודד את מיקומן המדוייק של המעליות (אדום) ועבודות הברזלנות (קשירת הברזל) תחל.
אורך ברזלי הזיון באלמנטים נמשכים (ארוכים) תלוי באורך האלמנט בתוספת אורך חפייה (חפיפה באזור חיבור המוטות) שהם לערך 60 פעמים קוטר המוט אותו נרצה להאריך.
דוגמא : מוט בקוטר 10 מ"מ ובאורך 1 מ"א יהיה באורך 160 ס"מ בכדי לאפשר חפייה של 60 ס"מ עם המוט הבא (10*60=600 מ"מ).
במקרה שלנו - נוכל להבחין ב"קוצים" המבצבצים מעל בכדי לאפשר המשכיות (חיבור) של פירי המעליות שברפסודה לפירי המעליות של המגדל.
צהוב - פירי המעליות.
כחול - קוצים לחיבור עתידי.
נתונים כלליים לרפסודה :
1. ברזל - מונח ב 5 שכבות - 3 שכבות תחתונות ו 2 שכבות עליונות (מתוח לשני הכוונים).
2. גובה סטטי - גובהה של הרפסודה 1.9 מטרים.
3. נפח יציקה - 1460 מ"ק.
בתחילה יונחו טפסות תאי המעליות בכדי לאפשר סידור שכבות הזיון סביבן ("תאים מתכווצים" מסומנים בכחול).
סקירה מקיפה על טפסות תעלה בהמשך. שימו לב לחיבור זיון יסוד העגורן לרפסודה אותו סקרתי בחלק 6. סמנתי חיבור זה באדום.
סידור הברזל יתבצע בהתאם להתקדמות הנחת השכבות, שכבה ראשונה, שנייה, שלישית וכו`...
לפני הנחת שכבת מוטות ראשונה, יונחו שומרי מרחק "ספייסרים" על מנת לשמור על כיסוי נאות ("עובי כיסוי") של הבטון מעל הזיון.
חדי העין יוכלו להבחין בתמונה האחרונה, בנקודות שחורות מתחת לברזל שכבר הונח - אלה הם שומרי המרחק.
על מנת להצליח ולסדר את הברזל העליון בגובה הרצוי, מותקנים "ספסלים" עליהם מונחות שתי השכבות העליונות (בין השכבה התחתונה והעליונה קיים רווח של למעלה מ 1.3 מטרים).
אדום - "ספסל". כחול - ברזל עתידי בשכבות העליונות שיונח על הספסלים.
ברזל זה מופיע בפסיעה של 15 ס"מ.
במקביל לקשירת השכבה העליונה, מתחיל צוות טפסנים לסגור את הרפסודה בעזרת טפסות (יצירת "קראנצ`"). הטפסות נקשרות ומחוזקות באמצעות ליגרים ואונטר-ליגרים (לוחות) על מנת לתמוך אותן כנגד לחץ הבטון - במהלך היציקה.
סגירת מתווה הרפסודה נעשית ביסודיות, על מנת למנוע פריצת בטון - בהמשך.
ירוק - טפסות "קראנצ". אדום - ליגרים ואונטרליגרים. כחול - תמיכות.
בתמונה מצ"ב - ניתן להבחין בשני אלמנטים:
1. צנרת הובלה לניקוז מים מהמרתפים (יצקת פלדה).
2. "קוצים" לקירות שייבנו בהמשך - מעל הרפסודה.
בתמונה - הכנות אחרונות וסידור סופי של מוטות הזיון, רגע לפני היציקה. עבודת הטפסנות הסתיימה.
כחול - תאים מתכווצים למעליות (יישלפו לאחר היציקה). ירוק - "קוצים" לחיבור המשך מוטות הזיון - עליהם יבנו קירות המרתף.
יציקת הרפסודה. מבצע.
בשל כמות הבטון הצפוייה להכנס לרפסודה, היציקה התבצעה בשני שלבים :
1. משאבה ראשונה שאינה מצריכה סגירת כביש\נתיב, התמקמה כבר בשעות הבוקר והחלה להזרים בטון לצידה הרחוק של הרפסודה.
2. בשעה 19:00 נסגר נתיב התחבורה הציבורית ברחוב הראשי (צוות אבטחה,משטרה וכו`) ומשאבה שנייה ושלישית הצטרפו ליציקה.
כך זה נראה...
וככה נראה הרחוב הראשי בר"ג...
תחנה לאיסוף מדגמי בטון בשטח
סיום היציקה ותחילת אשפרה לאחר החלקת פני הרפסודה. על החלקת בטון - אעלה מאמר מורחב בהמשך.
חדי העין יוכלו לראות את ה"הליקופטרים" שזה עתה סיימו את ההחלקה - בצידה השמאלי של הרפסודה.
במאמר הבא של פרוייקט מתגלגל - מתחילים לצמוח למעלה...