פרויקט מתגלגל: עוגני קרקע Soil/Ground anchors (חלק 5)
המבנה התחתון יכיל 4 קומות חנייה בגובה של 3 מטרים (כולל עובי התקרה) ולכן העומק הכולל יהיה 12=4*3 מטרים (עומק חפירה).
המגדל מבוסס על "רפסודה" שגובהה 1.9 מטרים ולכן עומק החפירה באזור זה יהיה כ - 14 מטרים.
באופן מעשי, לא ניתן לחפור 14 מטרים באופן ישיר ולכן תתבצע החפירה בצורה מדורגת כשבכל "פעימה" תתבצע עגינה של קירות הדיפון ורק לאחר מכן - המשך החפירה ל"פעימה" הבאה.
נזכר בסכימת החניון כפי שהצגתי בחלק 3א` של הפרוייקט המתגלגל:
קיימות שתי אופציות לעוגני קרקע - עוגנים זמניים ועוגנים קבועים. בפרוייקט זה העוגנים שנבחרו הם זמניים בלבד וזאת מהטעם הפשוט שברגע שנוצקת תקרה - ניתן לפרק את שורת העוגנים הנמצאת מעלייה (חצי מטר מעל התקרה). התקרה למעשה מחליפה באופן קבוע את העוגן ומתנגדת לכוחות האופקיים המתפתחים על קירות החניון - עליהם נוכל ללמוד בסכמה הבאה.
העוגנים הזמניים יאפשרו להתגבר כל הכוחות האופקיים המתפתחים על כלונסאות הדיפון בשל הוצאת הקרקע מעברו הפנימי של המרתף. סכמת החפירה והדיפון ופירוס הכוחות על קיר הדיפון ייראו באופן כללי כך :
סכמת כוחות כללית והרעיון שמאחורי העוגנים הזמניים
המטרה בשתילת העוגנים הזמניים היא להתגבר ולהקטין את כוחות הלחץ - הנוצרים על קיר הדיפון בשל הפרש המפלסים שבין הקרקע הטבעית - לחפירת החניון.
1. ביצוע עבודות חפירה עד לגובה של כחצי מטר מתחת לתקרת החניון העתידית.
2. ביצוע שורת עוגנים זמניים לגובה החפירה הנוכחית.
3. חפירה לתקרת החניון הבאה, עוגנים זמניים וחוזר חלילה (4 פעמים).
מהלך ביצוע עבודות עוגני קרקע זמניים :
1. חפירה - חפירה למפלס הנמוך ב 0.5 מ"א מגובה העוגן המתוכנן - על מנת לאפשר מרחב עבודה למכונת הקידוח ולצוות העוגנים.
3. קידוח - עבודות הקידוח הלכה למעשה. מקדח ספיראלי המוחדר לקרקע (אופקית) ומוציא אחריו את הקרקע שהופרה בשל החדירה אלייה.
6. החדרת עוגנים - העוגן, הינו למעשה "צמה" של גדילי פלדה הכרוכים ומלופפים יחד ויוצרים את העוגן המלא. עובי הגדילים ומספרם - תלוי בכח המתיחה המיועד לעוגן זה.
בסקיצת החתך שצרפתי - נוכל לראות את האלמנטים המרכיבים את העוגן:
תכלת - גדילי פלדה.
כתום - צנרת לדיוס.
אפור - דיוס הרווח הנוצר בין הגדילים והצנרת - לקדח בקרקע.
8. הרכבת קורות - קורות פלדה קושרות את כלונסאות הדיפון - ומעבירות את הכח שיווצר בעוגן - כהתנגדות ל"רצון" של הכלונסאות להתהפך. הקורות הן מסוג IPN300. עם תום הרכבת הקורות, נוצקת תושבת השלמה בין הקורה לכלונסאות. מטרת התושבת היא להעביר בשלמות את הכוחות שנוצרים בעוגן - לכלונס.
כתום - ג`ק הידראולי התלוי על העוגן, בשעת דריכתו.
אדום - משאבת לחץ.
עוגן נעול