מתכוננים לבחינה במדור מבנים? בואו לקבל טיפים של זהב!

נערכים לבחינת רישוי במדור מבנים? המאמר יציג בפניכם טיפים יעילים ללימוד לבחינה להנדסת מבנים, תוך דגש על ניהול זמן נכון, תרגול ממבחנים קודמים וחשיבות ידיעת החומר לעומק. בנוסף, ניתנות הנחיות מפורטות לתהליך הרישום לבחינה, החל ממילוי הדוחות הנדרשים לאחר תקופת ההתמחות ועד הכנת החומר הדרוש לבחינה עצמה. המאמר מדגיש את החשיבות של תכנון מוקדם, פתרון מבחנים בזמן אמיתי, ושימוש בחומרי עזר מודפסים במהלך הבחינה. כמו כן, מוצעים טיפים ליום הבחינה עצמו כדי למזער לחצים ולמקסם את סיכויי ההצלחה. 

תודה מיוחדת למהנדסים\ות לירן פדידה, עאמר ספדי, רחיל אבו חלא ויונתן לאופר שעברו בעצמם את הבחינה בשנים האחרונות וכתבו עבורכם את הטיפים המעולים.

 

מתכוננים לבחינה ? קבוצת ה Whatsapp >>

 

מהנדס לירן פדידה - סגן מנהל מחלקה הנדסה אזרחית בלודן הנדסה (סניף דרום) 

תחילה, מצאו משרד שמתאים לדרישות של רשם המהנדסים לצורך המבנים שאותם תצטרכו לתכנן לצורך השלמת ההתמחות. שלב ההתמחות יכול להיות ארוך ומתיש ולכן חשוב לשים לב מהתחלה שהמשרד שאתם עובדים בו אכן עומד בתנאים. גם כאשר המשרד מציג את עצמו כמשרד מאמן תשאלו על הפרוייקטים שלא תופתעו שתבואו להגיש את הדוחות. ממליץ להגיש כל תקופה מסויימת שתבחרו שיהיה לכם נוח ולא לחכות לסוף התקופה להגיש את כל הדוחות, ככה תמיד תוודאו שהפרוייקטים שאתם משתתפים באים אכן עונים לדרישות.

לאחר תקופת ההתמחות וקבלת אישור מהרשם לגשת לבחינה, תתחילו לארגן את החומר הנדרש לבחינה. הרשם מפרסם "מיקוד" שבו מופיע כל רשימת התקנים, והמסמכים שעליהם תבחנו. תארגנו את הכל בצורה מסודרת בעותקים קשיחים וחשוב לשים לב שאתם מחזיקים את המהדורה האחרונה והמעודכנת.

 

למידה לבחינה

אני ממליץ להתחיל כחודש וחצי לפי המועד, יש הרבה חומר שנדרש להקיף. בתור התחלה מומלץ לחזור על חומר תאורטי קשור שצברתם במהלך הלימודים ותקופת ההתמחות לעשות חזרה על הקורסי ליבה החשובים מהלימודים.

ממליץ לעבור על החומר שהדפסתם לפחות פעם אחת א' להזכר בדברים וב' זה יעזור במהלך הבחינה לקצר את החיפוש. למי שנוח אפשר לשים סימניות לפי נושאים.

לאחר מכן להתחיל לפתור מבחנים, תחילה המבחן העיוני שמחולק היום לשני פרקים שאלות קצרות ושאלות ארוכות ממולץ במבחנים הראשונים לעבוד עם סטופר ולבדוק מה הזמן שמקדישים לכל שאלה, לאחר שתבינו פחות או יותר מה הזמן שנדרש לכם לפי נושא השאלה תוכלו גם לדעת מה יותר חזק אצלכם ומה לא. זמן זה פרמטר מאוד קריטי למעבר הבחינה. יש לשים לב שהשאלות הארוכות מגיעות בפרק השני ויכול להיות שתגיעו אליהם בלי מספיק זמן לכן חשוב תמיד לעבוד עם זמנים. לאחר כמה מבחנים תעשו סיכום של זמנים וחלוקה של נושאים- במה אני חזק במה אני צריך להשתפר זה יעזור מאוד. לאחר מספר מבחנים ושאנחנו מבינים פחות או יותר את המצב ממליץ לחזור שוב פעם לחומר התיאורטי ולחזק את מה שצריך. לבסוף לרוץ שוב על מבחנים וכמה שיותר ותמיד לעבוד עם שעון ולשים לב לזמנים.

 

המבחן המעשי

בדומה לעיוני גם כאן ממולץ לחזור על חומר תיאורטי ודפי עזר למיניהם טוב לעבור על קורסי עיקרי תכן מבנים ובניית המהנדס שלרוב נבנים בדומה לבחינה. הבחינה מורכבת משש שאלות. השאלות יכולות להיות מבנים מבטון, מבנים מפלדה, אלמנטים תומכי קרקע, אלמנטים תת קרקעיים וגשרים. נדרש לענות על 3 שאלות לכן ממולץ לתרגל כמה שיותר נושאים ולהשאיר בחירה רחבה כמה שאפשר. ממולץ לעבור בנחת על כל השאלות ופירוט הסעיפים בכל שאלה ולנסות להבין באיזה נוכל להוציא ניקוד מירבי ורק לאחר מכן להתחיל לפתור. גם כאן ממולץ לעבוד עם שעון 5 שעות מרגיש כמו הרבה זמן אבל מי שלא יתרגל זמנים פשוט לא יסיים את הבחינה. ממולץ מאוד להעזר בתוכנות חישוב כדוגמת סטרפ או אקסלים שצברתם בזמן ההתמחות כעזר בפתרון לתרגילים. שימו לב שלוקחים מחשב לבחינה הזו ומי שצריך פלאג חיצוני לזכור לקחת אותו. לא לשכוח מטען למחשב.

 

יום לפני הבחינה

ממולץ לסיים ללמוד כמה שיותר מוקדם או לא ללמוד ביכלל להשתדל לנוח וללכת לישון מוקדם כמה שאפשר היום של הבחינה זה יום מתיש מאוד.

 

מהנדס עאמר ספדי - ראש צוות במשרד ארמה מהנדסים 

  • מומלץ להתחיל ללמוד לפחות 3 חודשים לפני המבחן, המבחן לא קשה אך גם לא פשוט ויש בו הרבה נקודות שלא ממש נוגעים בהן במהלך העבודה
  • לפני שמתחילים לפתור מבחנים, יש לחזור לעומק על כל מקצועות הליבה של המקצוע (מכניקה הנדסית, בטון 1 ובטון 2, חוזק 1, דינמיקה, רעידות אדמה, פלדה, סטטיקה ויסודות וכו') הנ״ל הוא קריטי במיוחד בשביל לעבור את המבחן העיוני
  • לאחר פרסום המיקוד למבחן, מומלץ להדפיס את התקנים והמפרטים בצורה מסודרת ובמחברות עם כותרות דרך בית דפוס מקצועי. כדאי למרקר את כל הסעיפים בכל התקנים והמפרטים שיש להם גיליונות תיקון עם הפניה לגיליון התיקון הרלוונטי, לשים לב שיש סעיפים שתוקנו כמה פעמים. אומנם החומר למבחן הינו פתוח, אך מדובר באלפי דפים ולכן אתם צריכים לתרגל איך מוצאים במהרה מידע מסוים בים החומר שיש בראשותכם ולכן עדיף לקרוא את התקנים והמפרטים לפני על מנת שיהיה לכם מושג על מה כל תקן ומפרט מדבר, הדבר יחסוך לכם לא מעט זמן בחיפוש מידע מסוים
  • מלבד ידיעת החומר לעומק, לזמן יש חשיבות מכרעת במבחן, ולכן יש ללמוד איך לנהל את הזמנים במבחן, הנ״ל נכון לגבי שני המבחנים, יש מצב שתוך כדי פתירת מבחנים בבית לא מרגישים את זה, אך ברגע אמת במבחן האמיתי, יתווספו כמה פקטורים ולחצים מסביב שיגרמו לכם לקחת יותר זמן מאשר כשפותרים בנחת בבית. כשפותרים מבחנים בבית, להקפיד לפתור בזמן האמיתי
  • כשמתחילים ללמוד, כדאי להכין דף הערות שבו אתם מסכמים את כל ההערות והטעויות שחוזרות על עצמן והטריקים שנתקלתם בהם תוך כדי הלמידה, קחו את הדף הזה איתכם למבחן שלא תפספסו משהו בשל הלחץ בזמן המבחן
  • במבחן המעשי, לפני שמתחילים לפתור שאלה מסוימת, קחו כמה דקות וקראו את כל השאלה עד הסוף כולל את כל הסעיפים, שלא תקלעו למצב שבאמצע השאלה פתאום יש איזה סעיף בעייתי שאתם פחות שולטים בחומר שלו
  • קחו בחשבון שבמבחן המעשי, יש שאלות שבהן סעיפים שאתם נדרשים לשרטט, השרטוט יכול לקחת מלא זמן (תלוי כמובן באותו סעיף), ולכן אין לדלג על השרטוטים במהלך הלמידה בבית, תרגלו גם את הנושא הזה
  • במבחן המעשי, התחילו מהשאלות שאתם שולטים בחומר שלהן והתקדמו הלאה, עשו מאמץ לפתור את השאלות "הקלות" כמה שיותר מהר בכדי שיהיה לכם מספיק זמן לשאלות שלוקחות יותר זמן
  • מומלץ לשלוט בכמה שיותר נושאים לפני שניגשים למבחן המעשי, למשל, גם אם לא תכננתם פלדה במהלך העבודה, אפשר ללמוד את הנושא תוך כדי הלמידה למבחן. זכרו, ככל שאתם שולטים ביותר נושאים, כך יש לכם יותר שאלות לבחור מהן, בכך גדל הסיכוי שלכם לעבור את המבחן

 

מהנדסת רחיל אבו חלא - משרד פרטי, חיפה 

זכרו, אתם מהנדסים, עברתם תקופת התמחות ארוכה וצלחתם מסלול לימודים לא פשוטים וקיבלתם בזכות - תואר יוקרתי.

  • כן, למבחן הזה נדרש התכוננות בצורה רצינית ואחראית
  • ע"מ לא להילחץ בזמנים הייתי ממליצה להתחיל להתכונן למבחן לפחות חודשיים לפני
  • לעבור על כל החומר הנדרש לבחינה, להדפיס את כל התקנים ולסדר לפי ג"ת
  • בהתחלה להשקיע בהכנת עזרי עבודה וחוברות ע"ב הצורה שאתם יודעים לעבוד, בין היתר
  • לסדר את כל טבלאות האקסל הרלוונטיות למבחן
  • להכין חוברת עזר עם כל הסד"פים
  • לרענן חומר לימוד של קורסים מהתואר כגון : רעידות אדמה, עיקרי תכן מבנים, פלדה, הנדסת קרקע, בטון דרוך, סטטיקת מבנים
  • ממליצה מאוד להירשם לקורס ההכנה למבחן מטעם איגוד המהנדסים
  • ממליצה מאוד להצטרף לקבוצת הבחינה של civileng  ולשאול כמה שיותר
  • חשוב, תלמדו ביחד (קבוצת של 2-3 חברים) ותעשו השוואת פתרונות ותעצימו אחד את השני
  • במקרה ואתם עושים את שתי הבחינות ביחד, יש לכם הפסקה של שעה בין הבחינות, קחו את ההפסקה לנוח, לאכול ולעשות קצת הליכה, אל תשחזרו תשובות ואל תחשבו על המבחן העיוני, תתמקדו במבחן הבא
  • תחשבו חיובי ותנסו ליהנות כמה שאפשר :)

 

טיפים לחלק העיוני

הכנה למבחן

יש להתחיל לפתור מבחנים משנים ישנות ולהשאיר 3 מבחנים משלושה מועדים אחרונים לשבועיים האחרונים לפני הבחינה ולפתור בקצב בחינה.

יום המבחן

  • להתחיל לפתור את המבחן מהשאלות הכבדות, שם צריך להשקיע יותר ולא כדאי להשאיר את זה לסוף.
  • את השאלות שקשורות לתקנות התכנון והבנייה או המפרט הכללי, יש לאסוף ולפתור אותם ביחד, חבל לבזבז על זה זמן בבחינה.

 

טיפים לחלק המעשי

הכנה למבחן

  • יש להכין רשימה של כל הנושאים שעלולים להופיע בבחינה, ולעשות דירוג מהנושא שאתם הכי שולטים בו לנושא שאתם הכי פחות שולטים בו, ותתחילו לפתור תרגילים מהנושאים שאתם הכי פחות שולטים בהם, ככל שתשלטו בחומר זה, תיכנסו למבחן עם בטחון עצמי גבוהה יותר, ויש לכם סיכוי יותר טוב לעבור את הבחינה.
  • תעברו ותלמדו את הפתרונות של רשם המהנדסים.
  • תשאירו לפחות שני מבחנים לפתור שבוע לפני מועד הבחינה, ותנסו לפתור אותם בזמן בחינה.
  • תתרגלו לשרטט ידני בזמן בחינה.

למבחן

  • תתחילו לפתור את השאלות הכי בטוחות עבורכם, ואל תתעכבו על שאלות שאתם לא יודעים לפתור, תעברו לשאלות הבאות ואם יישאר לכם זמן תחזרו לזה.
  • תעבדו עם שעון, תנו זמן מסוים לכל שאלה.

 

מהנדס יונתן לאופר - משרד אהרון דניאל 

לאחר 36 חודשי התמחות ניתן לגשת למבחני הרשם ע"מ להפוך למהנדס רשוי.

 

שלב 1: רישום לבחינה

  • יש צורך למלא 36 תקופות עבור כל חודש של התמחות ולפרט על הפרויקטים בהם לקחתם חלק.
  • יש לשים לב לדרישות הרשם על הדברים בהם יש להתמחות ולהקפיד לפרט בדוחות שביצעתם אותם כנדרש ע"מ שיאשרו את ההתמחות, לדוגמה-פיקוח עליון. מהנדס שלא ביצע פיקוח עליון או לא פירט בדוחות שעשה ככל הנראה לא תאושר לו תקופת ההתמחות.
  • כאשר הרשם מפרסם תאריך בחינה הוא מפרסם תאריכים אחרונים עבור כל שלב בתהליך הרישום למבחן. תהליך מילוי הטפסים הוא ארוך ומייגע ומומלץ להתחיל זמן רב מראש ולא לחכות לימים האחרונים לפני התאריך האחרון להגשת הדוחות כדי שלא תגיעו למצב שלא הגשתם בזמן וכך תפסידו את האפשרות לגשת לבחינה.

יש לעקוב אחרי ההנחיות של הרשם על השלבים בדרך להשלמת הרישום לבחינה (במידת הצורך ניתן לדבר איתם טלפונית, יש מענה מהיר ושירות מעולה).
 

שלב 2: התארגנות ללמידה

עם פרסום תאריך למבחן מפרסם הרשם את החומר למבחן הכולל תקנים ותקנות.

  • מומלץ לעבור על רשימת התקנים והתקנות ולהתחיל כמה שיותר מוקדם להדפיס את החומר. יש לשים לב במיוחד לגליונות התיקון ולתקנים שיצאו בשנתיים האחרונות (2022-2024). סביר להניח שאם תיקחו תקנים שיש לכם מהלימודים, מהמשרד או אפילו מאנשים שניגשו מבחן אחד לפניכים תגלו שחלק גדול מהחומר לא עדכני ואתם עלולים לענות תשובות שגויות בגלל שאתם מחזיקים תקן לא עדכני. תבדקו מאיזה שנה התקן שדורש הרשם ושיש לכם את כל גליונות התיקון כך שיהיה לכם את כל החומר העדכני שנדרש. גם זו משימה ארוכה שלוקחת זמן ולא כדאי לחכות איתה לרגע האחרון.
  • בנוסף, במהלך הלמידה כדאי כבר להחזיק את כל החומר מודפס כדאי להתרגל לדפדף ולמצוא את מה שאתם מחפשים ולסמן במרקרים/לעשות סימניות ע"מ שתוכלו בזמן המבחן לשלוף את התשובה במהירות ולא לבזבז זמן יקר. החלק הראשון נקרא עיוני ומכיל בעיקר שאלות על תקנים ותקנות או שאלות חישוביות קצרות. המבחן ע"ג מחשב שתקבלו וניתן להכניס כל חומר עזר מודפס בלבד.

 

שלב 3: למידה למבחן

מומלץ להירשם לקורס הכנה למבחן, זה חשוב מאוד ועוזר להיכנס לענינים, להזכירכם אתם לפחות 3-4 שנים מסיום התואר וסביר להניח ששכחתם מה זה אומר להיות סטודנטים ואיך לומדים.

  • במקביל כדי מאוד להתארגן על קבוצה קטנה של 2-3 חברים שלומדים ביחד לכל אורך הדרך, למידה לבד תיהיה פחות יעילה ולפעמים מתסכלת.
  • המבחן מכיל המון חומר וכדאי לרענן את מה שלמדתם בתואר, מומלץ מאוד לעבור על קורסים כמו מכניקה הנדסית, בטון רגיל ודרוך, פלדה, רעידות אדמה, תכן הנדסי ובניית המהנדס.
  • מומלץ להתחיל לפתור קודם מבחנים עיונים ובעיקר משנים רחוקות יותר ואת המבחנים האחרונים שהיו לשמור לימים האחרונים לפני המבחן. השאלות מפעם לרוב יותר קלות ולכן כדאי להתחיל איתן. מומלץ מאוד לפתוח את התקן ולראות את הדברים לעומק גם אם אתם יודעים את התשובה, חלק גדול יופתעו לגלות המון דברים חדשים שלא ידעו עד היום. לאחר שמתחילים להיכנס לענינים אפשר להתחיל לפתור לפי זמנים ובמקביל לעבור למבחנים מעשיים שבד"כ יותר קשים ודורשים יותר מאמץ.
  • בפתרון תרגילים של תקרות יש לשים לב לתקרות שאינן סדירות או שלא ניתן לקבוע בוודאות מה הסכמה הסטטית, מומלץ מאוד להשתמש בתוכנה של אלמנטים סופיים ע"מ לחשב עובי דרוש בשיטת הפתור מכפף (תקן 466.2). מומלץ לתרגל את הנושא ולראות איך אתם בונים הכי מהר את המודל בנתנונים הקיימים בשאלה ומחלצים תוצאות.
  • במהלך הלמידה יש לתרגל כתיבה של פתרון מלא ומסודר ולחשוב על כל בעיה אפשרית. לא מספיק לקבוע עובי של אלמנטיים ע"פ פתור מכפף למשל אלא לקחת בחשבון בעיה של גזירה, חדירה, מאמצים או כל דבר שעלול לגרום לכך שהאלמנטים שקבעתם אינם מספיקים לענות על הבעיה הרלוונטית וכך התשובה שלכם לא תספק את הבוחן ותאלצו לקבל ניקוד חלקי או לא תקבלו ניקוד. לפעמיים יש נתון שניתן להתעלם מבדיקה מסוימת אך יש לשים לב לכך.
  • חשוב לשמור על הפתרנות שלכם בצורה מסודרת כך שתוכלו להעזר בהם במבחן.
  • תקפידו לכתוב בכל תשובה את הסעיף הרלוונטי בתקן כך שבמקרה הצורך תוכלו לגשת מהר ולהביא את התשובה לשאלה.

 

שלב 4: תכנון לו"ז 

המבחן כבר ממש מעבר לפינה וזה הזמן להתחיל לבדוק שאתם מוכנים. וודאו שעברתם על כל הנושאים למבחן ופתרתם שאלות בכל נושא שבו אתם עלולים להיתקל במבחן.

תעברו על הסיכומים ותראו שיש לכם את החומר שאיתו פתרתם מבחנים כולל סדפים, מצגות, הרצאות ודגמאות לשאלות פתורות. תסדרו את החומר בצורה שנוחה לכם ויהיה לכם קל לשלוף את החומר הרלוונטי בזמן המבחן מבלי לבזבז זמן.

  • תתכננו את הזמנים שלכם ותחליטו מראש כמה זמן אתם מקציבים לכל שאלה, זה קריטי ויגדיל את הסיכוים שלכם לעבור את המבחן. לדוגמה, במבחן העינוי אפשר להקציב 5 דק' לכל שאלה קצרה של 3.5 נק' ו15 דק'  לכל שאלה ארוכה של 6 נק' שזה יוצא בערך 3 שעות ומשאיר עוד חצי שעה לחזור אחורה ולענות על שאלות שלא הצלחתם או לבדוק שאלות שלא הייתם מספיק בטוחים. כמובן שאם נשאר זמן אפשר לעבור לשאלה הבאה אבל לא להגיע למצב שעברה חצי שעה ופתרתם רק 3 שאלות כי פשוט לא תסימו את המבחן. 
  • במבחן המעשי חשוב מאוד להשקיע זמן רב, אפילו רבע שעה בחשיבה מעמיקה על איזה שאלות בוחרים, נדרש לענות על 3 מתוך 6 ובחירה לא נכונה עלולה להביא לכישלון. חשוב לקרוא את השאלות בנחת ולהבין שאתם יודעים לפתור את כל הסעיפים, כך תמענו ממצב שלאחר שעניתם על חצי שאלה אתם לא יודעים להמשיך וכבר אין לכם זמן להחליף שאלה והפסדתם ניקוד יקר. לאחר בחירת השאלות תחלקו את הזמן כך שלא תגיעו למצב שאחרי שעתיים-שעתיים וחצי סיימתם רק שאלה אחת מתוך שלוש כי פשוט לא תסיימו את המבחן.
  • זכרו!! לנסות לפתור 2 שאלות ולקבל ניקוד מרבי לא ממש אפשרי, סביר להניח שלא תעברו את המבחן בצורה כזאת!! ניקוד מרבי לשאלה זה 32 נק ועוד 4 נק' זה להחלטת הבוחן כך שלא כדאי להגיש מבחן עם פתרון של 2 שאלות בלבד.

 

שלב 5: יום לפני המבחן

זהו, מחר זה קורה! עשיתם כל מה שיכלתם ועכשיו זה הזמן להוריד לחץ, לארגן את המזוודה(כולם יגיעו ככה, אל תתפדחו) ולראות שיש לכם את כל הדברים הקטנים בשביל המבחן.

  1. כלי כתיבה
  2. מחשב עם התוכנות הדרושות
  3. מחשבון כולל מחשבון נוסף
  4. סוללה ספייר לעכבר
  5. כבל מאריך
  6. שעון שולחני - חשוב מאוד שיהיה מול הענינים כל זמן הבחינה
  7. סוודר גם למי שלא סובל ממזגנים
  8. בקבוק מים
  9. אוכל קל/משהו לנשנש תוך כדי הבחינה

לאחר שכל הציוד מוכן הגיע הזמן ללכת לישון כמה שיותר מוקדם, מחכה לכם יום ארוך ואינטנסבי כך שכדאי להגיע אליו עם כמה שיותר שעות שינה, לפתור עוד מבחן כבר לא יעזור בשלב זה.

 

שלב 6: יום הבחינה 

  • מומלץ להגיע מוקדם בנחת ולא להגיע ברגע האחרון, תתארגנו בכיף ותסדרו את כל הציוד שלכם בצורה מסודרת שיהיה לכם נוח ונגיש במהלך הבחינה.
  • תבואו רגועים, איו שום סיבה לדאגה, בסוף זה כמו כל מבחן שעשיתם עשרות כמהו באונברסיטה ולמרות כל הרעש וההמולה שיש מסביב זה באמת רק עוד מבחן.
  • תתחילו לפתור את השאלות שאתם יודעים ע"מ לצבור בטחון ולאחר מכן תעברו לשאלות הקשות יותר. 

 

בהצלחה לכולם!

 

אהבתם?! לטיפים נוספים >>

תהליך רישוי מהנדסי מבנים >>

מה חשוב לדעת לקראת הבחינה >>

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר