מתחברים להצלחה - מחוברות ארגונית כמפתח להצלחת הארגון
בעשור האחרון, המונח 'מחוברות ארגונית' הפך להיות מרכזי יותר ויותר בשיח הניהולי והארגוני. רק לאחרונה פנה אלינו ארגון מוביל ומשמעותי בבקשה ללמוד כיצד ניתן לחזק את המחוברות של עובדיו, הנהלת הארגון הבינה שיש פה סוגיה שנדרש לנתח ולטפל בה וכי המחוברות לא תיווצר מעצמה. מחקרים מראים שמחוברות ארגונית גבוהה משפיעה באופן ישיר על ביצועי העובדים, שביעות הרצון שלהם, ורמת האפקטיביות הכללית של הארגון.
אבל מהי בדיוק מחוברות ארגונית?
מחוברות ארגונית מתייחסת לרמת הזדהות העובד עם הארגון, תחושת המחויבות שלו כלפי מטרות הארגון וערכיו, והנכונות שלו להשקיע מאמץ נוסף להצלחת הארגון. עובדים מחוברים מרגישים שהם חלק בלתי נפרד מהארגון, ומעורבים בעשייה הארגונית מעבר לגבולות התפקיד הפורמלי שלהם.
מדוע מחוברות ארגונית חשובה?
מחוברות ארגונית משפיעה באופן ישיר על מספר תחומים ארגוניים, המרכזיים ביניהם הם:
- פרודוקטיביות / ביצועים: עובדים מחוברים עושים יותר וקיימות הוכחות מחקריות לכך - מחקר של חברת Gallup מצא כבר ב-2012 שצוותים עם רמות גבוהות של מחוברות ארגונית הראו עלייה של 21% בפרודוקטיביות ו-22% ברווחיות בהשוואה לצוותים עם רמות נמוכות של מחוברות ארגונית.
- הפחתת תחלופה: חיבור רגשי ומחויבות לארגון (ולמנהליו) הם המשפיע הקריטי ביותר על הישארות או עזיבת עובדים. מחקר שנערך על ידי Gkorezis et al (2023) מצא קשר משמעותי בין מחוברות עובדים לבין צמצום תחלופת עובדים. החוקרים דיווחו כי ארגונים עם רמות גבוהות של מחוברות עובדים חוו ירידה של 31% בשיעורי התחלופה השנתיים בהשוואה לארגונים עם רמות נמוכות של מחוברות.
בנוסף מחקרים מראים שהמחוברות משפיעה גם על חדשנות ויצירתיות, נכונות להשקיע, נוכחות בעבודה ושביעות רצון לקוחות.
ואם כבר ברור לנו שחשוב לעסוק בכך, וכבר התקבלה החלטה ארגונית ניהולית ברורה לחזק את המחוברות הארגונית, אז ממה מתחילים?
צעד 1 - מדידת המחוברות הארגונית כיום
ישנם מודלים ומתודולוגיות שונות העוסקים בגורמים המחזקים או מחלישים מחוברות ארגונית בהיבטים הנוגעים לאדם ולתפקיד (תחושת משמעות, השפעה, מרחב פעולה) ועד להיבטים ניהוליים ארגוניים (הקשר עם המנהלים שלי, הגדרות תפקיד, תהליכים וממשקים, סביבת עבודה). בכדי שנוכל לגבש תוכנית פעולה לחיזוק המחוברות הארגונית עלינו להבין קודם מהי נקודת המוצא - מה רמת המחוברות הארגונית כיום? מה משפיע עליה אצלנו בארגון? מה הגורמים שמחזקים ועובדים אצלנו טוב ואת מה צריך לשפר.
הכלים המרכזיים למדידת מחוברות ארגונית הם:
- סקר מחוברות - סקר משולב כמותני ואיכותני הבוחן את שביעות הרצון של העובדים, הציפיות והצרכים שלהם ממקום עבודתם, תחושת המחויבות וההזדהות עם הארגון ועוד.
- HR analytics - ניתוח יזום של נתונים הקיימים במערכות הארגוניות שיכולים ללמד על מגמות ומצב המחוברות הנוכחי (תחלופה, היעדרויות, השתתפות בפעילויות ארגוניות, מעורבות בדיונים מקצועיים ובפורומים פנים-ארגוניים ועוד).
צעד 2 - תוכנית פעולה
חיזוק המחוברות הארגונית אינו "זבנג וגמרנו" אלא תהליך מתמשך שצריך להיות חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית ה-HR של הארגון. לכן, לאחר שקיבלנו מיפוי מעמיק של תמונת המצב כיום בהיבטי מחוברות יש להציגה להנהלת הארגון ולבעלי תפקידים מרכזיים ורלוונטיים ולרתום אותם להיות שותפים אמיתיים למהלך.
את המסקנות והתובנות אשר עלו מתוך מדידת המחוברות כיום נכון לפרוט לתוכנית פעולה ארוכת טווח (דו שנתית) ולוודא שישנו עיסוק במגוון רחב של נושאים והיבטים בכדי שנוכל לתת מענה למגוון האנשים שעובדים בארגון (לכל אחד ציפיות, צרכים ומאפיינים שונים) ולבנות מחוברות ארגונית חזקה שאינה נשענת רק על גורם אחד.
עקרונות מנחים לגיבוש התוכנית:
- תכנון ארוך טווח לצד גמישות והתאמות למציאות המשתנה תדיר
- מודולריות ושימוש במגוון שיטות ומתודות
- מיתוג התוכנית ותקשור וחשיפה של יישום כל אחד ממרכיביה
צעד 3 - יישום
מיקודים אופציונליים לשילוב בתוכנית לחיזוק מחוברות ארגונית:
*יצירת מסלולי התפתחות *הטמעת פלטפורמות לשיתוף והעברת מידע *תהליכים מובנים להוקרה
*מיסוד תהליכי Onboarding ו- Offboarding *מדיניות 'איזון בית עבודה' *תהליכי חניכה ומנטורינג
חשוב להדגיש כי אין נוסחת קסם ופתרונות "מדף" ולכל ארגון יש את התמהיל המדויק והמתאים לו ואת התחומים שטיפול בהם יוביל למקסימום השפעה על המחוברות הארגונית.
עוד דגש חשוב בהקשר לתוכנית היישום הוא בחינת אפקטיביות של המהלכים השונים, כך נוכל לוודא שהמשאבים והמאמצים שהשקענו אכן מובילים לתוצאות המצופות ואם זה לא כך להמשיך לדייק ולטייב עד שנגיע ליעד.
בשורה התחתונה
מחוברות ארגונית היא מפתח להצלחה ארגונית ארוכת טווח. ההכרה בחשיבותה והשפעתה על הארגון היא רק השלב הראשון. באם נרצה לחזק את המחוברות ול'גייס' אותה לטובת הצלחת הארגון יש להתחיל למדוד אותה ולפעול באופן יזום לקדם פעולות, תוכניות ותהליכים שיתרמו לחיזוקה. בסופו של דבר, ארגון שבו העובדים מרגישים מחוברים ומעורבים, הוא ארגון חזק, יצירתי ויעיל יותר.
רונית לוין. שותפה ומנכ"לית חברת ERA יועצים, מומחית בייעוץ ופיתוח ארגוני, מלווה מעל 15 שנים, מנהלים וארגונים שונים בגיבוש אסטרטגיה ארגונית, בהובלת תהליכי צמיחה ושיפור ובקידום מחוברות ארגונית חזקה. דירקטורית בחברת 'עבודה שווה' הפועלת לקידום שיווין מגדרי בשוק התעסוקה. לאתר חברת ארא >>
אין תגובות