בונים ביחד: בישראל ובאיטליה מבקשים להדק את שיתוף הפעולה בענף הבנייה
כנס ייחודי מסוגו נערך היום (6.2.19) בתל אביב. מטרתו היא לקדם שיתופי פעולה בין איטליה לבין ישראל בתחומי ענף הבנייה כשמשתתפי הכנס כללו אנשי מפתח מענפי ההנדסה האזרחית, מישראל ומאיטליה.
את הכנס יזמה נציבות הסחר באיטלקית. "במסגרת פעילותנו בנציבת אנחנו מבקשים לקדם את שיתוף הפעולה בישראל לאיטליה", ציין ניר מלאך, אנליסט מסחרי בארגון וממארגני הכנס. "במסגרת פעילותינו אנחנו יוזמים כנסים, מקדמים משלחות ישראליות בתערוכות ובאירועים שונים באיטליה ועוד. נמצאות פה בכנס למעלה מ-20 חברות איטלקיות שבאו לראות, לשמוע ולגלות על הפעילות בענף הבנייה הישראלי כשהחזון הוא יצירת שיתופי פעולה בין ארגונים משתי המדינות".
שגריר איטליה בישראל, ג'יאנלוקה בנדטי, בירך את באי הכנס. "נציגי החברות האיטלקיות נמצאים כאן כדי לייצר שיתופי פעולה ארוכי טווח עם החברות המקומיות", ציין בנדטי. "הישראלים ידועים בחדשנות וברוח היזמות שלהם ואנו עדים לשיתופי פעולה בין המדינות בתחומי הסייבר, האנרגיה, הקיימות ועוד".
כיצד יכולה לסייע ישראל לאיטליה, ולהפך?
למעלה מ-20 אלף חברות הקשורות לענף הבנייה פועלות באיטליה וברחבי העולם. הן מגלגלות יותר מ-14 מיליארד יורו בשנה כשבאיטליה ישנם עשרות אלפי מהנדסים ואדריכלים. מהצד האיטלקי, לא רק שמעוניינים לחזק את הפעילות עם חברות מקומיות בישראל אלא גם לייצר שיתופי פעולה שיאפשר לארגונים משתי המדינות לפעול במקומות אחרים על גבי הגלובוס. מהצד הישראלי סיפרה זיווה איגר, מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות במשרד הכלכלה, על מה הופך את ישראל למעצמה בתחום החדשנות. לדבריה, לצד DNA ייחודי של להעז ולחפש פתרונות לכל מצב, הממשלה מקצה 4.5 מהתוצר המקומי הגולמי לטובת מחקר ופיתוח.
יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים, סיפר על פעילותו המקצועית של האיגוד אך סיפר על חוסר כוח האדם הגדול בענף הבנייה הישראלי. לדבריו, ב-25 השנה הקרובות צפויה לגדול כמות מבני המגורים והתשתיות ולנגד זה, קיים מחסור גדול במהנדסים ובידיים עובדות. כמו כן, הפרודוקטיביות של העובדים יורדת ולכן הוא מקווה ששיתופי הפעולה בין ישראל לאיטליה יתרחבו, כדי שישראל תרוויח מהידע ומהמקצועיות האיטלקית.
ביתן התרגום שבו תורגמו ההרצאות לשפה האיטלקית
לאורך היום נהנה הקהל המקצועי האיטלקי מהצגתם של פרויקטים רבים בישראל. זיו לזר, מנהל המחלקה הכלכלית של התאחדות בוני הארץ, הציג את שוק הדיור בישראל וסיפר על עליית מחירי הדיור, פרויקט מחיר למשתכן שבלם את מחירי הדיור ואת הפער בין התחלות בנייה להשלמתן בפועל; עופר אלישר ממשרד התחבורה סיפר על הדרישה הגדולה לתחבורה ציבורית טובה בשל הצפיפות הרבה בישראל ודיבר פרויקטי התשתיות הענקיים שמתוכננים ומבוצעים - קווי הרכבת הקלה בתל אביב ובירושלים, קוי המטרו בגוש דן, מיזם רכבת העמק והקמת רשת רכבות גדולה שתעביר אנשים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית; איילת יוספן שאול, סמנכ"ל פרויקטים בחברת "ענבל" סיפרה על שיתופי הפעולה בין גופים פרטיים לציבורים ( Public Private Partnership - PPP) שבמסגרתם בוצע הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים או הנתיב המהיר לתל אביב; ליאור בלום, המהנדס הראשי של רשות שדות התעופה סיפר על הפעילות הנרחבת בגזרת התעופה - בניית טרמינל 4, הקמת טרמינל מטען חדש שיכלול גם מרכז לוגיסטי ומרכז הדרכה, תוספת זרוע לטרמינל 3 והרחבתו הכללית; נועה אורן, ראש מנהלת פיתוח נמל המפרץ ונמל הדרום על הפרויקט השאפתני של נמלים חדשים בישראל ועוד.
כ-100 אנשי מקצוע נכחו באירוע כשלאורך היום נערך נטוורקינג מקצועי בין משתתפי הכנס. עכשיו נותר רק לראות כיצד נרקמים שיתופי הפעולה המיוחלים בין ישראל לאיטליה, שיסייעו לשתי המדינות במסגרת ענף הבנייה.