ראיון עם עינת פלדמן, מהנדסת תחבורה ברכבת ישראל
אני רווקה ואין לי ילדים עדיין. מבחינת תחביבים אני אוהבת מאוד לשחק סקווש, חדר כושר, ריקודים ומאמינה שנפש בריאה נמצאת בגוף בריא. בנוסף לפעילות הפנאי והכושר אני מתנדבת בארגון שותפות חיפה בוסטון, שזאת עמותה אשר פועלת לטובת ורווחת חיפה מההיבט הקהילתי - חברתי. אני חלק ממנהיגות צעירה (דור העתיד) של הארגון ומובילה ועדה אשר נקראת "יזמים בג`ינס" (בפייסבוק - יזמים חיפה).
כחלק מפעילות הוועדה אנחנו מארגנים מפגשים פעם בחודש ומזמינים יזמים צעירים "להיפגש על כוס בירה" בפאב לשמוע הרצאה אשר תורמת להתפתחות עסקית ולאחר מכן מתקיים נטוורקינג. מטרת העל של הוועדה היא להשאיר צעירים בחיפה - לעזור להם לפתוח עסק בחיפה ולעזור לכך שהעסק יתרומם ויצליח. אנחנו עושים זאת באמצעות קורסי יזמות, מנטורים וכמובן המפגשים החודשיים. פעם בשנה יוצאת משלחת יזמים לבוסטון שמטרתה ליצור קשרים בין - יבשתיים שיעזרו לשת"פ כלכלי - עיסקי בין חיפה לבוסטון.
מה דעתך על הלימודים בטכניון ומדוע בחרת ללמוד דווקא במוסד זה ?
בחרתי במסלול זה מאחר ותחבורה זה תחום שמעניין אותי מבחינה מקצועית וניהול יאפשר לי לנהל פרויקטי תחבורה. כמו כן תחום התחבורה היה קרוב לי ללב עוד מהבית. אמא שלי גם מהנדסת אזרחית בתחום התחבורה.
על איזה מסלול לימודים תמליצי למתעניינים בלימודי הנדסה אזרחית \ בניין ?
תחבורה/בטיחות. תחום הבטיחות בהנדסה הנו תחום מתפתח ואני מאמינה שבעתיד תהיה דרישה הולכת וגדלה למהנדסים מהתחום.
אני אישית חוויתי את תחום התכנון ההנדסי (תכנון) עוד טרם סיום עבודתי במהלך עבודתי במשרד תכנון הנדסת תחבורה. לי היה ברור חד משמעי שאני לא הטיפוס שיושב ומשרטט אני צריכה יותר מזה, אני צריכה עובדה יותר אקטיבית, אינטראקציה עם אנשים, הובלת פרויקטים ולכן הלכתי יותר לתחום הניהול.
מדוע החלטת על לימודי המשך ? ספרי על הלימודים
החלטתי על המשך לימודים לתואר שני לאחר שזיהיתי את הדרישה במשק. ראיתי שרוב תפקידי הניהול דורשים תואר שני ומעלה ולכן החלטתי שאני חייבת להמשיך ללמוד. בנוסף, במהלך תקופת הלימודים לתואר הראשון - התחלתי לצבור נקודות לקראת התואר השני וראיתי שהקורסים מעניינים מאוד. נפלהבידי הזכות להכיר את פרופ` דורון בלשה שמבחינתי הוא "אדם שרואה את הנולד" בכל הקשור לתחום התחבורה והבטיחות בארץ. פרופ` בלשה אפשר לי להכין עבודת הגמר בנושא הבטיחות ומייד החלטתי שעל אפשרות כזו - לא מוותרים בקלות...
ספרי בקצרה על פרוייקט הגמר / תזה שלך
העבודת גמר שלי הנה על נושא בטיחות באתרי עבודה בדרכים עירוניות. בדקתי את השפעת סוג אביזר בטיחות על התנהגות נהגים והולכי רגל בדרכים עירוניות. התמקדנו ברחוב שד` המגינים בחיפה, הצבנו למשך שבוע כל פעם אביזר בטיחות אחר - קונוסים, ווים, מעקה מיניגארד כאמצעי הפרדה בין נתיבי הנסיעה. בחנו כל פעם את מהירות הנסיעה ואת ההתנהגות של הכ"ר וההולכי רגל באזור. הדבר נעשה באמצעות גלאים, אקדחי לייזר וצילום וידיאו רצוף של כמה ימים. המסקנות היו מפתיעות וחדשניות בהחלט. ראינו שלא דווקא האביזר המקובל - מעקה המניגארד הוא הטוב ביותר.
לשלב בין לימודים ועבודה במשרה מלאה זה דיי קשה. אני ממליצה למי שרוצה לעשות תואר שני לעשות אותו עם מלגה ולהשקיע 100% בלימודים, לעבוד יהיה מספיק זמן אחרי זה. הלימודים פותחים מאוד את החשיבה ואת ההזדמנויות פיתוח אישי ומקצועיוכאשר אתה פנוי ללמוד ופינוי לקלוט דברים חדשים הדבר יכול לפתח אותך מאוד. הרבה יותר קשה לקלוט או להתפתח כשאתה חוזר עייף אחרי 9-10 שעות עבודה אינטנסיבית.
אני יודעת שכן. תחום הסדרי תנועה הנו תחום מעניין ומתפתח בתחום ההנדסה אזרחית. זהו תחום הפתוח לחידושים ורעיונות ולכן הלימודים נתנו לי את הזכות ואת היכולת לחקור ולהגיע למסקנות מעניינות. כמו כן עצם ביצוע הניסוי שדה והנגיעה המעשית שיש בשלב המעשי של העבודה עוזרים מאוד להבין ולשלוט במקצוע.
הייתי חוזרת על אותו מסלול לימוד גם היום. אני מאוד אוהבת את התחום לימודים שלמדתי וכמובן שלא הייתי משנה כלום. מה שכן, הייתי שמחה אם היו מכניסים למערכת הלימודים קורסים מתחום הרכבות, דבר היכול לפתוח לאנשים מקצוע עיסוק עתידי מעניין מאוד.
אני עובדת בחברת רכבת ישראל. התפקיד הנוכחי שלי הנו מהנדסת תכנון רב שנתי בחטיבת הפעלה ונבחרתי בשבוע אחרון למנהלת תכנון הסדרי תנועה בחטיבת בטיחות.
במסגרת התפקיד ברכבת ישראל, אני מעצבת את התוכנית התפעולית לשנים הבאות ואת תוכנית ההצטיידות הניידת של רכבת ישראל. התפקיד כולל תכנון ואפיון קווים ותחנות עתידיות מההיבט התפעולי, תכנון לו"ז עתידיים, אישור ובדיקת תוכניות איתות, ענייני הנדסה ושלבי הביצוע מההיבט התפעולי, הרצת סימולציות לבדיקת מצבים תפעוליים שונים.
היתרונות העבודה במוסד ציבורי הנן ההטבות הסוציאליות ושעות העבודה הנוחות, החסרונות הבירוקרטיה והאיטיות בהובלת שינויים. אני מאוד אוהבת לעבוד במוסד ציבורי ולמדתי להסתדר עם החסרונות.
חיפשתי דרך אתרי דרושים ברשת, כמו גם במדורי הדרושים באתרי חברות עצמן, וכמובן שגם "מפה לאוזן" בין חברים. כשמחפשים עבודה חשוב להחליט מה מחפשים ואז החיפוש נהיה הרבה יותר פשוט וממוקד. אני ממליצה לבוגרים צעירים לא להמעיט בערכם ולדרוש תנאים טובים. הידע שהם רכשו במהלך הלימודים יקר מפז והמעסיק העתידי יודע זאת ולכן אפשר גם לדרוש.
האם הרגשת מחסור במהנדסים אזרחיים - כשחיפשת עבודה ?
הרגשתי תמיד שיש הרבה הצעות מגוונות. אני מאמינה שאחרי שנה-שנתיים של ניסיון, האפשרויות וההצעות גדלות משמעותית ולכן חשוב לבחור את מקום העבודה הראשון היטב, ולבחור במקום שיעניק את הכי הרבה אפשרויות לימוד ופיתוח מקצועי.
ניתן לפרסם סיפורי הצלחה של אנשים בתחום, ואולי אף לנסות לעורר הד תקשורתי רחב בנושא. כמובן שגם פורטל CivilEng אשר הביא ובטוח עוד יביא לשינוי גדול.
לפי דעתי נשים יכולות להשתלב בכל תחום הכול תלוי ברצון שלהן ובשלב שהן נמצאות בו בחיים. אני אישית אעדיף לעבוד כמה שפחות שעות כאשר אהפוך לאם. וברור לי שאבחר לעסוק בסוג של עבודה שלא ידרוש ממני עבודה בשעות לא שגרתיות.
אני אישית לא בחרתי בתחום כי זהו תחום שפחות מעניין אותי מבחינת תחומי עניין. הרבה יותר מעניין אותי לנהל פרויקט מאשר לחשב מומנטים בבניין. אולי על מנת לייצור יותר עניין בתחום ניתן להכניס יותר את התחום הניהולי ואז זה ימשוך יותר סטודנטים בוודאות.
מהן השאיפות המקצועיות שלך ?
להצליח בתפקיד החדש בשנים הקרובות ולהתקדם בעתיד הלאה ברכבת ישראל.
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
אין תגובות