התחרות שתקדם את עתיד הבנייה המתועשת בישראל ובעולם

אקסס, מרכז החדשנות של קבוצת שפיר, לקח על עצמו את המשימה להוביל את ענף הבנייה בארץ בדרך לעתיד, ויוצא זו השנה השנייה ברציפות בקול קורא שזוכה לתהודה ועניין רב בענף. במסגרת הקול הקורא מחפשת שפיר רעיונות מבטיחים תחת הכותרת של בנייה מתועשת ברמות בשלות שונות, מרמת הרעיון ועד Proof of Concept.

 

בשנים האחרונות עושה ענף הבנייה והתשתיות צעדים ראשונים של אימוץ שיטות עבודה חדשניות בענף שנחשב שמרני ומיושן. בנייה מתועשת ובנייה מודולארית הן דוגמאות לכך.

אבל מה זה בכלל בנייה מתועשת? בנייה מתועשת כוללת תהליכי בנייה באתר ובמפעל. שילוב של מיכון, אוטומציה, רובוטיקה וכלים נוספים החל משלב ייצור האלמנטים הפשוטים ועד לבניית מודולים תלת מימדיים גדולים ומורכבים.

ברמה הבסיסית ביותר המושג הזה מתייחס לייצור אלמנטים שמגיעים מוכנים לאתר הבנייה, כגון  קירות, קורות, לוחות וכיו"ב. שימוש באלמנטים מאפשר בנייה מהירה יותר ומוריד את כמות יציקות הבטון הנדרשות באתר. רכיבי המבנה - בסיסיים או מורכבים מאוד - מגיעים בשלמותם לאתר ומתחברים בשיטה פשוטה שמאפשרת חיסכון בכוח אדם וביצוע עבודה מהיר.

רמה מורכבת יותר של בנייה מתועשת כוללת פודים. הפודים מהווים יחידה שלמה. לדוגמא, חדר רטוב מוכן שיכול להגיע מהמפעל לאתר ברמת גמר מלאה, כולל איבזור, אינסטלציה וחיווט חשמלי. כאשר מגיע הפוד אל אתר הבנייה הוא מונח בשיטת plug & play. שיטה זו מאפשרת רמת גימור איכותית במיוחד וביצוע חלקים מהפרויקט במקביל במפעל ובאתר הבנייה. בישראל קיימות כבר מספר חברות שעושות את צעדיהן הראשונים בתחום.

רמת מורכבות גבוהה עוד יותר היא שיטת בנייה במסגרתה כל הדירה נבנית בעזרת מודולים מושלמים (PPVC – Pre-fabricated Pre-finished Volumetric Construction). בבנייה שכזו מרבית יחידות המבנה נבנות במפעל וכוללים חשמל, צנרת, אלומיניום, טיח וצבע, ועוד. באתר הבנייה נעשית עבודת הרכבה פשוטה שמזכירה עבודה עם לגו. השיטה מתאימה בבמיוחד לבנייה מהירה תוך התמודדות עם אתגרים לוגיסטיים באתר.

בבנייה מתועשת ניתן לנצל שילוב רובוטים למשימות צביעה, עבודות טיח, ריצוף, עבודות קידוח, ניקוי ועוד. השימוש ברובוטים מאפשר התייעלות תוך הפחתה בסיכון לעובדים. רובוטים לא מתעייפים ומסוגלים גם לעבוד 24/7 ללא שינוי בעלות הפעלתם. בסופו של דבר מאפשרים קיצור במשך זמן הבנייה בשטח. חשוב מכל רובוטיקה עשויה להפחית את התלות בכוח אדם ובכך מובילה להורדת עלויות.

אוטומציה גם היא חלק חשוב מהגישה לבנייה מתועשת. היא עוסקת בהחלפת עובדים בקו הייצור במפעל בעיקר כאשר מדובר בעבודות שיש בהן חזרתיות רבה. מעבר ליתרונות של איכות, דיוק וזירוז תהליכים, אוטומציה גם מסייעת לאיסוף נתונים תוך כדי תהליך ולניהול יעיל יותר של תהליכי הבנייה.

 

 

הפוטנציאל לבנייה מתועשת בפרויקטים ציבוריים

הבנייה הבסיסית  שהכרנו בעבר בישראל התפתחה התפתחה על מנת לתת מענה לגלי עליה גדולים שפקדו את המדינה והצריכו בנייה מהירה. תקנים מיושנים ושיטות בנייה טרומית ירודות יצרו שיכונים תבניתיים, לא איכותיים ולא ניתנים לשינוי. הקהל הישראלי המודרני דורש איכות ואפשרויות להתאמת הדירה לצרכיו הייחודיים. כל זה מחייב שינויים מהותיים בשיטות הבנייה המתועשות.

ריקרדו מאמין שנקודת החדירה של הבנייה המתועשת החדשה נמצאת במבנים הציבוריים - בתי ספר, בתי כלא, בתי דיור מוגן, בתי מלון וכדומה. "במבנים מהסוג הזה אנחנו עדים למידה רבה של חזרתיות ביחידות והעדר שינויים מהתכניות הראשוניות. על כן יש יתרון בולט לבנייה מתועשת". החזרתיות במבנים כאלו מגדילה את הכדאיות הכלכלית של ייצור מראש במפעל של אלמנטים, פודים או מודולים במספרים גדולים.

"כדי לממש את יתרונות השיטה צריך להקים תשתיות ייצור" מסביר ריקרדו. "מפעלים שיספקו אלמנטים ויחידות מוכנות. לאחרונה הקימה שפיר מפעל לאלמנטים טרומיים, במגמה להגדיל את המעורבות שלה בשוק הבנייה המתועשת". 

 

 

ריקרדו אוסירוף, מנכ"ל access

 

יתרונות הבנייה המתועשת

בסופו של דבר בנייה מתועשת משמעותה פחות ידיים עובדות. התעשיה המודרנית דורשת עובדים מקצועיים המסוגלים להתמודד עם סביבה יותר טכנולוגית ועם דרישות לאיכות גבוהה יותר. אלה משרות שיכולות להיות אטרקטיביות לציבור צעיר ומיומן יותר. בנייה מתועשת גם פותרת בעיות לוגיסטיקה ומפשטת את תהליך הבנייה באתר. החיסכון במשאבים גדל, הפחת קטן ואיתו גם כמות הפסולת בכל פרויקט וכך תורם התיעוש לקיימות הענף. מעבר לכך, בנייה מתועשת תאיץ את קצב הבנייה, תקצר תהליכים, תאפשר לבנות בצורה יעילה יותר ותספק ללקוח הקצה מוצר איכותי יותר, "ירוק" יותר, בעל טביעת אצבע פחמנית נמוכה יותר.

 

רלוונטי לישראל היום יותר מתמיד

 

ריקרדו טוען כי בנייה מתועשת מהווה מרכיב חשוב בפתרון לנושא של העדר עובדים פלשתינאים בתקופה זו, וחוסר היכולת להביא עובדים זרים שחוששים להגיע בזמן מלחמה. "אני מאמין שהמדינה צריכה לעודד ולדרבן את התעשיה לאמץ טכנולוגיות שיחסכו בכוח אדם שפשוט לא קיים. כל זה תוך כדי יצירת מקומות עבודה חדשים ומאתגרים אשר ימשכו כוח אדם צעיר ואיכותי לענף וכמובן, יסייעו בהוזלה של עלויות הבנייה".

אבל בנייה מתועשת רלוונטית לא רק לזמן המלחמה, אלא ביתר שאת ליום שאחרי המלחמה. תושבים בעוטף עזה ובצפון הארץ כבר נמצאים שנה מחוץ לבתיהם. ישובים רבים חוו הרס בהיקף גדול ויזדקקו לשיקום מהיר. ככל שיוטמעו בענף הבנייה הישראלי יותר מאפיינים ופתרונות של בנייה מתועשת - כך השיקום יוכל לקרות מהר יותר ותושבי הדרום והצפון יוכלו לחזור לבתיהם.

"הכוונה שמאחורי הקול הקורא היא לקבל רעיונות בהם נוכל להיות מעורבים כבר מהשלב הראשוני.  מהגדרת הבעיה, דרך איפיון הפתרון ועד שילוב כדיזיין פרטנר בשלב הניסויים" מסכם ריקרדו. "הגיעו אלינו עשרות פניות עם רעיונות מאוד יפים. אם רבע מהם יתקדמו ויהפכו למיזמים מצליחים, זה יהיה הישג נפלא לענף הבנייה".

 

 

 

 

על המחבר