סוף בניין במחשבה תחילה
התודעה החללית נתעוררה באיחור רב בהיסטוריה ובחווית האדם. מרבית בני האדם, גם המלומדים שבהם רגישים פחות לנושא החלל והם לרוב נעצרים במעטפת, בקופסה הבנויה, מבלי "לראות" את החלל.( ברונו צבי, "בחללה של אדריכלות").
על האדריכל לדמות ולצייר ברוחו אלו הם הערכים החלליים הנובעים בכל מקרה ומקרה לגופו, כאשר בראש ובראשונה יש לקחת את מימדי החלל, אבל לא רק זאת.
הרבה גורמים נוספים משפיעים על החלל:
1. האור ומקום הצללים - מקור האור מושך את העין, משום שהוא יוצר בנו את הרושם כאילו יש לו תנועה עצמאית משלו.
2. הצבע - רצפה כהה ותקרה בהירה מעוררים תחושה חללית שונה לגמרי מזו שמתעוררת בהשפעת תקרה כהה ורצפה בהירה.
3. עצם צפייתנו - הנקבעת ע"י החלל שממנו יצאנו לפני רגע
4. אופיים של הקווים השונים - הדגשת הקווים האנכיים יוצרת כידוע רושם של חלל גבוה יותר, ואילו הדגשת הקווים האופקיים
יוצרת רושם של היקף גדול יותר. ועוד...
היות ויש לא מעט גורמים שמשפיעים, אי אפשר בעצם לקבוע פרופורציות קבועות של החלל ולטעון שנכונות הן מבחינה אדריכלית, כיוון שהדבר יהיה תלוי בכל חלל וחלל לפי הצורך... (תרגום חופשי מתוך דברים של מבקר האומנות "ג`פרי סקוט").
אין תגובות