בית ספר לשימור אנרגיה
לגבי מבני חינוך, אשר תפקודם הכולל שונה מהותית מזה של בנייני מגורים ומשרדים היו חסרים בארץ ממצאים מחקריים ויעדים כמותיים לחיסכון באנרגיה. הסיבה לכך שבעוד שקביעת דפוסי ההפעלה האופטימליים עבור מבני מגורים פשוטה יחסית, הרי שמבני חינוך הם מבנים בהם שוהה אוכלוסיה רגישה יחסית מבחינה בריאותית, בצפיפות גבוהה יחסית למשך פרקי זמן ארוכים לאורך היממה. בניית מבנים אלה צריכה להיות מבוססת על פתרון הקונפליקט בין שמירה על הנוחות התרמית ועל איכות אויר הפנים מחד, וחיסכון מרבי באנרגיה מאידך. מטרת מחקר זה הינה פיתוח מתודולוגיה לתכנון מודע אנרגיה של בתי ספר תוך הבטחת איכות אוויר הפנים והנוחות התרמית בכיתות הלימוד, והדגמתה ע"י יישום עבור בתי ספר באזור ההר של מדינת ישראל. י
ישום הגישה נעשה באמצעות סימולציות תרמיות דינאמיות ממוחשבות של מבנה חינוך, אשר תוצאותיהן הן צריכת החשמל השנתית לחמום, קירור, תאורה ואוורור הכיתות. זאת בשונה ממחקרים קודמים, אשר הסקת המסקנות התבצעה בהם על פי סיכום מלאכותי של צריכת האנרגיה הצפויה. הצורך בניתוח צריכת החשמל של כל המערכות במבנה נובע מההבדל בנצילויות המערכות השונות ומחוסר היכולת להביא למכנה משותף אחר את סך הצריכה לחימום, קירור, תאורה והסעת אויר. חישוב צריכת החשמל הצפויה מתאפשר, במחקר זה, הודות לשימוש בתוכנת הסימולציה האנרגטית Energy Plus.
לעומת זאת, צריכת החשמל השנתית של המודול העדיף המבטיח את איכות אוויר הפנים הייתה אפילו נמוכה בכ 5% מצריכת החשמל של מודול בסיסי של מבנה חינוך אשר לא מבטיח את איכות אוויר הפנים בתוך כיתות הלימוד.
בנוסף נבדקה תקפות המסקנות לעיל עבור מבני חינוך המורכבים מיותר ממודול בסיסי אחד (מודול כפול – עם כיתות בהפניות צפוניות ודרומיות משני צידי מסדרון פנימי) ונמצאה התאמה מרבית בין השפעת מאפייני המבנה על הצריכה השנתית במבנה היחיד ובמבנים הכפולים .
ציור 1: השפעת שיפור דפוסי האוורור על תצרוכת החשמל השנתית בכיתות לימוד. משמאל – מבנים בסיסיים בהם לא נשמרת איכות אויר הפנים, מימין – מבנים השומרים על איכות אויר הפנים תוך שימוש בדפוסי אוורור "חכמים".
מסקנה זו הינה מרחיקת לכת, במיוחד לנוכח ההנחה הרווחת כיום, גם בקרב אנשי מקצוע, לפיה הזרמת אוויר חוץ, בכמויות שמחייבים תקני איכות אויר הפנים במבנים, מגדילה בצורה ניכרת את צריכת האנרגיה של המבנה.