מדוע קיים מחסור במהנדסים אזרחיים ?
בכתבה שפורסמה בעיתון "ידיעות אחרונות", הודיע משרד התמ"ת כי קיים מחסור של כ- 2000 מהנדסי מים וכי ברצונכם ליזום תכניות להכשרת מהנדסי מים באמצאות קורס הסבה של מהנדסים ממקצועות אחרים. התמ"ת הודיע
כמהנדס אזרחי \ מים הפעיל בתכנון ובמחקר מזה יותר מ- 45 שנה, הן במסגרת תה"ל והן במשך שנים רבות כעצמאי וכן כמי שעסק בהכשרת מהנדסי מים, כמורה בפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, עשר שנים בדרגת נספח א` (אקויולנטי לדרגת פרופ`/ח) מצאתי לנכון להגיב למודעה זו.
תגובתי, המובאת להלן, מסבירה מדוע קיים מחסור במהנדסים אזרחיים ומדוע המצב יחמיר ומקצוע זה יגיע לדרגת שפל עד לצורך לייבא מהנדסים אזרחיים מחו"ל. דברים דומים אמרתי גם בכנס שערכה מעצ- החברה הלאומית לדרכים בע"מ, כתגובה לדברי מנכ"ל מעצ בע"מ ודברי דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, שהלינו על המחסור החמור הצפוי במהנדסים אזרחיים והמחסור בתלמידים ללימוד הנדסה אזרחית בטכניון.
חלק גדול מהמהנדסים האזרחיים העצמאיים ובעלי המשרדים לתכנון בהנדסה אזרחית – מצטערים שלמדו הנדסה אזרחית ושהם עוסקים בהנדסה אזרחית. למרביתם אין דור המשך. מרביתם לא ימליצו לילדיהם ולמכריהם ללמוד הנדסה אזרחית. בתחום המים המצב חמור יותר. יש מעט משרדים פרטיים אשר עוסקים בדרך כלל בהנדסה מים בסיסית מאחר שהמדינה, שהייתה נותן העבודה העיקרי לעבודות תכנון רציניות לא אפשרה להם לעסוק בהנדסת מים מתקדמת והעבירה עבודות אלה לתה"ל. תה"ל שהעסיקה מספר רב של מהנדסי מים, כולל יצוא ידע, הפכה לחברה פרטית וכיום כוח האדם ההנדסי – המקצועי שלה מתדלדל. אין המשך למהנדסים הטובים שהיו בחברה והידע שנצבר בה אינו מועבר לדורות הבאים.
אלמלא המהנדסים שהגיעו עם גל העלייה מארצות חבר העמים (ברית המועצות לשעבר) המצב כיום היה חמור ביותר, עד לכדי משבר. יש לציין, שמרבית המהנדסים שנקלטו במשרדים פרטיים, מועסקים בשכר נמוך ולרוב ללא תנאים סוציאליים. השכר שמשרדי התכנון הפרטיים מקבלים עבור עבודות התכנון אינם מאפשרים לשלם שכר הולם ולשלם עבור התוספות המקובלות במגזר הציבורי (פנסיה, קופת גמל, קרן השתלמות וכו`).
אנשי המקצוע במשרדי הממשלה ובסקטור הציבורי, שיודעים כי השכר אינו הולם ולכן העבודות נעשות ברמה נמוכה, מפחדים לצאת נגד הבוסים שלהם, באשר רובם מועסקים בחוזים מיוחדים וכדי לשרוד במשרותיהם – עליהם ליישר קו עם הבוסים שלהם. חלקם לא היו מעולם עצמאיים או בעלי משרדי תכנון ואין הם יודעים מהם הוצאות משרד תכנון ומה נשאר לבעלים מהסכומים שהם מקבלים. לכן, הם משווים את עלויות התכנון לשכר שלהם והם סבורים שבעלי המשרדים מתעשרים גם בשכר הקיים.
האווירה והיחס למשרדים הפרטיים ולעצמאיים וליוזמות הנדסיות פרטיות הוא מתנשא, מבטל, משפיל, רודני ומתעלם, תוך חריגה מכללי מנהל תקין - באופן שאינו מעורר רצון ויכולת לפתח הנדסה טובה ורמה הנדסית גבוהה. אין יחס ואין תגמול למומחים ולרמה הנדסית גבוהה. הדברים בולטים במיוחד בתעריפי החשב הכללי (תעריפי חשכ"ל) לעבודות עבור משרדי הממשלה לפי שעות עבודה. בתמחור זה אין תעריף עבור מומחים. ההבדל בין התעריף עבור מומחה או בעל משרד תכנון לבין זה שנקבע לשעת עבודה של מהנדס "רגיל" שאינו מומחה – זניח. התמחור הממשלתי לשעות עבודה הפך לגבול עליון, שממנו יש להפחית במכרזי תכנון. איך מתחרים במכרז ממשלתי לעבודה לפי שעות עבודה כאשר המחיר מהווה גורם, בעוד קיים חשכ"ל ?
לדוגמה: מפעל הימים מים סוף לים המלח – נקבע ע"י מר פרס ואנשיו שיהיה בתוואי זה משיקולים פוליטיים והוחלט להעביר הבדיקה והתכנון לחברה זרה. בעיית הצפת המלונות שלחוף ים המלח – הוחלט להעביר הטיפול לחברה זרה והנושא נמשך ונמשך, כי הדרגים המנהלים משנים את עמדותיהם. הטיפול בבעיית הבולענים לחוף ים המלח - תקוע מזה זמן רב. אין פותחים את הנושא לרעיונות חדשים ולמומחים שאינם מקורבים. נת"ע – איך ניתן לתכנן נתיבי תחבורה לגוש דן שלא בשילוב עם תכנון מקיף של התחבורה הציבורית? האם הנחיצות והפתרונות נבדקו באופן שקוף ? במקרה זה החברות המבצעות אינן מסכנות כמעט דבר – מרבית ההשקעה היא מהקופה הציבורית. תכנון יישוב הנגב והגליל - מי מטפל בנושאים אלה ? מומחים או מקורבים ? ועוד ועוד....
נציגי הממשלה עדיין לא הבינו ש"אין ארוחות חינם", שהתכנון הזול מוצא את ביטויו בביצוע יקר שבעתיים ולעיתים גם בתכנון כושל. זו לא הנדסה ! זו לא הנדסה אשר יכולה להיות אתגר וכוח משיכה לצעירים מוכשרים ולמהנדסים מוכשרים.
עכשיו, עם הרצון להשקיע בפיתוח, לאחר תקופה ארוכה של עשייה הנדסית מועטה, מתברר שאין מהנדסים המסוגלים לתכנן מפעלים ומתקנים משמעותיים, להוציא חלק מ"הפנסיונרים" שהולכים ונעלמים... המצב טוב יותר, במקצת, בתחום תכנון מתקני טיהור מי ביוב - נושא שטופל בעיקר על ידי משרדים פרטיים. גם כאן, במשך תקופה ארוכה, מרבית הפרויקטים עסקו בתכנון מפעלים ברמת טיהור נמוכה, להשבת קולחים לחקלאות.
אם המדינה אכן רוצה שיהיו לה מהנדסים אזרחיים ישראליים (לא מיובאים) עליה לנקוט בצעדים הבאים :
אך הבסיס קיים. הוא ברור והוגן ובלתי מתחכם. אין צורך בעו"ד כדי לחתום על קבלת עבודה הנדסית. כן, יש להחזיר עטרה ליושנה .
ידע הנדסי למטרות יצוא חייב להיות ידע ברמה הנדסית גבוהה ו/או ייחודית. מהנדסים "רגילים" יש בכל מקום ובכל מדינה ולכן הם לא צריכים שנייצא להם מהנדסים "רגילים".
ידע ברמה גבוהה מתפתח ונוצר במשולב עם ניסיון בעשייה. ניסיון נרכש תוך כדי מחקר, תכנון ופעילות הנדסית ברמה גבוהה ומקיפה במשך שנים רבות, או ע"י שילוב של פעילויות רב– תחומיות מעין אלה. לא ניתן לרכוש אותו בקורסים קצרים ואף לא באמצעות לימודים אקדמיים, אפילו ממושכים. ההתמודדות עם בעיות המחייבות מציאת פיתרונות ותכנון של פרויקטים מורכבים - גורמים לצבירת ידע בקרב מהנדסים בעלי יכולת אינטלקטואלית מתאימה המעורבים בפעילויות מעין אלה. מהנדסים כאלה אינם יכולים להתפתח בתנאים הנוכחיים במדינת ישראל.
אין תגובות