אסון התאומים, פרשנות הנדסית חלק א`
הקדמה
כדי לענות על השאלות האלה יש להסתכל על מבנה המגדלים, סוגי חומרים וטכנולוגיית הבנייה. לאחר מכן, נסתכל על ההתנגשות, כדי לאפיין את הנזקים. אחרי כל זה, נוכל לבחון את מכניזם הכשל.
במבנה קונסטרוקטיבי כזה המומנט הגלובלי מתחלק לשני האלמנטים המרכזיים (הגרעין והמעטפת ההיקפית) לפי יחס קשיחויות. לכן יש להדגיש, כי פגיעה חמורה באחד האלמנטים (או שניהם אפילו) תשפיע באופן חד על יכולת המבנה להתקיים.
בכל זאת, יש לציין כי מבנים כאלה מהווים פתרון יעיל במיוחד לרבי קומות. אך השימוש בפלדה (במיוחד אחרי אירועי 11 בספטמבר) העלה ספקות לגבי יכולת מבנים מהסוג הזה לעמוד בפני גורמים חריגים כמו שריפות.
איור מס` 2. תכנית ריצפה טיפוסית – עמודי גרעין מפוזרים ועמודים היקפיים צפופים
היקף המבנה
איור מס` 3. המגדלים בביצוע – יחידות העמודים ההיקפיים אליהם מחוברים מסבכי הרצפה
איור מס` 4. חתך עמוד היקפי 36*36 ס"מ
אורך המסבכים הארוכים 18 מ`, ואילו הקצרים מהם כ-11 מ`. המסבכים חוברו לגרעין ע"י ריתוכם לעמודי הגרעין, בעוד שחוברו לספסלים ע"י הברגה. הספסלים רותכו לקורות היחידה המודולארית. (איור מס` 5)
סכמה של הרצפה המרוכבת - מסבכי פלדה ושכבת בטון
מערכת ריסון תנודות
מכאן, ביצע Leslie Robertson ניסויים על מודל למגדלים כדי להעריך את התנודות המותרות (כדי שהמגדל יוכל לתפקד באופן היעיל ביותר). כתוצאה מהניסויים, פיתח אחד המהנדסים מרסנים ויסקו-אלסטיים שסופגים את התנודות. מרסנים אלה נמצאים בצמתים שבין ברצפות ועמודי ההיקף, ומטרתם להחליש את הויברציות האופקיות.
איור מס` 6. מערכת הגנת אש – יישום ההגנה על המסבכים
איור מס` 7. פריסת המגדלים – ציון מקומות בהם שודרגה מערכת הגנת האש אחרי פיגועי 1993
יסודות המבנה
התנגשות המטוסים, נזק תחילי והתמוטטות המגדלים
המהנדסים תכננו את המגדלים להתנגשות אופקית של מטוס Boeing 707. אך המטוס 767 גדול יותר ומכיל כמויות גדולות של דלק. למרות זאת, המגדלים "שרדו" את האימפקט הראשוני. למען האמת, ניתן לצפות תוצאה כזו מאחר והמהנדסים תכננו את המגדלים לעומס רוח(13,000טון) פי 30 ממשקל המטוס. אך יש לשים לב, שלמרות המסקנה הראשונית שהמבנים שרדו את ההתנגשות האנרגיה הקינטית של מטוס 767 היא פי כמה וכמה גדולה מהאנרגיה של מטוס 707.(למה? המסה גדולה וגם כן המהירות) לכן יש לצפות שהאנרגיה שעלול המגדל לספוג ממטוס 767 גדולה בהרבה מהאנרגיה שאמור היה לספוג ממטוס 707 ולשרוד את האירוע. יתרה מזאת, מטוס 767 יכול להכיל עד כ-90 מ"ק דלק, ומאחר שהמטוס בא מבוסטון סביר להניח כי הכיל עד כ-40 מ"ק דלק.
כפי שניתן היה לראות, ההתנגשות והפיצוץ גרמו לנזקים מקומיים (הרס של עמודים היקפיים ועמודים בגרעין לכמה קומות). העמודים שנותרו בחזיתות שנפגעו נשאו את העומסים ובאופן מפתיע לא עברו קריסה (למה? ההסבר הסביר ביותר הוא שהעומס התחלק על העמודים הנותרים).
איור מס` 8. מימין – הנזק בחזית המגדל הצפוני; משמאל – הנזק בחזית המגדל הדרומי
פאזה 2 - כשל מערכת הקונסטרוקטיבית בתנאים של אש
פאזה 3 - התמוטטות המגדלים - אובדן יציבות מקומית וכללית
אין תגובות