אסטרטגיה להטמעה מוצלחת של טכנולוגיות בנייה
היום יותר מתמיד, חברות בנייה ויזמים מבינים את החשיבות של אימוץ טכנולוגיות חדשות.
המרדף אחר יתרון תחרותי, שיפור שולי הרווח, יעילות ואיכות המוצר בפרויקטים הפך את הטמעת הטכנולוגיות בחברה להכרחית להשגת היעדים האלו. עם זאת, הטמעת טכנולוגיה בענף נטול טכנולוגיה יכול להיות משימה מאתגרת ומרתיעה לחלק מחברות הבנייה והטק ועל כן לטובת הצלחתו חיוני לגשת אליו עם הבנה תהליכית ברורה, אסטרטגיה מסודרת וטקטיקה ליישמה.
ראשית על מנת להבין כיצד ניתן לשלב טכנולוגיה בחברה, יש להבין את הסיבות האפשריות לכישלון הטמעת טכנולוגיות בנייה. ישנם 4 אתגרים עיקריים עמם חברות בנייה ויזמים המבקשים להטמיע טכנולוגיות חדשות בחברתם מתמודדים:
- התנגדות לשינוי: חלק מהעובדים עלולים להתנגד לשימוש בטכנולוגיות חדשות, במיוחד אם הם רגילים לשיטות מסורתיות ולא בטוחים כיצד להשתמש בטכנולוגיה החדשה. דבר העלול להוות חסם בתהליך האימוץ ולהקשות על החברה לממש את מלוא היתרונות של הטכנולוגיה.
ישנם מספר דרכים לסייע בטיפול בקושי מסוג זה
- הדרכה ותמיכה - הבטחה שהעובדים יעברו הכשרה לשימוש בטכנולוגיה החדשה ומתן תמיכה שוטפת יכולים לעזור להפגת חששות ולהפוך את המעבר לחלק יותר
- שיתוף עובדים בתהליך - שיתוף עובדים בתהליך קבלת ההחלטות, האופן שבו תוטמע הטכנולוגיה, התהליכים שעליה תשפיע הטכנולוגיה וכדומה תחזק את תחושת השייכות, הרתימה למשימה ותגרום להם להרגיש מושקעים יותר בשינוי וסביר יותר לאמץ אותו
- דבררו את היתרונות - היתרונות של הטכנולוגיה החדשה כמו שיפור האיכות של תוצר מסויים או הבטיחות, יכולים לעזור לעובדים לראות את הערך בשינוי ולהיות פתוחים אליו יותר
- תנו מענה לחששות - הקדישו זמן להקשיב לחששות העובדים ולטפל בהם ובכך תעזרו להפיג את הפחדים ותגרמו לנכונות רבה יותר לאימוץ את השינוי
- הציעו תמריצים - תמריצים כגון בונוסים או הזדמנויות הכשרה נוספות יכולים לעזור להניע עובדים לשאוף להשגת יעדים חדשים ולאמץ את הטכנולוגיה החדשה שתתרום לכך
- אינטגרציה עם מערכות ותהליכים קיימים: חשוב לשים לב לסימביוזה שבין הטמעת הטכנולוגיה לתהליכי החברה והמערכות הקיימות בהם החברה משתמשת. לעיתים תפיסה טכנולוגית שונה דורשת חשיבה מחדש על תהליכים קיימים בחברה ומאידך כחברת טק "לדבר את השפה" של הלקוח ולהבין את אופן הפעולה של החברה קיום. אי עמידה ביעד זה עלול לייצר מצב של תסכול, שיבוש תהליכים ולהאט את תהליך האימוץ.
כדי להבטיח הטמעה חלקה בין טכנולוגיה חדשה לצרכי החברה יש לתת את הדגשים הבאים
- שיתוף כל בעלי העניין בתהליך - משמעות הדבר היא יצירת קשר והסברה אינטנסיבית מול העובדים הרלוונטיים, החל מתפקידי המטה ועד לשטח, בכדי להבטיח שכולם שותפים למהלך ומבינים כיצד הוא הולך להועיל לחברה
- תכנון וניהול מוקפד - מפתח נוסף לאינטגרציה מוצלחת הוא תכנון, ניהול ושיפור מוקפד של תהליך ההטמעה בשיטת צפייה, למידה ובחינת נתונים, תיקון/שימור. נקודות חשובות בנושא זה- ביצוע פרויקט "פיילוט" לפני הטמעה כוללת, פתרון בעיות מהיר, מתן הדרכה ותמיכה מוקפדת ובזמן אמת, עדכוני מערכת בהתאם לאתגרים שעלו יקלו על התהליך
- עלות מול תועלת תקציבית - עלות הטמעת טכנולוגיות חדשות יכולה להוות אתגר משמעותי עבור חברות בנייה שלא ינהלו את התזרים שלהם כראוי, במיוחד אם הן עובדות בתקציבים מצומצמים. לפיכך, על החברה להעריך היטב את היתרונות הפוטנציאליים של הטכנולוגיה ולקבוע האם היא שווה את ההשקעה וכמובן לתעדף טכנולוגיות המציעות החזר משמעותי על ההשקעה, משמעות הדבר היא הערכה קפדנית של העלויות והיתרונות של כל טכנולוגיה והתמקדות באלו שיספקו את היתרונות המשמעותיים ביותר במונחים של חיסכון בעלויות, יעילות ואיכות פרויקט משופרת.
- בעיות רגולציה ותאימות - פתרונות טכנולוגיים מסוימים עשויים להיות כפופים לדרישות רגולטוריות או תקנים בתעשייה, מה שמקשה על חברה ליישם אותן. הדבר עשוי לדרוש מחברות הבנייה והטק לבצע בדיקה יסודית ומעמיקה של התקינה והחוק ולעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם רגולטורים ובעלי עניין אחרים. לאחר מסקנות יש ליישם מדיניות ונהלים חדשים, להכשיר עובדים לגבי התקנות והדרישות העדכניות ביותר, ולבצע ביקורות והערכות שוטפות כדי להבטיח עמידה בדרישות.
לאחר שהבנו את הקשיים העיקריים באימוץ טכנולוגיה נעבור לטקטיקות למימושה
- אסטרטגיה - תוכנית ברורה ומפת דרכים עקרונית הכוללים:
- הגדרה ברורה של הבעיה, זיהוי הצרכים העסקיים והגדרת התהליכים הספציפיים שהטכנולוגיה נועדה לתת להם מענה. בין אם בעיה בניהול פרויקטים, תקשורת בין הורטיקלים השונים, קשיים תהליכיים, חוסר יעילות, או בטיחות העובדים באתר. האתגרים האלו יהיו מאופיינים בד"כ כחוליות "שותות" משאבים אם בכסף ואם באנרגיה המושקעת בהם.שלב זה הינו קריטי ובמידה והחברה אינה יודעת להצביע על הנקודות הללו בעצמה, תוכלו להיעזר בייעוץ חיצוני שיעזור למפות את פעילות החברה ברמה התהליכית והאופרטיבית ולאפיין את הנקודות הללו
- הגדרת המשאבים (פיננסיים, אנושיים וכו') הנדרשים להטמעה ולתחזוקה של הטכנולוגיה
- הגדרת ואיפיון של הפתרון הנחוץ, מה הוא חייב לכלול בחינתכם?
- ערכו חקר שוק ותוציאו רשימה של כמה חברות/שירותים אפשריים לפתרון הבעייה
- הפגשו עם החברות ותעשו דמו עם כל אחת מהן
- החברה שתבחרו לספק עבורכם את השירות תהיה זו שתתן את רמת הפתרון (תאימות ומקצועיות) המשמעותית ביותר, בתקציב שלכם וכמובן עם השירות הטוב ביותר שתוכלו לקבל
- שיתוף כל הגורמים הרלוונטיים בשרשרת הערך: חיוני לערב את כל בעלי העניין מרכזיים בתהליך יישום ושימוש בטכנולוגיה, כולל עובדים, לקוחות וכל גורם אחר שיושפע מהיישום החל מהמטה ועד השטח. שיתוף בעלי עניין כבר בשלב מוקדם יבטח את הצלחת התהליך.
- הדרכה ותמיכה: מתן הדרכה ותמיכה ושוטפת לעובדים, מפגשים או מידע עיוני, משאבים מקוונים וצוות תמיכה ייעודי שיענה על כל שאלה או בעיה שמתעוררת ורצוי בזמן אמת.
- מעקב והערכת ההתקדמות: חשוב לעקוב ולהעריך באופן שוטף את התקדמות יישום הטכנולוגיה על מנת לזהות בעיות או אתגרים כלשהם ולטפל בהם בזמן. זה יכול לכלול איסוף משוב מעובדים ולקוחות ושימוש בניתוח נתונים כדי למדוד את השפעת הטכנולוגיה על תהליכים ותוצאות עסקיים.
לסיום הטיפ החשוב ביותר הוא להיות סתגלניים ואג'ילים!
טכנולוגיה מתפתחת כל הזמן וקריטי עבור חברה להיות מהירה ומסתגלת בקבלת ההחלטות ושינויים בינה לבין עצמה, העובדים ותהליכי העבודה על מנת להישאר בקדמת העקומה. תחקרו את עצמכם, תהיו ערים לנקודות כשל בתהליכים השונים, עדכנו באופן קבוע את המערכות עמם אתם עובדים והיו פתוחים לרעיונות וגישות חדשות.
תגלו מהר מאוד שפעולה נכונה בדרך לאימוץ טכנולוגיה יתרום משמעותית לפעילות האופרטיבית והעסקית של החברה, לתרבות המושתתת בה וגם לרווחת העובדים שיהנו מעבודה יעילה ומועילה.
אין תגובות