יורדים לשטח - פרויקט רובע הכניסה לירושלים

 

צוות CivilEng יורד לשטח ומתעד עבורכם את הפרויקטים הכי מעניינים בתחום הבינוי והתשתיות!

 

פרויקט רובע הכניסה לירושלים הוזנק לדרך בשנת 2014 בעקבות החלטת ממשלה והסכם שנחתם בין משרדי הממשלה לעיריית ירושלים. הפרויקט תוקצב ב-1.4 מיליארד ש"ח ומשתרע על פני שטח בן 220 דונם, שגבולותיו תחומים בין רחוב יפו בצפון, רחוב שערי צדק במזרח, דרך רבין בדרום ורחוב הרצל במערב. מטרת הפרויקט הענק היא לייצר רובע עסקים גדול ומוביל בירושלים אשר יגדיל את אפשרויות התעסוקה בבירה ואת הכנסות העירייה מארנונה עסקית. לצורך זה, עתידים שני יתרונות בולטים לסייע לפרויקט בדרכו אל היעד: מיקומו האסטרטגי שבכניסה לעיר - סמוך למשרדי הממשלה והיכלי בית המשפט - ומרכז תחבורה הגדול מסוגו בארץ, שנכלל בתחומו.

רובע הכניסה לירושלים כולל בינוי בהיקף של כ-1.2 מיליון מ"ר ע"פ ההתפלגות הבאה: 450,000 מ"ר עבור משרדים, 300,000 מ"ר עבור מבני ציבור ותרבות, 200,000 מ"ר עבור מלונאות, 200,000 מ"ר עבור מגורים (מכירה, השכרה, דיור מוגן) ולסיום: 70,000 מ"ר של מסחר. כל אלה עתידים להימצא ב-20 מגדלים בני 18-40 קומות אשר יוקמו בשטחו של הרובע. תכנון הרובע הופקד בידי חברת האדריכלים הגרמנית Topotek1, שלה מוניטין רב בפיתוח נופי־מרחבי. עיצוב הרובע יבוצע באמצעות 'שפה' חדשה אשר תיושם בכל שטח המתחם. ביטוי לכך יינתן בריהוט הרחוב ובחומרים חדשים אשר יבוצע בהם שימוש במרחב הציבורי.

בפרויקט רובע הכניסה לירושלים נמצאים שלושה מזמינים. הראשון מביניהם: "עדן - החברה הכלכלית לפיתוח ירושלים". תחת כנפיה של החברה נמצא את תכלול וניהול הפרויקט, תכנון סטטוטורי, תכנון ופיתוח המרחב הציבורי, שיווק קרקעות המדינה, תיאום תשתיות ופעולות נוספות, כגון שיווק ומיתוג הפרויקט. חברת "מוריה" העירונית משמשת כמזמין נוסף בפרויקט. תחת אחריותה נמצאות עבודות אינפרא 1 של הרק"ל, עבודות תשתית והקמתו של חניון שז"ר, שמנוהל בנפרד ע"י "א. ספיבק - חברה להנדסה". את רשימת המזמינים חותם חשכ"ל האוצר אשר באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה, אחראי על ביצוען של עבודות אינפרא 2 של הרק"ל ברשת Jnet.

ניהול ופיקוח ביצועו של הפרויקט נתון בידי חברת הניהול "דן בן עמרם", למעט ביצועו של חניון שז"ר אשר הוזכר לעיל. זה המקום להעלות תודה גדולה לחברה ולמנהל הפרויקט המוכשר מטעמה, המהנדס יניב צארום. תודה על האירוח בפרויקט ועל הסיוע הרב והמועיל בהכנת הסקירה. תודה גדולה ונוספת נשלחת לדרור לאופר מחברת "עדן" על שפע המידע המרתק שהגיש אודות הפרויקט.

בסקירה זו נכיר את המהפכה הגדולה שמתבצעת בימים אלה בכניסה לירושלים. נכיר את מרכיבי הביצוע השונים שמבוצעים ע"י הקבלנים הראשיים בפרויקט ואת מראה הסביבה המשתנה, שכבר כעת לא ניתן להכיר. מה שהיה איננו עוד וחדש תופס את מקומו: רחובות חדשים, קווי רק"ל נוספים, קו רקיע אחר ומרחב ציבורי שונה מכל מה שהכרנו. בואו נראה. 

 

יישר כח לכל מאות האנשים העוסקים במלאכה! אנחנו במקצוע הנכון :)

 

לסקירות נוספות >>  

הזמינו אותנו לסקר גם את הפרויקט שלכם >>

 

קרדיטים

  • מזמין - "עדן, החברה הכלכלית לפיתוח ירושלים", "מוריה", חשכ"ל האוצר באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים
  • אדריכלות - Topotek1 גרמניה. "מילר בלום - תכנון סביבתי"
  • ניהול ופיקוח - "דן בן עמרם". יניב צארום, הושעיה שרעבי, יובל גריידי, אריאל שושן, מוריה אתר - סיטרון ורועי שמעון
  • תכנן פיסי  - "אלתן הנדסה אזרחית"
  • קבלנים ראשיים - "שוהם הנדסה ופיתוח", "י.ד. ברזאני", שותפות "שפיר-CAF" 

 

פותחים את הסקירה עם מבט כמעט כולל של רובע הכניסה לירושלים. מגדלי הפרויקט משווים לכניסה ולקו הרקיע מראה שונה מכל מה שהכרנו עד כה. למרבה המזל, גשר המיתרים של הרק"ל , שאף הוא לא ותיק במיוחד, מעניק לנו התמצאות במרחב. בצידו השמאלי של הגשר מופיע רחוב יפו. אם 'נטפס' בו מעט, נוכל להבחין בחלק מתחנת נבון של "רכבת ישראל". קצה התחנה מציץ אל הרחוב והיישר ממולו  נמצאת תחנת האוטובוסים המרכזית של העיר. באמצע הגשר עובר רחוב שז"ר. אם ניטיב מבט, נוכל לראות את ההפרדה המפלסית שמתוכננת בו עבור תנועת האוטובוסים שמעל ותנועת הרכב הפרטי שעוברת במעבר התת"ק.  לא פחות מחמישה קווי רק"ל יעברו ברובע החדש. יחד עם המרכיבים שצוינו לעיל והחניון התת"ק הענק שנבנה ברחוב שז"ר, עתיד הרובע להכיל את מרכז התחבורה הגדול מסוגו בארץ.

הדמיה מעולה של סביבת בנייני האומה ברובע הכניסה לירושלים. במתחם בנייני האומה החדש יימצאו מרכז קונגרסים, בתי מלון, דיור ומשרדים. ברחבה שממול לבנייני האומה יימצאו בית קפה, מרכז מידע ומתחם תרבות עם מקומות ישיבה. בפיתוח המרחב הציבורי הושקעה מחשבה רבה. ע"מ לאפשר מעבר כמות גדולה של אנשים בסביבה תחבורתית זו, ייהרס חלק ממתחם הרכב (J בשפת הפרויקט) ואותו יחליף שטח שמיועד להגדלת הרחבה עבור הולכי הרגל. כחלק מתכנון הסביבה, נעשו סימולציות שבודקות מעבר של כמות אנשים גדולה בפרק זמן מסוים, נבחן קצב צמיחתם של עצים שעשויים להתאים לסביבה, בוצעו בדיקות CFD רוח ושמש ועוד. הרובע כולו נבנה בתקן Leed לבנייה ירוקה.

הדמיית מדרחוב דבורה עומר החדש. את תחילת המדרחוב ניתן לזהות ע"פ הבניינים שמופיעים גם בהדמיה הפותחת את הסקירה, ממש מאחורי 'התורן' של גשר המיתרים. בהדמיה זו נראה קצהו של המדרחוב החדש והמפתיע. במתחם האלגנטי צפויים להימצא בתי קפה ומסעדות, גלריות ובתי תרבות.

תרשים גבולות הרובע על כל השינויים שעוד צפויים להתבצע בו. מפאת קוצר היריעה, נזכיר בקצרה את מדרחוב דבורה עומר שאת קצהו ניתן לזהות במזלג שנוצר במפגש הרחובות יפו ושז"ר שבמערב ואת רחוב לבציון, שאף הוא רחוב חדש וחשוב בפרויקט. הקו הירוק של הרק"ל ינוע ע"ג רחוב זה. רחוב לבציון הוא רחוב בהתהוות. ניתן לזהותו כשטח הבהיר שבין רחוב שז"ר לשדרות ויצמן, מערבית לבנייני האומה. אזור נוסף שיינתן לו ביטוי בסקירה זו נמצא ברחוב יפו, בפינה הצפון־מזרחית של הרובע. בקטע רחוב יפו, שמשתרע מזרחה מצומת הרחובות נורדאו ושרי ישראל, עתיד להתקיים מבצע משמעותי להוספת מסילה שלישית בתחנת 'הטורים' שבקו האדום של הרק"ל. 

מבט מערבה, שלוכד במרכז התמונה את מבנה הארכיון הציוני. מצידו המזרחי של המבנה נמתח רחוב לבציון החדש. אם נשרטט קו אלכסוני דמיוני אשר יעבור מצידו המערבי של המבנה, נקבל את תוואי מדרחוב דבורה עומר שתואר קודם לכן. רחוב לבציון כעת על הפרק וזו בדיוק ההזדמנות לתאר את המתבצע ברחוב זה ואת פועלו של אחד הקבלנים המרכזיים בפרויקט הרובע - "שוהם הנדסה". לשם כך, נצטרך לרדת מהגג. פשוטו כמשמעו.

אנו ברחוב לבציון החדש וכאן יש לא מעט עניינים להראות, אך קודם לכך האנשים שבפרויקט. מימין, יניב צארום מנהל הפרויקט מטעם חברת הניהול. לצידו, איתי זיגלשטיין מהנדס הביצוע  מטעם הקבלן "שוהם הנדסה ופיתוח". בין השניים מציץ ששון שאזו, מנהל העבודה הוותיק של הקבלן. לשלושת אלה יש להוסיף את אלעד דיאמנט, מנהל הפרויקט מטעם "שוהם הנדסה ופיתוח". איכשהו, הצלחנו לפספס אותו בצילום זה.

עבודות ריצוף של מדרכה רחבה ברחוב לבציון החדש. בריצוף המדרכה קיימים כמה סוגי אבנים. אבנים אלו מגיעות מסין ומגרמניה. בפרויקט מתגאים בביצוע מוקפד של הריצוף, וכראיה לכך, מציגים את הקווים המקבילים להפליא שיוצרות אבני הריצוף לאורך המדרכה. מוזמנים לבדוק בעצמכם.

איתי מ"שוהם הנדסה" מדגים לפנינו פתרון לבעיה בפרויקט. העמוד מגיע מרובע והקדח עגול, עניין שיכול להותיר מרווחים בלתי אסתטיים בין העמוד לריצוף. מה עושים? מוסיפים לעמוד מוט מעוגל שכולו נכנס לעומק המדרכה ורק החלק המרובע בולט מעל הריצוף. עניין נוסף שכדאי לשים לב אליו הוא השימוש באותה דוגמת ריצוף שראינו קודם לכן, אך באבנים קטנות. כך ייראו כל עבודות הריצוף שבשטח הציבורי של הרובע.

רחוב לבציון. ברחוב מתבצעות עבודות אינפרא 1 עבור הקו הירוק שעתיד לנסוע כאן. בתמונה, קיר תמך מעוצב תומך בכביש, שעתיד לעבור מעל.

סמוך לקיר התמך בוצעו עבודות ביסוס והכנת תושבות לעמודי החשמול של הרכבת. אלה ממתינים מכוסים בינתיים עד להתקנה.

בצד עבודות הריצוף בוצעו ערוגות גינון גדולות לצד רצועת הרק"ל ולצד רצועת הכביש.

כאן לא תראו השלמות של חלקי ריצוף קטנים, כפי שנהוג לעשות במקומות אחרים. המרווח החסר נמדד ומתבצעת הזמנה מיוחדת לאבן אחת שלמה וחסרה עבור כל מיקום שכזה, שבו נותר פער קטן להשלים.

נפרדים מרחוב לבציון עם מבט משופר מצפון לדרום על כל מרכיבי הביצוע שהוזכרו קודם לכן: הריצוף הסטנדרטי, תוואי הקו הירוק, ההכנות לחשמול וערוגות הגינון.

נפרדנו מרחוב לבציון, אך אנו ממשיכים עם "שוהם הנדסה" שלה יש פעילויות נוספות ומשמעותיות גם ברחוב שז"ר. אחת מהן נראית בתמונה שמבטה נע מדרום לצפון. בדופן המזרחית של תחנת נבון בוצעה לפני מספר שבועות פריצה אל פיר D של חניון שז"ר. עבודות הקמת החניון התת"ק מבוצעות ע"י  "אלקטרה" ומנוהלות ע"י "א.ספיבק הנדסה". הפריצה אל הפיר תאפשר ביצוע פרויקט המשכי של "רכבת ישראל" ובמסגרתו תבוצע כניסה נוספת לתחנת נבון. הכניסה תכלול שתי מעליות מפיר D שבחניון שז"ר ושתיים נוספות ממפלס הרחוב.

ל"שוהם הנדסה" יש עיסוקים נוספים מול תחנת נבון. בתמונה נראה המרכזי שמביניהם: ביצוע מעבר תת"ק מתחת לרחוב שז"ר. מעבר זה יחבר את פיר C של חניון שז"ר עם מפלס הבידוק הביטחוני של תחנת נבון. ביצועו של המעבר הוא פעולה מורכבת שנעשית בשלבים. הדבר הצריך הסטה צפונה של רחוב שז"ר על כל מערך התח"צ שבו. בזמן הסיור, בוצעו עבודות הכנה ליציקת קירות המעבר בצד הדרומי של הכביש. בהמשך תתבצע גם השלמת יציקת התקרה הדרוכה של המעבר.

מבט מהאוויר להשלמת נושא המעבר התת"ק אל הדופן הדרומית של תחנת נבון. בצידו הימני של האוטובוס שבתחתית התמונה, נראות העבודות על המעבר הפתוח. מעט דרומה וצמוד למעבר, נראה פיר C הגדול שהוקם ע"י "לינום" מקימת פירי חניון שז"ר. בפיר C תימצאנה מעליות מגובה הרחוב אל כל אחת מחמש הקומות התת קרקעיות של החניון. עוד ניתן להבחין בתמונה בשני פירים נוספים: פיר E, פיר מילוט שאליו מוביל מעבר תת"ק שנראה בדופן המזרחית של פיר C, ופיר G הגדול והמרשים מבין כל הפירים של חניון שז"ר. בפיר G תימצאנה מעליות ולולאת רכב אל החניון.

פיר G הענק של חניון שז"ר. ביצועם של פירי חניון שז"ר מרתק ביותר ושווה סקירה נפרדת בפני עצמה. בינתיים נסתפק בהצצה. על הביצוע: "לינום" בהובלתו של המהנדס אהוד גורן. ניהול: "א.ספיבק הנדסה" בהובלתו של המהנדס דודי יחזקאל.

מבט אל הדופן המערבית של תחנת נבון. בשטח הצמוד לדופן, יימצאו פיר A ובו מעליות ולולאת רכב של חניון שז"ר וכן: מגדל מרום שיתנשא לגובה 40 קומות. חלק משמעותי מהרובע כבר נמצא בהליכי בנייה ע"י חברות הנדל"ן הגדולות בארץ. ביניהן נמצאות: "אמות", "אלייד", "אשטרום", "ישראל קנדה", "אפריקה ישראל" והיזם שלמה ברונר.

ענייני לו"ז - פיתוח הרובע נעשה בשלבים. בשלב זה, מבוצעות עבודות פיתוח של המרחב הציבורי אשר עתידות להסתיים ב-2024. ב-2026 יאוכלס החלק הצפוני של הרובע. חלק זה כולל את הקריה המחוזית, מתחם בליליוס (The Capital), מגדל מרום שהוזכר קודם לכן, מתחם K ומתחם מידטאון. ב-2028 תושלמנה כל העבודות עם אכלוסו של דרום הרובע ובו מתחמים A,B,C,D. במתחמים אלה יימצאו היכלי ביהמ"ש, הפרקליטות ומתחם בנייני האומה החדש, שיכלול מרכז קונגרסים, בתי מלון, מבני משרדים ודיור.

מבט לעבר התחנה המרכזית ומתחם הרכב אשר חלקו המערבי ייהרס עבור הגדלת הרחבה הציבורית. בימים אלה נערכים בחברת "עדן" לקראת פרסום מכרז מקרקעין אחד למתחמים A2, A3, B שבפרויקט. עם התקדמות שיווק והקמת הבינוי, נקדיש לפרק זה פירוט רב יותר בסקירה הבאה.

אנו בצומת הרחובות שז"ר/הנשיא השישי/נורדאו וזה המקום לעבור לקבלן מרכזי נוסף בפרויקט: י.ד. ברזאני. קבלן זה מבצע את עבודות אינפרא 1 של הקו הירוק מרחוב נורדאו ועד רש"י שבצומת עם רחוב שרי ישראל. בנוסף, מבצע הקבלן את שלד מבנה הזרם הישר שיימצא בצומת רחוב יפו פינת נורדאו. תפקידו של מבנה תת"ק זה יהיה להמיר באמצעות שנאים את מתח הרשת של חברת החשמל למתח 750VDC שנדרש עבור הרכבת הקלה. בתמונה מופיע צומת שז"ר/נורדאו לאחר העתקת תשתיות ולאחר טיפול גאומטרי בשקע שהתקיים בו ומנע אפשרות למעבר של הרק"ל.

עוד בתמונה: עבודות דיפון על מתחם K, שבו עתיד לצמוח מגדל בן 40 קומות של "אמות" ו"אלייד".

מבט אל צומת יפו/שרי ישראל/נורדאו. מצידן הצפוני של מסילות הרק"ל נראה השטח שמיועד עבור מבנה הזרם הישר שתואר בצילום הקודם. את עבודות הקבלן ברזאני נחתום עם מבצע נורדאו/הטורים אשר עתיד להתבצע ככל הנראה ב-2023. במסגרת מבצע זה יבצע הקבלן הכנה להוספת מסילה שלישית בתחנת הטורים. העבודות תכלולנה תשתיות מים  חשמל, תקשורת עירונית ובסיסים לעמודי החשמול של הרכבת. זכיין הרק"ל יגיע אחרי ברזאני ובמסגרת עבודות אינפרא 2 יבצע העתקה של התחנה לרציף אי מרכזי ואת הוספת המסילה השלישית התפעולית. כל עבודותיו של הקבלן ברזאני ברחוב יכללו פיתוח בסטנדרט שנקבע עבור רובע הכניסה לעיר - ריצוף, עצים, ריהוט רחוב וכיו"ב.

הגענו לאבן הדרך הבאה בפרויקט ולסיום הסקירה. בתחילת חודש מאי יחל מבצע בן דור שייערך ברחוב הרצל. לצורך המבצע הוכן מעקף כביש רחב שנראה בתמונה, אך ככל הנראה לא יהיה בכוחו להתמודד עם עומסי התנועה הגדולים ממילא שנמצאים בכניסה לעיר. אי לכך, מומלץ שלא להגיע לאזור זה בעת המבצע אם אין חובה בכך. המבצע עתיד להימשך 17 שבועות ובמסגרתו תועתק דרומה תחנת קריית משה של הקו האדום. מרחק ההעתקה מסתכם ב-20 עד 30 מ' לכל היותר, אך יש בצידו פעולות רבות ונלוות להעתקה זו כגון, העתקת עמודי חשמול, העתקת תשתיות עירוניות, קווי תקשורת, חשמל ועוד. מעל כל פעילויות אלה תבלוט התקנת מערכת מפלגים שתותקן בצומת אשר תאפשר כיווני תנועה חדשים בין הקו האדום, הקו הירוק, דפו 25 והשלוחה לגבעת שאול. קיץ מעניין צפוי בכניסה לירושלים. להתראות בסקירה הבאה!

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר