ראיון עם מהנדס אבי קטש - מנהל פרויקט 'מסילות השרון', שותפות לסיכו - בנבאו - סולל בונה
תעודת זהות
שם: אבי קטש.
גיל: 36.
מצב משפחתי: רווק.
השכלה: מהנדס אזרחי B.Sc בוגר הטכניון.
ספר על עצמך.
היום אני מנהל את פרויקט "מסילת השרון" - קו הרכבת הרצליה כפר סבא, מטעם שותפות לסיכו - בנבאו - סולל בונה.
כחלק מתפקידי אני אחראי על הנחת מסילה כפולה, מערכות תקשורת ואיתות, מתחנת כפר סבא למסילות החוף בתוואי כביש 531, מערכת Slab Track LVT לאורך מנהרת 531 והעתקת מסילות החוף לתוואי כביש 20 החדש.
לפני שהתחלתי לעסוק בתפקיד הנ"ל יצא לי לעבוד כמהנדס ביצוע בפרויקטים הבאים:
- פרויקט אגירה שאובה גלבוע - בניית תחנת כח הידרואלקטרית הכוללת שני מאגרי מים ומערכת מנהרות.
- פרויקט הפולינום בסיס חיל הים חיפה - עבודה ימית עבור משהב"ט הכוללת ייבוש רצועת ים והקמת רציפים יבשתיים ורציפים ימיים. עבודות פיתוח תשתיות ומנהרת שרות.
- פרויקט הפרדה מפלסית עכו - בניית גשרים ,עבודות פיתוח ותשתיות ,שיקום נופי עבור חברת יפה נוף. עבודות מול מנהל ההנדסה של רכבת ישראל.
כיצד נראה יום טיפוסי בעבודתך?
היום שלי משלב בין עבודת משרד לעבודת בשטח וכולל סיור שטח בתחילת כל יום ואף יותר במהלך היום.
כמו כן, התנהלות שוטפת מול מנהל הפרויקט מטעם המזמין הכוללת בין היתר הגשת חשבון, ניהול מו"מ על שינויים (חריגים), יומני עבודה ועוד.
בנוסף, אני אחראי על ניהול הביצוע בשטח, קבלני משנה וספקים, מעקב אחר לוחות זמנים, שינויים ותאום בין כל הגורמים על פי השלבים השונים של הפרויקט.
מה גרם לך להחליט ללמוד הנדסה אזרחית?
הנדסה אזרחית הוא מקצוע מרתק ותמיד רלוונטי.
למעשה, הכל מסביבנו זו הנדסה אזרחית: מהמגורים שלנו דרך הרחובות, הכבישים, התחבורה, מקומות העבודה, הבילוי ושאר התשתיות שאנו משתמשים בהם ביום-יום.
בהנדסה אזרחית אנחנו יוצרים משהו מוחשי מהתכנון ועד לבנייה ממש. אולי זה נשמע קצת נדוש, אבל זו למעשה ציונות אמיתית כשאנחנו בונים ומפתחים את הארץ.
פרויקט הפולינום בחיפה. ברקע ניתן לראות ביצוע של הידוק עמוק בשיטת וויברו.
אחד הפרויקטים שהיית שותף בהם היה פרויקט ההפרדה המפלסית בעכו.
איך באה לידי ביטוי ההתנהלות שלך אל מול מנהל ההנדסה של רכבת ישראל ואל מול חברת יפה נוף? כיצד בא לידי שיתוף הפעולה והאם היה מלמד ומספק?
ההתנהלות שלי כמהנדס ביצוע מול חברת יפה נוף, המזמין בפרויקט הפרדה מפלסית 50, כללה עבודת מהנדס ביצוע קלאסית, קרי התנהלות מול המפקחים בשטח, קבלני המשנה, מפעלי הבטון ושאר הספקים.
כמו כן, פתרון בעיות ואי התאמה בשטח והעברת המידע לגורמים הרלוונטיים.
ההתנהלות מול רכבת ישראל הייתה בשלבים נקודתיים כאשר היו השקות לתשתיות הרכבת ונדרשת בדיקה שלהם כגון מרחק בין נציב הסמוך למסילה עתידית.
ההתנהלות באה לידי ביטוי גם בתיאום עבודות והסדרי תנועה במהלך ביצוע מבצע רכבת.
פרויקט נוסף ומרשים שהיית שותף בו הוא פרויקט הפולינום בבסיס חיפה. פרויקט כזה מצריךעבודה בסביבה ימית שהיא סביבה קשה ולא מוכרת עבורך.
האם העבודה בסביבה ימית היוותה איזשהו קושי ביצועי או הנדסי עבורך? אם כן, איך התגברת עליו?
בנייה ימית היא מאתגרת ושונה מהבנייה הקונבנציונלית מאחר ולא תמיד אפשר לעבוד ב"יבש" ולבצע השפלת מים, ולמעשה אנו נאלצים לעבוד גם ב"רטוב" (ממש בתוך המים).
עבדתי עם מנה"פ וצוות מהנדסים מנוסה בעל ידע רב בעבודות ימיות והנדסיות, כך שהייתה זו הזדמנות ללמוד ולהתנסות בתחום וכמובן להיות חלק מהעשייה.
מאגר עליון מעלה גלבוע, פרויקט אגירה שאובה. צולם ע"י חברת אלבטרוס עבור פרויקט אגירה שאובה.
כחלק מעבודתך בחברת סולל בונה ביצעת פרויקט נוסף ומרשים- פרויקט אגירה שאובה בגלבוע. במסגרת פרויקט זה היית שותף להקמת תחנת כוח הידרואלקטרית. ידוע כי אנרגיה הידרואלקטרית זו אחת מסוגי האנרגיות המתחדשות הנפוצות ביותר בעולם כיום, אך למרות זאת
בישראל כמעט ואין שימוש בה.
איך הייתה ההרגשה להיות שותף בפרויקט כה מרשים ונדיר? האם החוויה הרחיבה את אופקייך ולימדה אותך דברים חדשים?
בכל מגה פרויקט של ביצוע תשתיות אנו תמיד לומדים דברים חדשים ומרחיבים אופקים.
בפרויקט אגירה שאובה בגלבוע נתקלתי לראשונה בביצוע מנהור, מבנים מיוחדים ומאגרי מים המתרוקנים ומתמלאים אחת ליממה! (מאגרי מים בד"כ מתמלאים ומתרוקנים אחת לעונה)
פרויקט אגירה שאובה בגלבוע היה ראשון מסוגו באותו הזמן והיום כבר החל פרויקט אגירה שאובה נוסף בכוכב הירדן.
בניית נציבי גשר בסמוך למסילה עתידית, פרויקט הפרדה מפלסית 50.
ניכר לעין כי היית שותף במספר פרויקטים מאוד מרשימים ומיוחדים בתקופה יחסית קצרה ומיד לאחר סיום הלימודים.
האם היותך מהנדס יחסית צעיר וללא ניסיון מספק היוו עבורך קושי בביצוע עבודתך כמהנדס ביצוע בחברת סולל בונה?
כל ההתחלות קשות, וכמהנדס צעיר שרק סיים את התואר לא תמיד אנו יודעים כיצד להתנהל. אולם, הכלים שקיבלתי בלימודים, הלמידה וההתנסות בשטח והצוות ההנדסי שליווה אותי לאורך כל הדרך, אפשרו לי להתגבר על כל הקשיים.
במקביל לעבודתך בחברת סולל בונה הוכשרת למנהל פרויקט במסגרת קורס מנהלי פרויקטים בחברה.
האם הקורס הקנה לך כלים שלא היו ברשותך טרם ביצוע הקורס?
קורס מנהלי פרויקטים גרם לי לראשונה להבין את משמעות הביטוי "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" ולהבין את כובד האחריות של מנה"פ, אחריות כזו שלא נחשפים לה כמהנדס ביצוע.
הקורס מקנה מספר כלים שימושיים למנה"פ להתמודדות במלחמה היום יומית שלנו בפרויקט כגון: ניהול תקציב, לוחות זמנים, סיכונים ומשברים. סגנונות תקשורת ומו"מ מול קבלנים וספקים, ניהול צוות, שיתוף מחזיקי עניין ועוד.
פרויקט מסילות השרון הוא אחד הפרויקטים המשמעותיים שנעשו בשרון ויש הטוענים כי הוא טומן בחובו את אחד השינויים המשמעותיים ביותר שבוצעו אי פעם מצפון לתל אביב.
מדוע לדעתך הוא כה משמעותי וחשוב? מה כה מיוחד בכביש 531?
פרויקט מסילת השרון בשילוב פרויקט כביש 531 וכביש 20 החדש מהווה צעד נוסף בהתפתחות התשתיות במדינת ישראל והתקדמות לעבר מערכת הסעת המונים מודרנית כפי שקיימת בעולם המערבי.
שילוב של כביש רוחב חדש המחבר בין כביש 6 ממזרח דרך כביש 4 לכביש 20 וכביש 2 במערב, בתוספת חיבור קו הרכבת בין כפר סבא לכיוון מסילות החוף צפונה ודרומה, משדרגים את איכות חייהם של תושבי השרון ע"י הפחתת תנועה וזיהום אוויר בתוך הערים, קיצור זמני הנסיעה באזור השרון, הנגשה ושדרוג תח"צ והתשתיות באזור.
תוכל לספר על החלק שלך בביצוע הפרויקט ועל תרומתך לפרויקט?
במסגרת פרויקט מסילת השרון תפקדתי כמנהל פרויקט מבנה עליון מטעם חברה המבצעת (שותפות לסיכו- בנבאו-סולל בונה).
התפקיד כולל התנהלות שוטפת מול מנהלי הפרויקט מטעם המזמין, ניהול מתכננים, קבלני משנה וספקים, ניהול ביצוע, מו"מ, לוחות זמנים, מעקב ובקרה תקציבית איכות, בטיחות, שינויים ותאום בין כל הגורמים על פי השלבים השונים של הפרויקט.
הנחת המסילות במנהרה 531 בוצעה בשיטת ה- Slab Track LVT.
מה מיוחד בשיטה זו ומדוע היא עדיפה על חלופות אחרות לביצוע מנהרה זו?
מערכת Slab Track בשיטת LVT - Low Vibration Track, פותחה בשוויץ ע"י רוג'ר סונוויל.
מערכת LVT מורכבת מאדנים היושבים בתוך מגף גומי על גבי פד אלסטי בתחתית מגף הגומי. שיטה זו מקנה הפחתה של ויברציה טובה יותר באמצעות הפדים האלסטים בתחתית האדן ובין האדן לפס.
מערכת ה-LVT יושמה בארץ בפעם הראשונה במנהרות גילון ובמנהרת 531.
יתרונות נוספים של שיטת ה-Slab Track LVT: ניתן לתכנן את המערכת לפי דרישות הפרויקט לניקוז או תדירות ויברציה כלשהי באמצעות תמיכה ואביזרי חיבור מסילה שונים המייעלים הפחתת הוויברציה, אין צורך בזיון הבטון סביב האדנים, גיאומטרית מסילה מדויקת יותר, נדרשת תחזוקה מינימאלית, בידוד חשמלי, נגישות לצוותי חרום ותחזוקה, יציקה ללא תבניות וניתן להשתמש בקרונות עבודה על גבי המסילה היצוקה.
מערכת Slab Track LVT במנהרת 531, פרויקט מסילת השרון.
לסיכום, היכן אתה רואה את עצמך בעוד מספר שנים בענף הבנייה ?
אני רואה את עצמי ממשיך בעשייה ומוביל מגה פרויקטים מורכבים בתחום התשתיות.
אין תגובות