מספר ימים לאחר שנתיבי ישראל הזמינו את שר התחבורה להשקת מחלף הדגל של החברה, קרס הכביש ושקע באופן מסוכן ולעומק של עשרות סנטימטרים. ההסבר שנתנו האחראים: ירד הרבה גשם. אותנו זה אפילו לא מצחיק
פרויקט הדגל של מע"צ שקע מספר ימים לאחר שנחנך, ובכך נמנע כנראה אסון בלתי נתפס. כך קובעת ועדת בדיקה שהגישה מסקנות ביניים לשר התחבורה. עבודות התיקון יארכו כשלושה חודשים
טעויות בביצוע ובקרת איכות גרמו למחדל שקיעת מחלף דרור, ויגרמו לפקקי תנועה אדירים במשך שלושה חודשים נוספים. לידי ynet הגיע דו"ח הביניים של הועדה שמינה שר התחבורה, ישראל כץ, לבדיקת שקיעתו המביכה של מחלף דרור. מהמסקנות עולה תמונה מטרידה של ביצוע ובקרת איכות כושלים, ויתכן שתכנון לא ראוי. אלה פגעו בניקוז, ויחד עם קרקע לא מהודקת כראוי, גרמו לשקיעת היסודות. מתי עשוי המחלף להפתח אחרי התיקונים? הערכה: בעוד שלושה חודשים.
טענת נתיבי ישראל כי שקיעת המחלף נגרמה כתוצאה מכמויות גשמים יוצאות הדופן שירדו באזור, נדחתה על-ידי הוועדה. לטענתה, ניתוח הנתונים מלמד כי הסבירות לאירוע גשם שכזה באזור עומד על 1 ל-5 שנים לכל היותר. גם עוצמת הגשם לטענת הוועדה לא הייתה חריגה.
בעקבות המסקנות הורה השר כץ למנכ"ל המשרד לוודא שכל הליקויים יתוקנו, ולפעול מול חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) לאיתור האחראים על הפיקוח והבקרה בחברה, ולמצות עמם את הדין.
ואלה שלוש המסקנות העיקריות בדו"ח הוועדה:
"ניתן להסיק שככל הנראה, הכשל נבע משילוב של טעויות בביצוע ובבקרת האיכות בשטח... טעויות אפשריות בתכנון יבחנו בהמשך".
"הגשם זירז את הנזק, ויתכן כי תרם לחשיפת בעיות אשר היו מתגלות מאוחר יותר"
"הפרויקט לא היה מוכן לחורף"
מחלף דרור - השקיעה הגדולה (עידו ארז)
מחלף דרור, על צומת הכבישים 4 ו-553, נחשב לאחר הפרויקטים היותר מושקעים - ויקרים, 320 מיליון שקלים - של חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ)
בשנים האחרונות, ואמור היה להפתח בשבוע השני של חודש דצמבר. שר התחבורה הוזמן לחתוך את הסרט, הרמזורים כבר עבדו והכל היה מוכן לפתיחתו לתנועה הערה באזור. אלא שהצפי לסופה הגדולה דחה את פתיחתו, ויתכן שבכך נמנע אסון מחריד.
לאחר מספר ימי גשם שקע חלקו העליון של המחלף באופן בלתי מובן, ונגרמו סדקים ושברים באספלט, כולל בורות של עשרות סנטמיטרים לכל רוחבו של המחלף הענק. כדאי להזכיר שוב - כל זאת יומיים לאחר שהמחלף אמור היה להפתח לתנועה של עשרות אלפי מכוניות ביום.
מדו"ח הבדיקה עולה עוד כי בתכניות המחלף המקוריות בוצעו שינויים, כנראה באישור המתכנן של קבלן העבודות. שינויים אלה גרמו בין היתר לגלישת המים באופן בלתי מבוקר למדרונות המחלף. כמויות מים אלה גרמו כנראה להיחלשות הקרקע ולשקיעה המסוכנת.
עוד מוזכר בדו"ח כי נחשפו כשלים רבים בבניית המחלף, וכי הוא למעשה לא היה מוכן לחודשי החורף. יש להזכיר כי המחלף נחנך בחודש דצמבר, ומספר ימים אחר כך אמורים היו כלי רכב לעשות בו שימוש. רק ימי הסופה הקשה מנעו את פתיחתו במועד, ובכך כנראה מנעו אסון גדול.
בוועדת הבדיקה הבלתי תלויה שמינה השר חברים שלמה אופנהיים, עמי לקס, גיורא שחם, אילן ישי, בן ציון כרמל ובן ציון סלמן - כולם מהנדסים בעלי ניסיון בתחום התשתית. ב-23 בינואר אמורה הוועדה להגיש טויוטת דו"ח סופי, וכשבועיים מאוחר יותר (5.2) יוגש לשר הדו"ח הסופי.
המחלף אמור היה להפתח בימים הקרובים, אולם נדמה כי פתיחתו תדחה כרגע.
למה להאשים את הסופה? זה לא היא שביצעה את החציה.
נראה כמו סחף (ארוזיה) של מילוי סביב מעבר תשתית (מעביר מים\צינור) - בגלל השקיעה מצד אל צד של הכביש.
מחלף הדגל שקע - ההסברים מעליבים
לדעתי,
בכביש 22 (עוקף קריות) היתה שקיעה מאוד דומה מיד עם פתיחתו. עד היום עוסקים בתיקון.
טעויות בביצוע ובקרת איכות גרמו למחדל שקיעת מחלף דרור, ויגרמו לפקקי תנועה אדירים במשך שלושה חודשים נוספים. לידי ynet הגיע דו"ח הביניים של הועדה שמינה שר התחבורה, ישראל כץ, לבדיקת שקיעתו המביכה של מחלף דרור. מהמסקנות עולה תמונה מטרידה של ביצוע ובקרת איכות כושלים, ויתכן שתכנון לא ראוי. אלה פגעו בניקוז, ויחד עם קרקע לא מהודקת כראוי, גרמו לשקיעת היסודות. מתי עשוי המחלף להפתח אחרי התיקונים? הערכה: בעוד שלושה חודשים.
מחלף דרור, אחרי הסערה:
טענת נתיבי ישראל כי שקיעת המחלף נגרמה כתוצאה מכמויות גשמים יוצאות הדופן שירדו באזור, נדחתה על-ידי הוועדה. לטענתה, ניתוח הנתונים מלמד כי הסבירות לאירוע גשם שכזה באזור עומד על 1 ל-5 שנים לכל היותר. גם עוצמת הגשם לטענת הוועדה לא הייתה חריגה.
בעקבות המסקנות הורה השר כץ למנכ"ל המשרד לוודא שכל הליקויים יתוקנו, ולפעול מול חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) לאיתור האחראים על הפיקוח והבקרה בחברה, ולמצות עמם את הדין.
ואלה שלוש המסקנות העיקריות בדו"ח הוועדה:
מחלף דרור, על צומת הכבישים 4 ו-553, נחשב לאחר הפרויקטים היותר מושקעים - ויקרים, 320 מיליון שקלים - של חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ)
בשנים האחרונות, ואמור היה להפתח בשבוע השני של חודש דצמבר. שר התחבורה הוזמן לחתוך את הסרט, הרמזורים כבר עבדו והכל היה מוכן לפתיחתו לתנועה הערה באזור. אלא שהצפי לסופה הגדולה דחה את פתיחתו, ויתכן שבכך נמנע אסון מחריד.
לאחר מספר ימי גשם שקע חלקו העליון של המחלף באופן בלתי מובן, ונגרמו סדקים ושברים באספלט, כולל בורות של עשרות סנטמיטרים לכל רוחבו של המחלף הענק. כדאי להזכיר שוב - כל זאת יומיים לאחר שהמחלף אמור היה להפתח לתנועה של עשרות אלפי מכוניות ביום.
מדו"ח הבדיקה עולה עוד כי בתכניות המחלף המקוריות בוצעו שינויים, כנראה באישור המתכנן של קבלן העבודות. שינויים אלה גרמו בין היתר לגלישת המים באופן בלתי מבוקר למדרונות המחלף. כמויות מים אלה גרמו כנראה להיחלשות הקרקע ולשקיעה המסוכנת.
עוד מוזכר בדו"ח כי נחשפו כשלים רבים בבניית המחלף, וכי הוא למעשה לא היה מוכן לחודשי החורף. יש להזכיר כי המחלף נחנך בחודש דצמבר, ומספר ימים אחר כך אמורים היו כלי רכב לעשות בו שימוש. רק ימי הסופה הקשה מנעו את פתיחתו במועד, ובכך כנראה מנעו אסון גדול.
בוועדת הבדיקה הבלתי תלויה שמינה השר חברים שלמה אופנהיים, עמי לקס, גיורא שחם, אילן ישי, בן ציון כרמל ובן ציון סלמן - כולם מהנדסים בעלי ניסיון בתחום התשתית. ב-23 בינואר אמורה הוועדה להגיש טויוטת דו"ח סופי, וכשבועיים מאוחר יותר (5.2) יוגש לשר הדו"ח הסופי.
מי יודע תרגום ?
הוסף תגובה חדשה