מדריך לניהול פרויקטים במתודת BIM

דעה: מה ניתן לעשות על מנת להכניס את הרוח חדשה של שיטת ה-BIM אל ענף הבנייה והתשתיות בישראל?

 

המוטיבציה שלי לקידום שיטת ה BIM נובעת מכך כי ענף הבנייה נחשב שנים רבות כ LOW TECH, עובדה שגרמה לי לתהות האם זו גזירת גורל והאם נמשיך לעבוד באותן שיטות ואותם האמצעים כפי שעבדנו בעשורים האחרונים?

האם השמרנות של הגופים העוסקים בבנייה תגבר על הכנסת פתרונות חדשניים? מה ניתן לעשות על מנת להכניס את הרוח חדשה של שיטת BIM אל ענף הבנייה?

 

רקע היסטורי על המעבר בין עבודת כפיים לתיעוש, דיגיטציה ושיטת BIM

בעבר הרצון להמיר עבודת כפיים בתיעוש נבלם בתחילה בגלל הצפת השוק בעובדים מיהודה שומרון ועזה לאחר 1967, החל משנות ה- 90 נוספו גם עובדים זולים מרחבי העולם עובדים מטורקיה, עובדים מרומניה ואח”כ מסין, שהגיעו לישראל והמשיכו את אספקת כוח האדם הזול. גם בעולם התעשייה המגמה הייתה של הוצאת בתי חרושת וייצור אל מדינות זולות כמו הודו, תאילנד וסין. אבל את הבניינים לא ניתן להעביר לחו”ל אז הפועלים הגיעו ארצה ובכך בלמו את הכדאיות לאוטומציה ורובוטיקה בענף. גם המודעות הירודה, בזמנו, לנושאי בטיחות בעבודה, תרמה לאי קידום התיעוש.

על כן כעת זו השעה! הצורך בשכלול וייעול עבודות גובר שבעתיים וזה נובע לא רק  ממהפך בינלאומי שהתרחש בתחום ה BIM והגיע לישראל בעשור האחרון, אלא ממחסור אקוטי במהנדסים ופועלים, מעלויות שכר העבודה המאמיר לגבהים בלתי נתפסים, זה גורם לתשתיות ודירות להיות יקרים מאד ומקשה על מדינת ישראל לספק את המוצרים הבסיסיים לתושבי ישראל. הענף שלנו הינו היה מכור לכח עבודה זול ונזקק כיום לייעול, פיתוחים ושכלולים אשר יצעידו אותו לאתגרים הרבים הצפויים לו.

אתגרי בנייה לגובה של מאות מטרים וגם בתווך התת קרקעי. הצורך בקיצור זמני הביצוע תוך בנייה איכותית. כל אלו מובילים לצורך לשכלל את שיטות הבנייה, למחשב תהליכי תכנון וביצוע, להמציא חומרים חדשים ולהכניס רובוטיקה ואוטומציה לענף. כאמור, הצורך הוא ברור ומחסור בידיים עובדות ומקצועיות, עלייה דרמטית בשכר העבודה וסיכונים בטיחותיים בעבודת הבניין, מחייבים אתנו לעבוד בשיטות ניהול מתקדמות ולעבור תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית בניהול הפרויקטים של הייזמים והקבלנים. 

על מנת להטמיע תהליכים של שיטת BIM נדרש להבין את האתגרים, למפות את הפערים להבין את הפסיכולוגיה הניהולית כדי להניע את התהליכים ביחד עם קידום הטכנולוגיות והטרנספורמציה הדיגיטלית ושאר הפיתוחים הטכנולוגיים. 

        

אתגרים בהטמעת ה BIM בניהול פרויקטים  

מתכננים וקבלנים לא בהכרח שונאים מידול מידע בנייה (BIM) אך ישנם כמה אתגרים שהם עשויים להתמודד איתם בעת הסתגלות לטכנולוגיית BIM. להלן מספר אתגרים אופיניים במתודולוגיית BIM:

  1. עקומת למידה: BIM דורש רמה מסוימת של הכשרה ומומחיות לשימוש יעיל. מתכננים וקבלנים מסוימים עשויים למצוא את זה מאתגר להסתגל לדרך עבודה חדשה זו. בנוסף, עלות הטמעת תוכנת BIM והכשרת עובדים יכולה להיות יקרה.
  2. בעיות שיתוף פעולה: BIM פועל בצורה הטובה ביותר כאשר כל בעלי העניין משתפים פעולה ביעילות. קבלנים מסוימים עשויים להיאבק עם תקשורת ותיאום בתוך זרימות עבודה BIM. ברוב המקרים התכנון נעשה כשעוד לא יודעים מי הקבלן ומה שיטות הביצוע המועדפות עליו, זה לא "נשאר רק לעבוד ב BIM", אני לא מכיר פרויקט אחד שלצוות הביצוע לא היה מה לומר על התכנון, לטובה או לרעה.
  3. תאימות: ייתכן שתוכנת BIM לא תמיד תהיה תואמת לכלים או תוכנות אחרים שקבלנים משתמשים בהם, מה שיוביל לחוסר יעילות נוסף.
  4. התנגדות לשינוי: כמו כל טכנולוגיה או תהליך חדש, מתכננים וקבלנים מסוימים עשויים להתנגד לאימוץ BIM בשל העדפה לשיטות מסורתיות או פחד משינוי.

על מנת להתגבר על האתגרים, אפשר לקבל השראה ממערכת ניהול הייצור של חברת טויוטה, הידועה גם בשם Toyota Way. חברת טויוטה פיתחה מתודולוגיה שמוכרת כיום כשיטת Lean Management, מדובר מתודולוגיית ייצור שפותחה על ידי טויוטה החל משנות ה -70 המדגישה שיפור מתמיד, שיתוף פעולה עם ספקים ,הפחתת בזבוז והגברת יעילות שגרמה לה להוביל את שוק הרכב הבינלאומי מאז ועד היום.

כאמור, עקרונות ה"Toyota Way" ייושמו  בתעשיות אחרות ובשנים האחרונות גם בבנייה, ענף הבנייה בארץ ובעולם הבין ששיטת BIM ותהליכי מידול מידע על מבנים (BIM) בכל מחזור חיי הפרויקט ימלאו תפקיד מכריע בהטמעת השיטה שאומצה בטויוטה ושאר התעשיות וכך ניתן יהיה להשיג שינוי תפיסה האירגונית בפרויקטים ויצירת תרבות של הוספת ערך, התייעלות, תיעוש, שיתוף פעולה, קידום טכנולוגיות שאחרת אין את התנאים הבסיסיים להמשך צמיחה ורווחיות . 

חיוני לטפל באתגרים ובחששות אלה גם מצד הממשלה והרשויות כדי לספק תמיכה ומענה הולם ליועצים וקבלנים על מנת למנף את היתרונות של BIM בפרויקטים של בנייה.

בתמונה: פרויקט דיור להשכרה "צומת פת". יזם: אזורים Living. אדריכל: יסקי-מור-סיון, ניהול פרויקט ומודל: אפשטיין 

 

מהם הקשרים בין שיטת Lean Toyota Way לעקרונות שיטת ה-BIM

  1. ניהול שיפור מתמיד (Continuous Improvement): שיטת LEAN  מדגישה את הרעיון של שיפור מתמיד, המכונה שיטת  "kaizen". באופן דומה, BIM מאפשר לצוותים  לשפר ללא הרף את תהליכי התכנון, הבנייה ותוצאות הפרויקט על ידי מינוף תובנות, ניתוחים ולולאות משוב מונחות נתונים. אנקדוטה קטנה - מעבר לשימוש בשיטת הקאיזן (kaizen). בתעשייה ובעבודה, מספר מומחים הצליחו להעביר חלקים ממנה ליישום בחיים האישיים.
  2. ניהול הפחתת ביזבוזים (Waste Reduction): הן שיטת Lean והן BIM מתמקדות בהפחתת בזבוז בבנייה, BIM מסייע לזהות ולחסל בזבוזים על ידי אופטימיזציה של תכנון פרויקטים, ניצול חומרים ותהליכי בנייה. זה עולה בקנה אחד עם העקרונות של טויוטה ושל סילוק בזבוז כדי למקסם את הערך, כיום יש לזה ערך הרבה יותר משמעות בהיבט הסביבתי .
  3. ניהול תקינה ועבודה סטנדרטית (Standardization and Standard Work): שיטת טויוטה מקדמת סטנדרטיזציה של תהליכים ואת הרעיון של "עבודה סטנדרטית" ליצירת עקביות ויעילות. BIM מתקנן מידע ותיעוד של פרויקטים, ומאפשר לצוותים לעבוד ממקור נתונים משותף ולעקוב אחר נהלים סטנדרטיים לתכנון, תיאום ובנייה.
  4. ניהול חזותי (Visual Management): ניהול חזותי הוא היבט מרכזי של שיטת  טויוטה, שבו רמזים חזותיים ותצוגות משמשים להעברת מידע ביעילות. יכולות המידול התלת-ממדי של BIM מספקות ייצוגים חזותיים של פרויקטי בנייה ומאפשרות לצוותים להמחיש רכיבי פרויקט, לזהות התנגשויות ולמטב זרימות עבודה.
  5.  הנהגת תהליך שיתוף פעולה ועבודת צוות (Collaboration and Teamwork): שיטת טויוטה שמה דגש על עבודת צוות, כבוד לאנשים ושיתוף פעולה בין העובדים. BIM מקדם שיתוף פעולה בין בעלי עניין בפרויקט על ידי מתן פלטפורמה לשיתוף מידע על פרויקטים, תיאום פעילויות וקבלת החלטות באופן קולקטיבי. צוותים יכולים לשפר את היעילות, הפרודוקטיביות ואיכות הפרויקט, מה שמוביל למסירת פרויקטים מוצלחת ולתוצאות משופרות.

 
טיפים לקידום תהליך ניהול מודל מוצלח בתכנון וביצוע

  1. מנהל BIM: נדרש מינוי של מנהל BIM בעל זמינות לצידך לאורך כל התהליך מידול המידע, עיקרון הרצף הינו קריטי להצלחת מידול המידע.
  2. קדם את הטכנולוגיה: הפגן את ההתלהבות שלך מ- BIM והדגש את היתרונות הפוטנציאליים שלו עבור החברה, תוך התמקדות בשיפור היעילות, הדיוק והחיסכון בעלויות.
  3. ערב בעלי עניין: ערב באופן פעיל את כל בעלי העניין, כולל מקבלי החלטות, עובדים ממחלקות שונות וצוותי טכנולוגיה, בתהליך היישום. אסוף משוב וטפל בחששות באופן יזום בכל הקשור לכתיבת ה EIR (Exchange Requirement Information) שמשמש כמסמך שמגדיר את הדרישות להחלפת המידע בפרויקט בין הייזם והספקים שלו.
  4. גישה בשלבים: מומלץ ליישם BIM באופן מדורג, משימות ספציפיות כדי לאפשר למידה הדרגתית והסתגלות. זה יוצר תחושת הישג ובונה אמון בטכנולוגיה החדשה.
  5. השקיעו בחומרה ובהדרכה: ספקו תכניות הכשרה וחומרה איכותיות לעובדים בכל הרמות בפרויקט , המותאמות לצרכים ולתפקידים הספציפיים שלהם. 
  6. תקשורת ושיתוף פעולה: לטפח ערוצי תקשורת פתוחים ולעודד שיתוף פעולה בין מחלקות, קבלני משנה  ודיסציפלינות. צור סביבה תומכת שבה גם העובדים הפשוטים מרגישים בנוח לשאול שאלות ולשתף משוב, על מנת להפיק לקחים בפיתוח מודל המידע .
  7. אסטרטגיית ניהול נתונים: פיתוח אסטרטגיית ניהול נתונים ברורה כדי להבטיח שיתוף פעולה יעיל ולהימנע ממאגרי נתונים מסורבלים. הדבר כולל סטנדרטיזציה עבור תבניות קבצים, מוסכמות למתן שמות ובקרת גרסאות.
  8. מדוד ואפיין הצלחה: עקוב אחר היתרונות של יישום BIM, כגון חיסכון בעלויות, שגיאות מופחתות וצירי זמן משופרים של פרויקטים, שתף תוצאות אלה עם בעלי עניין כדי להציג את ההשפעה החיובית של הטכנולוגיה.
  9. היו סבלניים וגמישים: זכרו ששינוי לוקח זמן, היו סבלניים כלפי הצוות שלכם בזמן שהם מסתגלים ל BIM והיו מוכנים לתת את הזמן ולהתאים את הגישה לאילוצי הפרויקט .

 

טיפים לניהול תכנון ודרישות לניהול מודל BIM אפקטיבי

  1. הגדרת תהליך ותשתית עבודה ברור ומוסדר מראש ב B.E.P ו E.I.R
  2. ניהול צוות תכנון בענן בסנכרון לכל בעלי העניין ללא יוצא מן הכלל
  3. טיפול שוטף בחסמים טכניים/הרגלי עבודה במודל של כלל בעלי העניין 
  4. ישיבות ייעודיות עיתיות עם עם מנהלי BIM משרדיים וצוות התכנון, ישיבות נפרדת וממוקדת רק ל BIM באופן קבוע
  5. יצירת דוחות של התנגשויות אדריכלות/קונסטרוקציה/מערכות במהלך כל תקופת התכנון
  6. סקירות תכנון בכל הדיסיפלינות על ידי מנהלי תכנון ובקרים במודל בלבד
  7. הגדרת תהליך בקרת/ אבטחת איכות של המודל על ידי מתכננים ומנהל המודל בכל שלב תכנוני   
  8. הגדרת יישום  ומטרות של הפקת כתב כמויות במודל BIM בחוזי מתכננים EIR ומסמך BEP   
  9. מתן דגש על יישום המטרות של כתב הכמויות מהתחלת הפרויקט, לא ממתינים לסוף, על ידי עבודה משותפת עם מנהל ה BIM, כמאי, מתכננים במודל
  10. הנגשת המידע הפרמטרי מהמודל לצורך הוצאת רשימות
  11. הקפדה על יצירת טבלאות ועידכון שוטף של TIDP - Task information Delivery Plan
על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר