"חולדות? זה הדבר האחרון שצריך לדאוג בגללו"
חולדות? הצחקתם אותם. הקבלנים שחופרים מתחת לתל-אביב ממפים את הבעיות האמיתיות שעוד צפויות לתושבי תל-אביב ב-6 השנים הבאות, וחולדות אינן אחת מהן. בריאיון ראשון, בכירים בחברות הקבלן, שעבדו גם על קו הרכבת מתל-אביב לירושלים, מזהירים מזיהום הקרקע ומי התהום, ניתוקי חשמל, מים וקווי תקשורת, רעידות הקרקע באזורי העבודות, רעש ועומסי תנועה כבדים. כבדים מאוד. "חולדות הן הדבר האחרון שצריך לדאוג בגללו", הם אומרים.
עומסי תנועה כבדים: "מנופי ענק יחסמו את האזור"
"הבעיה הגדולה ביותר שממנה צפויים תושבי תל-אביב לסבול היא עומסי התנועה הכבדים, שייווצרו בין היתר לאור תנועה ערה של משאיות שייכנסו וייצאו מתל-אביב עם עודפי עפר, ברזל, בטון ועוד", טוען אסף בכר, שבעבר ניהל במנרב את העבודה על אחד המקטעים של פרויקט קו הרכבת מתל-אביב לירושלים ומנהל היום את פרויקט הרכבת הקלה של תל-אביב מטעם שותפות חברת סולל בונה וחברת הכרייה הסינית CRTG. השותפות זכתה במכרז התשתיות המערבי בפרויקט, הכולל בניית שתי מנהרות תת-קרקעיות מקבילות באורך 5 ק"מ כל אחת ושש תחנות תת-קרקעיות.
"הסיבה שבגינה ייצאו וייכנסו עשרות משאיות בכל יום היא שכל ייצור המרכיבים הדרושים לתפעול מכונת ה-TBM (מכונות הענק לכריית המנהרות) ולסלילת המנהרות יתבצע מחוץ לתל-אביב. זאת להבדיל מפרויקטים אחרים שבהם נבנים מפעלים מיועדים סמוך לאזור העבודות", מוסיף מאיר רופא, המנהל הטכני של חברת שפיר הנדסה, שהשתתפה גם היא בפרויקט הרכבת לירושלים. "עם זאת, החודשים הקשים ביותר צפויים דווקא בשלב ההרכבה של מכונות הכרייה. הרכבה של כל מכונה לוקחת כשלושה חודשים, והיא תדרוש מנופי ענק במשקל של כ-5,000 טון. אלו יחסמו את האזור כולו".
כדי לסבר את האוזן, מכונת ה-TBM היא מכונת כרייה באורך 150 מטר המצוידת בראש קידוח שקוטרו 7 מטרים עד 14 מטרים ומשקלו יכול להגיע ל-4,000 טון. בדומה לחפרפרת ענקית, המכונה מתקדמת בקצב של 15 מטר ביום בממוצע. בד בבד עם התקדמותה מצפה המכונה את דפנות המנהרה ואת קירותיה בלוחיות בטון מזוין. מצד אחד הוא זולל אלמנטים מבטון, טונות מים והרבה מאוד חשמל ומהצד השני הוא פולט שפכי עפר וסלע גרוס. בתל-אביב צפויות לפעול שש מכונות כאלה במקביל.
זיהום מי תהום: "הכרייה עלולה להוביל להתפשטות הזיהום"
ידוע שבתל-אביב יש קרקע מזוהמת ומי תהום מזוהמים. רק בשנת 2009 תבעה נת"ע את חברת סונול על כך שתחנת הדלק שלה, המצויה בסמוך לאזור העבודות בפינת הרחובות שדרות ירושלים ועולי ציון ביפו, גרמה לזיהום הקרקע בחומרים מסוכנים. בית משפט השלום בתל-אביב אף חייב אז את סונול לפצות את נת"ע ביותר מחצי מיליון שקל בגין זיהום הקרקע. "אין ספק שהטיפול בקרקע הזאת תדרוש מאיתנו תשומת לב רבה. יש זיהום שנוצר כתוצאה משנים של פעילות מפעלים באזור", אומר בכר, "הסכנה היא שהכרייה תוביל להתפשטות הזיהום. מבדיקות מקדימות של הקרקע עלה כי בחלק מהאתרים אכן הקרקע מזוהמת. את הקרקע המזוהמת נצטרך לפנות לאתרים מיועדים".
"ייתכן גם מצב שמי התהום יתבררו כמזוהמים", מוסיף רופא. "בדרך-כלל בפרויקטים שכוללים שימוש ב-TBM בונים מחוץ לפיר המנהרות מכונת מחזור שאליה מוזרמים המים, ואולם ייתכן שמים יהיו מזוהמים ברמה כזו שלא מספיק שהם יעברו מחזור, אלא גם יהיה צורך לטהר אותם. אז יהיה צורך להתקשר עם חברה שעוסקת בטיהור מים. זה מה שהמשרד להגנת הסביבה דרש מאיתנו בפרויקט לירושלים".
עוד מזהיר רופא שקיימת סכנה שבעת העבודות יזדהמו מי התהום עוד יותר כתוצאה משפיכת שמן שנמצאת ב-TBM. "יש הרבה מאוד שמן במכונה, 3,000-5,000 ליטר. לכן תמיד קיימת סכנה שתהיה נזילת שמן ושהוא ייכנס למי התהום. דברים כאלה קורים".
ניתוקים: הפסקות חשמל, מים וטלפון
בשבוע שעבר הודיעה חברת מי אביבים, תאגיד המים שפועל בתל-אביב, שלקראת פיצוץ גשר מעריב תנתק את קו המים הראשי, מה שיוביל לשיבושים באספקת המים. לטענת חברות הקבלן, הניתוקים לא ייגמרו בזה. "נראה שלא ניתן יהיה להימנע מניתוקי מים. רק את קו המים הראשי שעובר ברחוב מנחם בגין יש צורך להעתיק כמה פעמים", אומר בכר ומוסיף כי "צפויים גם ניתוקי חשמל, אף שהם יהיה קטנים יותר, וכך גם שיבושי קליטה".
"העתקת התשתיות זה באמת אחד האתגרים הגדולים ביותר מבחינתנו", אומר נדב טובול, סמנכ"ל התשתיות של חברת דניה סיבוס, שיחד עם החברה הסינית CCECC אמונה על בניית תחנת קרליבך.
תחנת קרליבך, נזכיר, נבנית במקום שבו עמד עד לפני כמה ימים גשר מעריב. מדובר בתחנה שתיחפר לעומק של 35 מטר ומתוכננת להיות אחת התחנות הגדולות ביותר של הרכבת הקלה. "אנחנו צריכים לפתוח את האספלט ולהעתיק את כלל תשתיות החשמל, המים, הביוב, קווי צה"ל וקווי התקשורת באזור, והם כולם משנת תרפפ"ו. לא רק זה, אנחנו עושים הכול כשברקע ממשיכה התחבורה הציבורית לזרום. מזל שלפחות סגרו לנו את המתחם בזמן פיצוץ הגשר".
- הידיעה פורסמה באדיבות אתר גלובס. לכתבה המלאה לחץ כאן.
אין תגובות