זרקור: כביש 531 - מקטע מרכזי (שפיר הנדסה אזרחית וימית)

כביש 531

כביש 531 החדש הינו פרויקט תשתיות הכבישים הגדול ביותר הנבנה כיום בגוש דן ועתיד לשדרג את איכות החיים של כל תושבי השרון. 

הכביש החדש יהיה אחד מכבישי הרוחב המרכזיים באזור השרון שיחליף את מסלולי הנסיעה בתוך הערים ויחבר את התנועה מכביש החוף לכביש חוצה ישראל, דרך נתיבי איילון. הכביש יקשר בין כביש החוף (מספר 2), כביש 4, וכביש חוצה ישראל (כביש 6), במרכזו ייסלל קו רכבת חדש ולצדו יוקמו שלוש תחנות רכבת חדשות. בנוסף לשילוב הכבישים והמסילות, ייבנו בפרויקט 12 מחלפים, 36 גשרים ומנהרות ומסלולים להולכי רגל. עם סיום הפרויקט, ייהנו תושבי השרון מפחות תנועה וזיהום בתוך הערים וקשר רציף ומהיר למטרופולין דן וכבישי האורך של מדינת ישראל

עוד על הכביש ? מתוך ויקיפדיה

 

 

כביש 531 - קטע העבודה של חברת שפיר

חברת שפיר זכתה בחודש יולי 2011 בהקמת הקטע המאתגר שבין תחנת הרכבת סוקולוב (בין כפר סבא להוד השרון) ופאתי הישוב גבעת ח"ן (דרומית לרעננה). קטע כביש זה, נחשב כקטע המורכב ביותר בפרוייקט, ומציב אתגרים חדשים לאנשי המקצוע.

הפרוייקט מוקם בשיטת ה"תכנון-ביצוע" (Design Build) בה מועברים לקבלן המבצע תוכניות הפרוייקט, אולם באפשרותו להציג חלופות תכנוניות על בסיס יכולת הביצוע והנסיון אותו צבר. על יתרונות וחסרונות שיטת התכנון-ביצוע ניתן לקרוא בהרחבה באתר איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות.

בתמונה: הקטע המרכזי בדרך 531 שמבוצע ע"י שפיר

בתמונה: מבט ממעוף הציפור על מחלף 531 ממערב-למזרח

 


הזרקור באדיבות מהנדס נתן סיניק מנהל הפרוייקט מטעם חברת שפיר.

  • גיל: 40
  • מגורים: רמת ישי (במקור מיקנעם)
  • השכלה מקצועית: בוגר B.Sc מטעם הטכניון, משנת 2005 במסלול קונסטרוקציה (שרשרת כפולה)

תפקידים קודמים

  • שפיר: מהנדס ביצוע בפרוייקט מכבית (כביש משוקע ליד בר אילן)
  • שפיר: מנה"פ בפרוייקט הולמס פלייס בגבעת שמואל, פרוייקט בשיטת B.O.T ב Design Build
  • דוד לנדסמן הנדסה: מנה"פ בפרוייקט הקמת מפעל אורן OSG בקיבוץ צובה
  • שפיר: מנה"פ בפרוייקט מחלף יגור
  • שפיר: מנה"פ בפרוייקט מסילת העמק גשר 6-70
  • שפיר: מנה"פ פרוייקט 531 (החל ממאי 2013)

קרדיט

 

היקף הפרוייקט

  • 700 מליון [ש"ח]
  • 2 [ק"מ] אורך
  • בתחשיב פשוט נקבל כי מושקעים כ-350,000 [ש"ח\מ"א] (נתון יוצא דופן, הנובע ממורכבות הפרוייקט ומריבוי המפלסים שבו).

 

אתגרים מרכזיים

  • סביבה אורבנית צפופה
  • ריבוי רשויות וגורמים סטטוטוריים
  • עבודה 'בטור' בשל אופי העבודה והפרוייקט
  • רצועת עבודה צרה, קושי לוגיסטי, בעיקר באיזור תחנת הרכבת
  • הקמת מחלף ותחנת רכבת - על אותו תא שטח
  • ריבוי מפלסים - ולכן רוב העבודות 'בטור'
  • מיעוט איזורי התארגנות ועבודה
  • תיאום תחבורה והסדרי תנועה, עבודה במקביל לתנועה פעילה
  • שלבי ביצוע רבים, הכוללים שינויים רבים בהסדרי התנועה

בתמונה: המורכבות של ריבוי הרשויות והגורמים המעורבים בפרוייקט

אתגר ביצוע תחנת הרכבת רעננה מרכז (כ 30 מטר גובה לחתך)

תחנת הרכבת, רעננה מרכז, מהווה את אחד האתגרים ההנדסיים, לוגיסטיים וניהוליים - המשמעותיים ביותר בפרוייקט.

מאחר ומדובר על תא שטח קטן וצר, המכיל בין 4-5 מפלסים שונים, הסובב כבישים פעילים  

  1. קומה עליונה: תוואי כביש 531.
  2. קומת ביניים עליונה: אולם נוסעים ורציפים (מפלס כביש 4).
  3. קומת ביניים תחתונה: קומה טכנית (מערכות חיוניות).
  4. קומה תחתונה: מסילת הרכבת במנהרה מקורה או מאווררת (אוורור טבעי).

בתמונה: מנהרת הרכבת ותחנת הרכבת

בתמונה: חתך באיזור תחנת הרכבת

בתמונה: מבט על מבנה הבטון של תחנת הרכבת, והמסעה העליונה (מזרח-מערב)

 

הפרוייקט מחולק ל 2 מערכות תחבורה ראשיות:

  1. מערכת כבישים
  2. מסילת הרכבת (תוואי פתוח, תוואי מאוורר, תוואי מקורה)

בקטע הכביש שבאחריות שפיר, רוב תוואי הרכבת הינו תוואי תחתי ומקורה (Under Gorund).

בתמונות: מהלך הביצוע של המנהרה

מנהרת הרכבת בוצעה בשיטת ה'יציקה באתר', וחתך המנהרה הינו בצורת 'ענבל' (פעמון) המאפשר קבלת עומסים גבוהים - עד 15 מטרים של מילוי מעל המנהרה (שינוי תכנון של הקבלן המבצע).

תוואי הכביש ותוואי המנהרות בוצעו באמצעות קירות דיפון בכלונסאות:

  1. חלק עליון: קירות דיפון קבועיים שישמשו את כביש 531 המשוקע
  2. חלק תחתון: קירות דיפון זמניים, שיאפשרו את החפירה והביצוע של מנהרת הרכבת (בהמשך מבוצע איטום ומילוי מבוקר בין הדיפון הזמני למנהרה היצוקה)

שלבי ביצוע למנהרה:

  1. ביצוע כלונסאות דיפון
  2. חפירה עד תחתית המנהרה
  3. רצפה יצוקה באתר
  4. קירות יצוקים באתר (טפסות מתועשות)
  5. איטום 'חיובי' בהתזה
  6. מילוי חומר נברר - מבוקר

בתמונות: מנהרת הרכבת, חתך מקורי וחתך לאחר שינוי תכנון 

 

 

בתמונה: מבט אל המנהרה, טרם הכיסוי במקטע שבין גשר מלל לתחנת הרכבת (מבט ממזרח-למערב)

 

גשר מלל

במסמכי המכרז, גשר מלל (המקורי) תוכנן כגשר הנשען על נציבי קצה ונציב ראשי - באמצע המפתח. אילוץ זה אמור היה להיות מאתגר מבחינת הנדסית ותנועתית, מאחר ויש לשמור על רציפות והמשך התנועה הפעילה והשוטפת (כלי רכב, הולכי רגל).  

כחלק משיטת המכרז ב Design Build לקחה שפיר על עצמה לבדוק חלופה לתכנון המקורי, והציעה גשר 'רזה' יותר שעומד בכל דרישות התכנון (קונסטרוקציה, תחבורה, בטיחות וכו').

הגשר החדש תוכנן בשיטת הביצוע 'Top Down' ובכך ייתר את ההתעסקות התנועתית וההנדסית המסובכת שתוכננה במסמכי המכרז.

חתך הגשר והגיאומטריה של הגשר שונו, והגשר ה'מלבני' החלף בגשר עם שוליים קעורות, ללא נציב אמצעי תחת שמירה על הדרישות התנועתיות, הם לרכב והם להולכי הרגל (כמובן שמנגד נציבי הקצה הוגדלו בהתאם).

בתמונה: גשר מלל

 

שיטת העבודה ב Top Down:

  1. ביצוע נציבי הקצה (מגובה פני הקרקע הקיימים)
  2. ביצוע המסעה של גשר מלל (עבודות בטון, אספלט וכו')
  3. חפירה מתחת למסעה וחשיפת אלמנטי הגשר

​יתרונות הפתרון המוצע:

  1. אין הפרעה לתנועה
  2. משקל עצמי נמוך, ביטול נציב אמצעי
  3. הגדלת התאורה הטבעית מתחת לגשר
  4. פחות תחזוקה ואחזקה - בהמשך

בתמונה: גשר מלל ממעוף הציפור

בתמונה: החפירה מתחת לגשר מלל (מבט ממזרח-למערב)

בתמונה: רואים את האור, התקדמות החפירה - הגעה לצידו השני של הגשר

ניהול הפרוייקט

בשל מורכבות וגודל האתגר, הפרוייקט בנוי משני צוותים ראשיים ומ 5 תתי פרוייקטים (לפי איזור גיאוגרפי). כולם יושבים תחת מנהלת הפרוייקט.

  • תחנת הרכבת - צוות ייעודי לעבודות בינוי, בטון ומערכות
  • עבודות עפר - צוות ייעודי לעבודות חפירה ומילוי, פיתוח וסלילה
  1. קטע מערבי - המקטע שבין כביש 4 למחלף גבעת חן
  2. מחלף 531 - גשר ומסעות במחלף 531
  3. קטע מרכזי - המקטע שבין מחלף 531 למחלף מלל (כולל הגשר)
  4. קטע מזרחי - המקטע שבין גשר מלל לתחנת הרכבת סוקולוב

בכל צוות שדרת ניהול עצמאית - מנהלי עבודה, מהנדסי ביצוע ומנהל פרוייקט המנוהלים כפרוייקט בפני עצמו ולבסוף תחת המטרייה הגדולה של המנהלת (בה גם מתבצע התכנון, סטטוטוריקה וכו').

הפרוייקט הינו פרוייקט בשיטת ה'כמויות', ולכן הקבלן הראשי מדווח על התקדמות הביצוע (על בסיס מדידה) ומעביר את החשבון החודשי לאישור נציגי המזמין (חברת הניהול וחברת בקרת האיכות). במידה והאיכות והמדידה של הכמות לשביעות רצונם, מוגש החשבון החודשי לאישור.

בתמונה: מחלף 531 - מהלך הביצוע

בקרת ואבטחת איכות

  1. אבטחת איכות (נתיבי ישראל) - אבטחת האיכות נעשית על ידי המזמין, ומטרתה לוודא כי בקרת האיכות של הקבלן הראשי מתבצעת על פי הנהלים, התקנים וכו'. בכל פעם שמתגלה 'אי איכות' נפתח מסמך RFI (ראשי תיבות של Request For Information - בקשה לקבלת מידע) שעובר לטיפול וביצוע על ידי הגורמים האחראיים.
  2. בקרת איכות (שפיר) - בקרת האיכות נעשית על ידי הקבלן המבצע, ומטרתה לוודא כי העבודה ואיכות העבודה נשמרת לכל אורך התהליך, כמו גם לדווח למנהלת באופן סדיר על סטטוס האיכות בפרוייקט ועל תהליך הטיפול, במידה והתגלו 'אי איכותיות'.

בתמונה: גשר 531 - מהלך הביצוע

 

שגרת ניהול

כחלק משגרת הניהול של הפרוייקט, מבוצעות ישיבות שבועיות לכל צוות עבודה - המתקיימות במנהלת הפרוייקט. בישיבות נוכחים נציגי הצוותים, נציגי המנהלת, נציגי צוות עבודות העפר, יועץ תנועה וכו'... הכל לפי העניין והצורך. 

הישיבות השבועיות נועדו לתיאום העבודות והביצוע לשבוע הקרוב (עם ראייה גם לטווח הרחוק) ולכן יכללו דיונים סביב שלבי הביצוע, דרכי גישה וסנכרון עבודות,תכנון הסדרי תנועה, לוחות זמנים, בטיחות בעבודה, פתרונות הנדסיים, דגשים לעבודה וכו'. 

בנוסף, מתבצעות ישיבות שבועיות של צוות המנהלת, בנושאים שוטפים שונים (ביצוע, סטטוטוריה, טיפול בקריאות תושבים וכו'). 

בתמונה: צוות הפרויקט מטעם חברת שפיר הנדסה

 

קבוצת שפיר

שפיר נוסדה בשנת 1968 וכיום הינה מובילת השוק בתחום התשתיות בישראל, הן בהיבט תעשייה תומכת תשתיות והן בייזום, תכנון, הקמה, ניהול ואחזקת פרוייקטים.

שפיר עומדת בחזית הטכנולוגית בתחום ההנדסה ומעסיקה אלפי עובדים מיומנים תחת ניהול קפדני ומקצועי האמונים על תכנונם, הקמתם ותפעולם של פרויקטים המורכבים והמתקדמים בישראל.

שפיר מאגדת תחת קורת גג אחת ארבעה תחומי פעילות הפועלים עצמאית מול לקוחותיה ומאפשרים לחברה לנצל יתרון מהיות התחומים משלימים ותומכים זה בזה. 

  1. תעשייה - שפיר מובילה את ענף התשתיות והחומרים לבנייה ומספקת 90% מהייצור ללקוחות חיצוניים. שפיר בעלת מפעלי ייצור מתקדמים בפריסה ארצית ובעלי עתודות חומרי גלם לעשרות שנים, ביניהם מחצבות אבן, מחצבות, מפעלי אספלט, מפעלי בטון מוכן ומפעל קורות ואלמנטים טרומיים.
  2. B.O.T - שפיר מובילה בהשקעות לטווח ארוך בפרויקטי שהנם מגה פרויקטים בשותפות הסקטור הפרטי והציבורי הכוללים יכולות מימון בשותפות גופים פיננסים מובילים, תכנון, הקמה, אחזקה ותפעול שוטף ועצמאי בפרויקטים לאורך תקופת הזיכיון.
  3. תשתיות - שפיר עוסקת בכל תחומי ההנדסה האזרחית בסטנדרט הגבוה ביותר וזוכה למוניטין רב בזכות ניסיונה רב השנים בתכנון וניהול תוך חדשנות טכנולוגית ויישום פתרונות ייחודיים בפרויקטים מגוונים הכוללים מחלפים, גשרים, מנהרות, פרויקטים בתחום ההנדסה הימית והתשתיות.
  4. מגורים - קבוצת שפיר מתמחה בייזום ובנייה איכותית של דירות מגורים ובימים אלו יוזמת אלפי יחידות דיור בפרויקטים שונים ברחבי ישראל תוך שימת דגש על תכנון מתקדם לטובת איכות החיים של דייריה.

 


מתעניינים בגשרים ומחלפים ? היכנסו לקריאה נוספת:

  • הקמת מחלף אם המושבות לקריאה
  • גשר מקטעים בדחיקה - Incremental Launching bridge לקריאה
  • ראיון עם מהנדס מיכה פטרי - מהנדס גשרים לקריאה
  • גשרי לוקו אווטו מעל נהר הבנווה, ניגריה לקריאה
  • גשר שנקר - 'נסתר מן העין' לקריאה
  • לראשונה בארץ - גשר שלם בלילה אחד לקריאה

 

על המחבר
תגיות
הוספת תגובה
תגובות
1 תגובות
התמונה של אנונימי
מקסים
פרוייקט מדהים ויופי של מאמר. אחלה שפיר אחלה אתר סיבלאינג
על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר