זרקור פרוייקט התשתית הגדול בארץ - נמל המפרץ בחיפה
- שוברי גלים: בניית שובר גלים משני באורך כולל של כ-2.1 ק"מ והארכת שובר גלים ראשי ב-880 מטר. הארכת שובר הגלים הראשי מתבצעת בשיטת העבודה ימית, כלומר, הטלה של אבן מדוברות יעודיות. בניית שובר הגלים המשני מתבצעת הן מהים והן מהיבשה. שובר הגלים המשני מורכב מ-1.5 ק"מ של אבן ו-600 מטר של קייסונים עליהם יפורט בהמשך. במקביל, מתבצעת עבודה יבשתית מסביב לשעון (24/7) של קליטת אבן, אחסנתה ושינוע שלה (שינוע ימי ויבשתי) לצורך בניית שוברי הגלים. כאשר בשלב הראשון נקלוט ונשנע כ-6 מיליון טון של אבן בגדלים (דירוגים) שונים, כאשר לכול סוג אבן ייעוד אחר.
- חפירה ימית ומילוי: העבודה מתבצעת במספר שלבים. השלב הראשון הוא חפירת תעלות, ע"י כלי שיט (מחפרים ימיים) ייעודיים, לשוברי הגלים והעמקת הים באזור הרציפים על מנת שבנמל העתידי יוכלו לעגון כלי שיט גדולים וכבדים בהרבה מאשר אלו שעגנו בנמל הקיים עד כה. בנוסף, מתבצע ייבוש חלקים מסויימים ע"י חומר מיוחד אשר מוטל שם.
- קירות שיגומים: החדרת קירות שיגומים באורך כולל של כ-2 ק"מ. העבודה רובה ככולה מתבצעת מן הים ע"י דוברות ייעודיות.
- בניית אלמנט הקייסון: בנייתם של 20 אלמנטי קייסון, שזהו אלמנט בטון יצוק בנפח של כ-2500 קוב בטון, האלמנט נבנה במידות של כ-31*20*17 מטר מעוקב. האלמנטים הללו ירכיבו כחוליות 600 מטרים משובר הגלים המשני. יציקת הקייסון הינה רציפה ונמשכת בשבוע שלם, היא מתבצעת ברציף העבודה ולאחר קבלת חוזקו הסופי של האלמנט היא תגיע למיקומה הסופי בים, בקצה שובר הגלים. הסבר מורחב על תהליך יציקת והרכבת הקייסונים יפורט בהמשך.
כאמור הפרוייקט מיועד להארך 75 חודשים. לאחר ביצוע הפרוייקט אשר כולל את העבודות אשר פורטו לעיל ובנוסף - פיתוח קרקע הנמל, הקמת רציפים, פתיחת טרמינל ומבנים שונים - הפרוייקט יועבר למפעיל אחזקה סיני.
- שינוע החול הנחפר דרך צינורות צפים וצינורות יבשתיים ואיזור המילוי.
- אגירת החול בבטן המחפר הימי והטלתו מתוך המחפר.
- השפרצת החול ישירות מהמחפר בשיטת ריינבואו.
- חפירות ומילוי (כול החומר שנחפר עובר בדיקות איכות ובמידה ועובר את הבדיקות - החומר מוטל בדרכים שונות בשטח הייבוש.
- תחילת עבודת ההקמה של שוברי הגלים - כאמור, הקמת שובר גלים משני - עבודה המתבצעת ע"י שפיר-אשטרום, והארכת שובר הגלים הראשי - עבודה המבוצעת ע"י קבלן טורקי, ARAS-MARINE.
כאמור, קייסון הוא אלמנט בטון יצוק ענקי, במידות של כ-31*20*17 מטר מעוקב, אשר נוצקת על גבי דוברה צפה (בגריד, כפי שניתן לראות בתמונה). מה שמיוחד בבניית אלמנט זה הוא שבזמן היציקה קורים שני דברים במקביל:
האחד - התבניות שמשמשות ליציקת הקייסון, שהו תבניות בגובה של כ-1.2 מטר, מתרוממות 20 ס"מ בשעה (הבטון הוא בטון מיוחד שמתקשה ומתייצב מהר).
השני - משום שמשקל היציקה מאוד גבוה (ובנוסף מזרימים מים לבטן הדוברה) הדוברה שוקעת לאט לאט עד שבסוף בעת סיום יציקת האלמנט הוא נחלץ מתוך הדוברה. ניתן להסביר זאת ע"י חוק ארכימדס, וכפי שניתן לראות הקייסון מורכב ממשבצות חלולות, ולכן הקייסון נחלץ מהדוברה. לאחר חליצת האלמנט מאכסנים אותו בקרבת איזור היציקה עד אשר יקבל חוזק אשר מספק על מנת לגרור אותו למיקומו בשובר הגלים. לאחר קבלת החוזק הנדרש, הוא נגרר לשובר הגלים ומשקיעים אותו בים בעזרת חול אשר מוזרם לחללים שבקייסון.
בתמונה משמאל: שלב יציקת הקייסון. בתמונה ימין: שלב חיבור הקייסון למיקומו בשובר הגלים.
- מזג אוויר - התקדמות ביצוע הפרוייקט תלוי מאוד במזג האוויר. קיים קושי רב בביצוע עבודות ימיות במזג אוויר בעייתי: הן מבחינת התנהגות הים, והן מבחינת הסערות שמחוץ לים כך שאנו שואפים לנצל כמה שניתן את הימים בהם ניתן לעבוד - אנו עובדים מסביב לשעון, בצוותים מתוגברים, ומשתדלים לנצל כמה שיותר מזג אוויר שמאפשר עבודה.
- אתגר לוגיסטי - כאמור בשלב הראשון של הפרוייקט יש לאגור 6 מיליון טון אבן, דבר המצריך התארגנות מוקדמת: מציאת מקורות אבן, הובלת האבן והקמת שטחי הערכות בגדלים מתאימים.
- לוחות זמנים - משך ביצוע הפרוייקט הוא כשש שנים, העבודות בפרוייקט תלויות אחת בשניה, ולכן מרכיב הזמן הוא קריטי ויש לדאוג לעמידה בלוחות זמנים על מנת לעמוד ביעדים שהקבלן הציב לעצמו.
- תיאום וטיפול בגורמים שונים - בכדי לתת מענה למכלול האתגרים בפרוייקט הוקמה כאן מנהלה עם אנשי מקצוע מעולים: מחלקת לוגיסטיקה, משרד טכני, מחלקת מדידות והפקת תכניות ושרטוטים, מחלקת ניהול לוחות זמנים, מחלקת Doc Control (הנותנת מענה לכל הנושאים הבירוקרטיים), בקרה תקציבית וכוח אדם. המנהלה יושבת באתר ונותנת מענה מקצועי בזמן אמת לכל מה שנדרש עבור עמידה בלוח הזמנים בפרוייקט.
- שמירה על איכות הסביבה הן מתחת למים והן בכל איזור הפרוייקט - הפרוייקט מתבצע בליווי צמוד והדוק של המשטרה הירוקה ובכל שטח הפרוייקט, כולל בים, מוצבים חיישנים המיועדים להבטיח פגיעה מינימלית בטבע והסביבה.
חברת שפיר הנדסה אזרחית וימית
שפיר הנדסה אזרחית וימית היא החברה המובילה בארץ בתחום הבניה, הפיתוח והתשתיות, ובעלת ניסיון מקצועי מוכח בכל תחומי ההנדסה האזרחית. שפיר נוסדה ב-1968 וצברה ניסיון רב בתחומים הבאים: בנית גשרים, מחלפים, סלילת כבישים, עבודות ימיות, בניה ציבורית מסחרית ודיור.
קבוצת אשטרום
קבוצת אשטרום, מחברות הבנייה והנדל"ן המובילות בישראל, יצקה באבני היסוד שלה את המחויבות להעניק פתרונות מקצועיים ומקיפים לכל לקוחותיה, מהמסד ועד הטפחות. קבוצת אשטרום נוסדה ב- 1963 ומאז דואגת להפעיל בסינרגיה מיטבית את כל חברות הבת שלה, באופן שיעניק מעטפת פתרונות מושלמת לכל פרוייקט בארץ ובעולם, תחת קורת גג אחת.
חברת נמלי ישראל
חברת נמלי ישראל- פיתוח ונכסים בע"מ מקימה, מפתחת ומשכללת את נמלי הים המסחריים בחיפה, באשדוד ובאילת ומפקדת על פיתוח הנמלים החדשים, נמל הדרום, באשדוד ונמל המפרץ בחיפה, לתועלת המשק ולקידום כלכלת ישראל.
אין תגובות