התחרות שתקדם את עתיד הבנייה המתועשת בעולם ובישראל

אקסס, מרכז החדשנות של קבוצת שפיר, לקח על עצמו את המשימה להוביל את ענף הבנייה בארץ בדרך לעתיד, ויוצא זו השנה השנייה ברציפות בקול קורא שזוכה לתהודה ועניין רב בענף. במסגרת הקול הקורא מחפשת שפיר רעיונות מתאימים תחת הכותרת של בנייה מתועשת ברמות בשלות שונות מרמת הרעיון ועד Proof of Concept.

 

בשנים האחרונות עושה ענף הבנייה והתשתיות צעדים ראשונים של אימוץ שיטות עבודה חדשניות בענף שנחשב שמרני ומיושן. בנייה מתועשת או מודולרית היא אחת מהן.

אבל מה זה בכלל בנייה מתועשת? בנייה מתועשת כוללת תהליכי בנייה באתר, אוטומציה, רובוטיקה, בנייה מודולרית ועוד.

 

ברמה הבסיסית ביותר המושג הזה כולל אלמנטים שמגיעים מוכנים לאתר הבנייה כגון - קירות, קורות, לוחות וכיו"ב. שימוש באלמנטים מאפשר בנייה מהירה יותר ומוריד את כמות יציקות הבטון הנדרשות באתר כאשר  הרבה מרכיבי המבנה מגיעים בשלמותם לאתר ומתחברים בשיטה פשוטה שמאפשרת חיסכון בכוח אדם וביצוע עבודה מהיר.

רמה גבוהה יותר של בנייה מתועשת כוללת פודים. הפודים מהווים יחידה שלמה, חדר מוכן שיכול להגיע מהמפעל לאתר ברמת גמר מלאה, כולל גם איבזור, אינסטלציה וחיווט חשמלי. כאשר מגיע הפוד אל אתר הבנייה הוא מונח בשיטת plug & play ומאפשר מסירת מבנה ברמת גימור גבוהה במיוחד ובעצם ביצוע פרויקט במקביל במפעל ובאתר הבנייה. בישראל קיימות כבר מספר חברות שעושות את צעדיהן הראשונים בתחום.

רמה שלישית היא שיטת בנייה במסגרתה כל הדירה נבנית בעזרת מודולים מושלמים. בבנייה שכזו כל היחידות, משמע החדרים השונים של המבנה, נבנים במפעל וכוללים חשמל, צנרת, אלומיניום, טיח וצבע, ובאתר הבנייה נעשית עבודת הרכבה פשוטה שמזכירה עבודה עם לגו. השיטה מתאימה בעיקר להתמודדות עם אתגרים לוגיסטיים באתר הבנייה ומגבלות איחסון של חומרי בנייה.

 

בבנייה מתועשת ניתן לנצל גם שילוב ברובוטיקה לטובת צביעה, עבודות טיח, עבודות קידוח וניקוי. השימוש ברובוטים מאפשר הפחתה בסיכון והפחתת הסכנות הבריאותיות לעובדים. רובוטים לא מתעייפים ומסוגלים גם לעבוד 24/7 ללא שינוי בעלות הפעלתם, ובסופו של דבר מאפשרים קיצור במשך זמן הבנייה בשטח. רובוטיקה גם מפחיתה את התלות בכוח אדם ובכך מובילה להפחתה בעלויות.

אוטומציה גם היא מהווה חלק מבנייה מתועשת ועוסקת בהחלפת עובדים בקו ייצור ובאתר עצמו בעבודות שונות שיש בהן חזרתיות. מעבר ליתרונות של איכות, דיוק וזירוז תהליכים, אוטומציה גם יכולה לספק איסוף נתונים וניהול המידע לניהול יעיל יותר של הבנייה.

 

 

הפוטנציאל לבנייה מתועשת בפרויקטים ציבוריים

הבנייה הבסיסית  שהכרנו בעבר בישראל התפתחה סביב גלי עלייה גדולים שפקדו את המדינה והצריכו בנייה מהירה. הבעיה הייתה התקנים הנמוכים ושיטות הבנייה הירודות שיצרו שיכונים תבניתיים מיושנים שלא ניתנים לשינוי. הקהל הישראלי המודרני אוהב להתאים את הדירה לצרכיו הייחודיים.

ריקרדו מאמין שנקודת החדירה של הבנייה המתועשת נמצאת במבנים הציבוריים - בתי ספר, בתי כלא, בתי דיור מוגן, בתי מלון. "במבנים מהסוג הזה אנחנו עדים לחזרתיות בצורה ובגודל והעדר שינוי תכניות ראשוניות. שם יש יתרון לבנייה מתועשת".

החזרתיות במבנים כאלו מגדילה את הכדאיות לייצור אלמנטים, פודים או מודולים מראש ובמספרים גדולים ולהביאם מוכנים אל אתר הבנייה.

"כדי לממש את יתרונות השיטה צריך להקים תשתיות" מסביר ריקרדו. "מפעלים שמייצרים יחידות מוכנות של אלמנטים לבנייה וחדרים שלמים. לאחרונה הקימה שפיר מפעל לאלמנטים טרומיים, במגמה להגדיל את המעורבות שלה בשוק הבנייה המתועשת".

 

 

ריקרדו אוסירוף, מנכ"ל access

 

יתרונות הבנייה המתועשת

בסופו של דבר בנייה מתועשת משמעותה פחות ידיים עובדות, והידיים שכן מייצרות בתהליך יכולות להיות מקצועיות יותר ובאיכות גבוהה יותר. בנייה מתועשת פותרת בעיות לוגיסטיקה ואיחסון ומפשטת את תהליך הבנייה. החיסכון במשאבים גדל, הפחת קטן ואיתו גם כמות הפסולת לפרויקט יורדת, ותורמת לקיימות הפרויקט.

מעבר לבנייה מתועשת יאיץ את קצב הבנייה, יקצר תהליכים ויאפשר לבנות בצורה יעילה ולהביא ללקוח הקצה מוצר איכותי יותר, "ירוק" יותר, בעל תביעת אצבע פחמנית נמוכה יותר.

 

רלוונטי לישראל היום יותר מתמיד

 

ריקרדו טוען כי בנייה מתועשת מהווה חלק מהפתרון לנושא של העדר עובדים פלשתינאים בתקופה זו, וחוסר היכולת להביא עובדים זרים שחוששים להגיע בזמן מלחמה. "המדינה צריכה לדרבן אותנו כדי להביא אוטומציה ורובוטיקה ולחסוך כוח אדם זול שפשוט לא קיים. המשרות בענף יהפכו הרבה יותר איכותיות ובהתאמה ימשכו כוח אדם איכותי לענף ויסייעו גם בהוזלה של הבנייה".

אבל בנייה מתועשת רלוונטית לא רק לזמן המלחמה, אלא ביתר שאת ליום שאחרי המלחמה. תושבים בעוטף עזה ובצפון הארץ כבר נמצאים שנה מחוץ לבתיהם. ישובים רבים חוו הרס בהיקף גדול ויזדקקו לשיקום מהיר. ככל שיוטמעו בענף הבנייה הישראלי יותר מאפיינים ופתרונות של בנייה מתועשת - כך השיקום יוכל לקרות מהר יותר ותושבי הדרום והצפון יוכלו לחזור לבתיהם.

 

 

"נשמח לקבל גם רעיונות בהם נוכל להיות מעורבים אפילו מהשלב הראשוני של הגדרת הבעיה, דרך איפיון הפתרון ועד דיזיין פרטנר בשלב הניסויים" מסכם ריקרדו. "הגיעו אלינו עשרות פניות עם רעיונות מאוד יפים, אם רבע מהן יהפכו להצעות רלוונטיות זה יהיה הישג נפלא לענף הבנייה".

על המחבר