ראיון עם אלה אפרוסמן, סטודנטית להנדסה אזרחית בטכניון - מסלול עתידים
חלק א` - ראיון אישי
חלק ב` - ראיון מקצועי
חלק ג` - תוכנית עתידים
חלק א` - ראיון אישי
ספרי על עצמך
שמי אלה אפרוסמן, עליתי ארצה מבלרוס (ברית המועצות לשעבר) סטודנטית בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון ומתגוררת באחד מישובי הפריפריה בצפון.
בחרתי להתמחות במסלול ניהול הבנייה מאחר והמסלול נשמע על פניו מרתק ומאתגר. בנוסף, העובדה כי המסלול יאפשר לי מבחר רחב של תפקידים בהמשך הקריירה - קרצה לי מאוד. את הלימודים בטכניון התחלתי במסלול העתודה במסגרת תוכנית עתידים.
בנוסף ללימודים הפורמליים, אני משתדלת ליהנות ממגוון האפשרויות החברתיות שהטכניון מציע לסטודנטים, פעילויות כגון בריכה, חדר כושר, מסיבות מטעם אגודת הסטודנטים ועוד... אמנם שמו של הטכניון הולך לפניו בכל הקשור לשמרנות ול"חיים קשים" אולם מן הצד השני הוא מציע לסטודנטים מגוון רחב ביותר של חיי קהילה וחברה - אחר הצהריים ובערבים. תחביב נוסף שאמצתי לעצמי ואני מקפידה להתמיד בו - קריאה. תחביב נוסף שאני מקפידה לשמר הוא לצאת וליהנות מן הטבע שסובב אותי, מקרוב ומרחוק.
פעילות נוספת שלי היא התנדבות בפרוייקט מט"ח נחשון, שמטרתו עזרה לתלמידי בית ספר במקצועות המתמטיקה, פיזיקה, כימיה ומקצועות נוספים אחרים. במסגרת זו, אני מלמדת את מקצוע המתמטיקה ועובדת עם קבוצה של 3 בנות בעזרת תוכנה מיוחדת המיועדת ללמידה מקוונת באינטרנט, אשר באמצעותה אני מעבירה להן שיעור או פותרת איתן תרגילים.
חלק ב` - ראיון מקצועי
מהי מטרת פרויקט עתידים ?
אילו מוסדות לימוד משתתפים בפרויקט ?
מיד עם תחילת הלימודים, מוצמד חונך אישי לכל סטודנט, חונך שהוא עצמו סטודנט באחת מהפקולטות אליו מבקש הסטודנט החדש להשתייך בהמשך. עובדה זו, מאפשרת היכרות קלה יותר ומאיימת פחות - לסטודנט החדש. החונך מקיים פגישות אישיות כדי לעמוד על התקדמות הסטודנט במוסד הלימוד ולבדוק איתו האם הוא זקוק לעזרה נוספת שהיא מעבר לזו שהוא כבר מקבל.
לאחר סיום הלימודים, עוברים הבוגרים סדרת מיונים ומבחנים ובהתאם למכסות ולצרכי הצבא - נקבעים השיבוצים. באופן עקרוני, רוב התפקידים שמבצעים העתודאים, נמצאים במרכז הבינוי של צה"ל, או בכל מקום אחר שמבקשים בו מנהל פרויקטים. בנוסף, חלק מהבוגרים מוצאים את עצמם משובצים במשרדי תכנון, אולם מספר המקומות העוסקים בכך הוא מועט, בשל העובדה שרוב התכנון מתבצע ומוזמן מקבלני משנה חיצוניים.
היתרונות בתוכנית עתידים מתעצמים נוכח העובדה כי תמיד יש למי לפנות מה שהופך את המעבר מהבית הספר לאוניברסיטה לפחות קשה ומאיים. השוני בין הלימודים בתיכון לבין הלימודים באוניברסיטה גדול מאוד, בעיקר נוכח העובדה כי רוב הסטודנטים מבוגרים מאיתנו בכמה שנים, רובם כבר אחרי השירות הצבאי, הטיול בחו"ל וחלקם אף הספיקו להנשא. בנוסף רציתי לציין, כי אלמלא תוכנית עתידים, גבוהים הם הסיכויים שלא הייתי מתחילה ללמוד עכשיו. מובילי התוכנית פתחו עבורי את הדלת באמצעות לימודי המכינה, והפכו את סיכויי הקבלה שלי לטכניון - למאוד גבוהים.
הפרויקט של עתידים מתפרסם מעת לעת בכלי התקשורת השונים, ובנוסף מתקיימים ימי הסברה (בעיקר בבתי הספר). כמובן כל מי שמתאים לעתודה ונחשב כתושב אחד מישובי הפריפריה נכנס למעגל הסטודנטים הפוטנציאליים בתוכנית עתידים. אנשי הפרויקט יודעים "למצוא אותך". אני באופן אישי, לא ידעתי על פרוייקט עתידים, מאחר ולא למדתי בבית ספר הממוקם בעיר מגורי. חרב העובדה הזו, לקראת סיום לימודי בכיתה י"א - קיבלתי טלפון מאחד הקצינים של פרוייקט עתידים שסיפר לי על התוכנית. משם הכל התחיל.
שאלת מיליון הדולר. מעולם לא חשבתי שאני רוצה להיות מהנדסת אזרחית, מה גם שלא תכננתי להמשיך ללמוד עם סיום התיכון - ודווקא חשבתי על כוונים אחרים. ברגע שסיימתי על לימודיי בבית הספר התיכון, הבנתי שעם ההישגים הנוכחיים, יהיה לי קשה לי מאוד להתקבל ללימודים. אולם, למרבה האירוניה - בדיוק באותה התקופה עלתה ההצעה של השתתפות במכינה ומשם הכל הרגיש לי טבעי. במהלך המכינה, כחצי שנה לפני תחילת הלימודים בפקולטה, השתתפתי בפנל מקצועי, בו לקחו חלק קצינים שעוסקים במקצוע, במסגרת הצבאית. הנושא והתכנים בהם עוסקת ההנדסה האזרחית, משכו ועניינו אותי מאוד - ולכן בחרתי בהם כמקצוע.
הרבה מהחברה שלי בחרו גם הם במסלול עתודה לכן אני לא "מרגישה בודדה". בניגוד לחברי הבוגרים, לא עומדת בפני ההתלבטות של "מה לעשות לאחר הצבא" או היכן ומה ללמוד. ביום שבו הם יתחילו להתעסק עם בחירת מקצוע, התלבטויות וכו`... אני כבר אסיים את התואר ואהיה עם מקצוע ביד.
מדוע בחרת דווקא במסלול ניהול הבנייה ?
הבחירה שלי בניהול הבנייה, נעוצה בעיקר נוכח העובדה שאני לא ממש רואה את עצמי עוסקת בתכנון. בנוסף, העובדה כי רוב המהנדסים האזרחיים בצבא עוסקים בניהול פרוייקטים, חזקה את בחירתי בהתמחות. אגב - במחזור שאני לומדת בו, אני הבחורה היחידה ואני יודעת על בחורה נוספת שלומדת הנדסת מבנים - באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
מדוע לדעתך רוב העתודאים נחשבים לסטודנטים מצטיינים ?
יש כמה סיבות לפי דעתי. הסיבה העיקרית נובעת מן העובדה כי אנחנו עוד צעירים והתחלנו בלימודים האקדמיים מיד עם סיום הלימודים בתיכון, ולכן רוב חומר הלימוד עדיין טרי במוחנו. עובדה נוספת היא כי מיומנויות הלמידה שלנו גבוהות, שוב בגלל הקרבה ללימודים בתיכון והבגרויות אותן עשינו לאחרונה. כמובן שבשל הגיל, המח שלנו יכול לקלוט ולספוג בקלות רבה יותר, מאשר בגיל מאוחר. סיבה נוספת היא נעוצה בעובדה כי רוב העתודאים נתמכים עדיין על ידי הוריהם ולא צריכים להטריד את עצמם בנסיונות לכלכל את עצמם, זאת בנוסף למימון העתודה בחלק מההוצאות שלנו. בהייתנו צעירים איננו מחוייבים למשפחה, ילדים, עבודה וכו` וחיינו סובבים בעיקר סביב הלימודים.
למיטב הבנתי, הערך המוסף אותו אני אקבל בהיותי בוגרת מסלול עתודה, יהיה משמעותי לאין שיעור. בוגרי הנדסה אזרחית, שיצאו לשוק העבודה כשהם חסרי נסיון, יתקשו בתחילה למצוא מקום עבודה שיהיה מוכן לקלוט אותם וגם אם כן - לא בטוח שבמשכורות הוגנות. הנסיון אותו אצבור במהלך הקריירה הצבאית, יאפשר לי מגוון בחירות בשוק העבודה, כשאסיים את התחייבוי לצה"ל.
בוגר המסלול בעתידים, מתחייב ל-3 שנים במסגרת שירות הסדיר (גם הבנות עושות 3 שנים) ובנוסף עוד 3 שנים במסגרת שירות הקבע. משם הדבר תלוי ברצון ובבחירה שלך, האם להמשיך במגרת הצבא ואם לאו.
לא נתקלתי בקשיים מיוחדים בתור סטודנטית ובטח לא בשל העובדה כי אני במסלול עתידים. הקשיים שעומדים לפני הם קשיים איתם מתמודד כל סטודנט - מחסור בשעות שינה, תקופת מבחנים לחוצה וכו`...
בכל מוסד לימוד נדמה כי יש סוג של נתק מסויים בין הנלמד במסגרת הקונבנציונלית, לבין הפרקטיקה. בפקולטה בה אני לומדת, מנסים לצמצם זאת על ידי כך שמאורגנים סיורים מקצועיים באתרי בנייה, כמו גם במפעלים המייצרים חומרים ואלמנטים מתועשים. לחלק מן השיעורים בפקולטה, מגיעים מרצים מן החוץ ואנשי מקצוע העוסקים בענף הלכה למעשה, כך שאנו מקבלים טעימה גם מ"החיים האמיתיים" בחוץ.
על תוכנית עתידים
תוכנית עתידים נוסדה לפני 11 שנים בצה"ל, במטרה לייצר מאגר של כח אדם איכותי לעתודה האקדמית של צה"ל, מקרב
בני הפריפריה. כיום, כוללת עתידים מגוון רחב של מסלולים למצטיינים מהפריפריה החל מגיל 13 ועד גיל 30, המכוונים אותם לרכישת השכלה אקדמית איכותית. 21,000 בני נוער, סטודנטים ובוגרים משתייכים כיום לתוכנית הפועלת בלמעלה מ-40 יישובים ומועצות אזוריות בפריפריה של ישראל.
כניסה לאתר האינטרנט של פרויקט עתידים: כאן
ליצירת קשר עם אלה: efa_alla@walla.com
מטרת המייזם - חשיפת מגוון התפקידים והאפשרויות בענף, ומתן במה לדעות ומחשבות של הקהילה האקדמית והמקצועית.
תכני הראיונות יעסקו בנושאים אקדמיים, מקצועיים, ענייני סטודנטים, אקטואליה ענפית, קריירה ועוד...
אין תגובות