ניהול רזה (Lean) אופנה חולפת או כאן לתמיד ? חלק א`
ניהול רזה (Lean) אופנה חולפת או כאן לתמיד ? (חלק א`)
שטח: ניהול הבנייה
מאת: אלי אלף מנהל תחום תפעול אביב ניהול
יו"ר, מנכ"ל או סמנכ"ל תפעול חדש נכנס לארגון, לקוח מרכזי החליט לעבור למתחרה, מצב השוק הכללי נקלע למשבר, המניה צונחת כבר מספר רבעונים, הארגון לא עומד ביעדיו העסקיים... כל אלה ועוד עשויים להוות את הטריגר לחיפוש אחר גישה שונה לניהול העסק. כמנהלים בארגון - עלינו לחשוב איך ומה לעשות עם זה, כעובדים בד"כ נחכה לראות עם איזה תרגיל חדש תבוא ההנהלה...
התמונה הנ"ל חוזרת על עצמה לעיתים קרובות ובארגונים רבים מאז תחילת פריחתן של תורות הניהול המתקדמות בתחילת שנות ה- 60.
האם Lean, חשיבה רזה, היא עוד אחת מאותן גישות מתחלפות או שמעצם טבעה ותפיסת עולמה היא גישה שנועדה להישאר ולהשתפר?
אנסה לענות על שאלה זו במאמר הבא ע"י סקירת ההתפתחות ההיסטורית של הטמעת ה- Lean מחוץ ליפן והצבעה על מגמות העתיד של תהליכי היישום. כמו שניתן יהיה להבין, לא נדרש לכך כישרון נבואי או חיזוי מורכב - כל שעלינו לעשות הוא להתבונן בעניין, סבלנות ועין בוחנת בנעשה בסביבת המקור של ה- Lean.
הגישה העסקית המערבית אשר מעדיפה באופן מובהק תוצאות על תהליכים, מהווה גם היא מכשול בהטמעת תרבות מעצימה של שיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות, לימוד תוך עשייה ותיקון שגיאות.
פירמידת ה- Lean של טויוטה -
במהלך גיבוש תפיסת התפעול הכוללת שלה (TPS) ניסחה טויוטה את התורה כתרבות אשר מטרתה העליונה היא ארגון לומד ומצטיין בכל תהליכיו. בדרך למימוש חזון זה על הארגון, הנהלתו ועובדיו לעבור מספר שלבים אשר מייצרים תרבות ארגונית של מצוינות ושיפור מתמיד:
1. אמונה והבנה פילוסופית בעוצמת התהליך. אורך רוח וקביעת מטרות ארוכות טווח מתוך ההכרה בכך שתהליך איכותי, נכון ומצוין יגיע לכל מטרה שנציב וכמובן גם למטרות שצפויות להשתנות עם הזמן.
2. תהליכים איכותיים - אשר משתמשים בתפיסת עולם, גישות חשיבה וניתוח שמטרתן מצוינות ושיפור מתמיד כחלק מהתהליך המצוין עצמו.
3. עובדים מועצמים ומטופחים - כמנוע לקיום, קידום ושיפור התהליכים המצוינים.
4. מטרת העל – ארגון מצוין, לומד ומשתפר באופן רציף.
פשטות המודל מרמזת על אחד הקשיים הגדולים יותר באימוצו - הצורך של תפיסת העולם הרזה להפוך לחלק מה- DNA הארגוני ולהיות מרכיב משמעותי ביותר בערכי הליבה של הארגון ושל האנשים המרכיבים את הארגון.
הגישה העסקית המערבית אשר מעדיפה באופן מובהק תוצאות על תהליכים, מהווה גם היא מכשול בהטמעת תרבות מעצימה של שיתוף עובדים בתהליכי קבלת החלטות, לימוד תוך עשייה ותיקון שגיאות.
ברוח טיפוח העובדים, התהליכים ועידוד החשיבה, יש להתייחס לכל כלי או טכניקה שאסקור בחלקו השני של המאמר כמסגרת מאגדת אשר מכילה פרט לכלי עצמו גישה שלמה ליישומו והטמעתו ע"י אנשים.
בזמן שה- Lean החל את מסעו מערבה הוא כבר היה תפיסה בוגרת ושלמה בטויוטה, אף-על-פי-כן היישום שלו במערב סבל ועדיין סובל במקרים רבים מתפיסה חלקית אשר ברובה מושפעת מאותו קוצר רוח שמחפש את התוצאה והסיפוק המהירים. בטבלא בהבאה אנסה לתאר את האבולוציה של יישומים הקשורים ל- Lean במערב בכלל ובארץ בפרט. הסיבות להתפתחות צורת היישום הן -
א) הצורך של היישום המתקדם יותר לפתור או להתגבר על חסרונות של צורת היישום המוקדמת יותר.
ב) הבנה טובה, בסיסית ומקבלת יותר של עקרונות היסוד של החשיבה הרזה.
שלב ההטמעה
|
תיאור
|
תועלות
|
חולשות
|
אירועי Kaizen
|
אירוע ממוקד של מספר ימים (עד 5) שתוקף בעיה או תהליך ספציפי בארגון.
|
|
|
מיקוד בהטמעת כלים
|
הבנה ש- Kaizen הוא כלי מתוך מכלול ואינו מסוגל לחולל שינוי בעצמו. אמונה שמעבר שיטתי על הכלים מהקל לכבד יעשו את העבודה.
|
|
|
מיקוד בפתרון בעיות
|
שילוב בין הצלחות מהירות, ושימוש בכלים המתאימים לבעיות שאובחנו ונבחרו לטיפול.
|
|
|
מתוך הבנת החסרונות של הגישות הנ"ל להטמעת Lean בכלל וליצירת שינוי תרבותי בפרט, המיישם המתקדם (והמאמין) נדרש להתקרב יותר ויותר לגישת המקור של טויוטה אשר דרך טיפוח התרבות הלומדת והעצמת הפרטים, יוצרת תהליך שיפור מתמיד בצעדים קטנים.
תפיסת יישום ה- Lean העכשווית ביותר וכיווני היישום העתידיים יתוארו בהרחבה בחלקו השני של מאמר זה. מיותר לציין שארגונים אשר בוחרים ליישם Lean כתפיסה התפעולית ותרבות ארגונית מומלץ להם לדלג על השלבים המיותרים באבולוציה שהוזכרה לעיל ולבחור את כיווני היישום המתקדמים יותר.
אם לקחת את תפיסת מאמר זה לשורה התחתונה - התבוננות, קריאה ואפילו סיור מודרך ביפן ללימוד המקור הם צעדים מומלצים למעוניינים להתחיל במסע המרתק והמספק של ה Lean.
תגיות
קרא עוד
הוספת תגובה
תגובות
אין תגובות