דעה: BIM כמפתח מהותי לעתיד ענף הבנייה בישראל

07.06.2024

המאמר נכתב מתוך חזון לעתיד טוב יותר לענף הבנייה בישראל ומתוך רצון לעורר השראה בקרב מהנדסי בניין ויועצים שמחפשים את דרכם ובמקום לנטוש להייטק, לבחור להישאר ולהוביל את הענף שלנו קדימה.

 

על הכותב: מתן שרון, מהנדס בניין עם ניסיון של מעל ל-8 שנים בתכנון, כיום אני עובד בחברת אהרון דניאל מהנדסים כמהנדס בכיר וBIM Specialist. מאז שאני זוכר את עצמי, תמיד התחברתי לתחום המחשבים ואהבתי מאוד את כל מה שקשור לעולם הזה. כשבחרתי את דרכי המקצועית, החלטתי ללכת לענף הבניין ולא לתכנות, והסיבה היא שמאוד התחברתי לכל מה שקשור לתכנון מבנים והנדסה. אך תמיד היה בי צורך לחזור לתחום המחשבים ולהכניס את הטכנולוגיה והאוטומציה לתוך עבודת התכנון.

לאחר שעברתי את בחינת הרישוי של מהנדסי הבניין, חיפשתי את האתגר הבא, וזה מה שהוביל אותי להיכנס עמוק לתחום ה -BIM אני כבר מעל לשש שנים מתעסק בתחום ה BIM וב4.5 השנים האחרונות נכנסתי חזק מאוד לנושא. הפוש הרציני הגיע כאשר גייסתי לחברה בה אני עובד מהנדס צעיר בשם ערן ידוואב לפני שלוש שנים. ביחד הצלחנו לפתח את תחום ה Revit -וה BIM בתוך החברה ולהיכנס לעומק העולם הזה. הניסיון והעבודה המשותפת עם ערן חיזקו לי מאוד את ההבנה לגבי העתיד של ענף הבנייה, והבהירו לי עד כמה ה מתודולוגית BIM נחוצה לענף.

 

טכנולוגיה מתקדמת - המפתח להכנסת דם צעיר והכרחי לענף הבנייה

אנחנו מתקרבים לנקודה שבה הענף שלנו מאבד מוחות טובים בגלל חוסר בטכנולוגיה מתקדמת. מהנדסים ואנשי מקצוע צעירים ומוכשרים מחפשים ענפים אחרים שעושים שימוש בטכנולוגיות חדישות ומתקדמות יותר. הטמעת טכנולוגיות BIM בענף הבנייה יכולה לשנות את המצב הזה ולהפוך את התחום לאטרקטיבי יותר למוחות הטובים ביותר. השימוש במתודולוגיית BIM לא רק מאפשר עבודה מדויקת יותר, אלא גם מעלה את קרנם של היועצים ומהנדסי הקונסטרוקציה. כאשר יש טכנולוגיה מתקדמת שמסייעת בתכנון ובביצוע, המהנדסים יכולים להתרכז באיכות העבודה וביצירת פתרונות חדשניים ולא להתעסק בטעויות ובבעיות שהתגלו מאוחר מדי.

קרדיט: GAV Engineering . מבנה מרובה מערכות ורב-תחומי עם ממשקים רבים וכ-10 דיסציפלינות תכנון בשיטת BIM. הפרויקט משלב תכנון מורכב ודורש תאום מדויק בין דיסציפלינות שונות, כדי להבטיח ביצוע חלק ויעיל.

 

מהנדסי VDC - התפקיד הקריטי בתהליכי BIM

מהנדסי VDC (Virtual Design and Construction) הם חלק חשוב בהטמעת מתודולוגיית BIM בתכנון ובביצוע. הם אחראים על האינטגרציה ושיתוף הפעולה בין כל הגורמים המעורבים בפרויקט, מבצעים אנליזות וסימולציות למודל ה BIM ומנהלים את כל המידע הדיגיטלי שנוצר במהלך התכנון. כאשר יש באתר מהנדס VDC, שהוא למעשה מהנדס ביצוע שמבין במתודולוגיית BIM ויודע לעבוד עם התוכנות הרלוונטיות, השינוי בשטח הוא דרמטי. רמת השאלות ליועצים יכולה לרדת ב-50 אחוז, וכך גם כמות הטעויות בשטח, בנוסף לחיסכון בכסף. נוכחות מהנדס VDC בשטח מבטיחה שהביצוע יתנהל בצורה מדויקת וחלקה יותר, תוך ניצול מירבי של המשאבים והפחתת עלויות מיותרות.

 

דיוק וחיסכון - איך BIM משפר את הביצוע

בשלב הביצוע, הקבלנים והקבלנים המשניים משתמשים במודל ה BIM כנקודת התייחסות מרכזית לתיאום בין כל בעלי המקצוע המעורבים בפרויקט. בעזרת המודל ניתן לתכנן ולנהל את לוח הזמנים בצורה מדויקת יותר, ולעקוב אחר עלויות החומרים והעבודה. המודל משמש גם לניהול התקדמות העבודה בשטח ולעדכון שינויים בזמן אמת, ובכך תורם לתחזוקה ולניהול המבנה לאחר סיום הבנייה.

 

קרדיט: TN.Structures. עגורנים ורגלי תמיכה מותאמים לכל תשתיות החוץ והפיתוח העתידי, כולל השלביות.

 

קרדיט: TN.Structures. תכנון רגלי תמיכה ליציקת תקרות וקורות במפלס הקרקע (טרנספורמציות ופיתוח) - רגלי התמיכה מסומנות במודל לפי עומסים ומרחקים שונים, על מנת להקל על ביצוע נכון וחלוקה מדויקת. תכנון הפירוס משתנה בין הקומות עד לרצפת המרתף.

 

החוויה האישית שלי עם BIM - השפעות חיוביות

אני רוצה לתת זווית מבט מניסיוני כמתכנן מתחום הקונסטרוקציה עם ניסיון של מעל ל-8 שנים, שמתעסק בעולם ה BIM מעל לשש שנים. אין לי ספק שהשימוש בתוכנות כמו Revit וכל תוכנת BIM אחרת שינה לחלוטין את הדרך בה אני עובד. כשהתחלתי לעבוד עם התוכנות הללו, גיליתי כמה יתרונות עצומים יש להן. הן מאפשרות לי להציג ולהדגים בצורה חזותית וברורה את הבניין והחתכים שלו, ולתקשר את המידע הזה בקלות למהנדסים צעירים ולקולגות בשטח. לעיתים, גם לבעלי ניסיון יש צורך בהסבר חזותי כדי להבין כיצד אלמנטים מתחברים.

אחד היתרונות המרכזיים שגיליתי בעבודה עם תוכנות BIM היא היכולת לתכנת בעזרת Dynamo וPython תהליך שבו ערן היה חלק בלתי נפרד. למדנו לתכנת על ידי לימוד עצמי, בגלל שראינו את הפוטנציאל העצום הטמון בזה. התכנות מאפשר לנו למקסם את השימוש בתוכנה, להתאים אותה לצרכים ספציפיים של הפרויקטים שלנו, ולקצר תהליכים רבים שבעבר לקחו זמן רב יותר. השמים הם הגבול בכל מה שהתוכנה יכולה לעשות עם נגיעות של תכנות.

בנוסף, ככל שעובר הזמן, הרעיון של להעביר לתוכנות חישוב ישירות את המודל ולא ליצור אותו מחדש בצורה ידנית הופך להיות יותר קל ומהיר. אמנם החלק הזה עדיין בחיתוליו, אך אין ספק שזהו העתיד. זהו פיתוח שיעזור מאוד לקונסטרוקטורים לשפר את איכות העבודה ולחסוך בזמן ובמשאבים, תוך הקטנת הסיכון לטעויות.

השימוש בתוכנות BIM לא רק מאפשר לי למדל בצורה מדויקת יותר, אלא גם מסייע לי להבין ולהסביר לקולגות שלי את הבניין בצורה טובה יותר, ובעיקר מסייע לי לתכנן בצורה הרבה יותר טובה וברמה הרבה יותר גבוהה. זה עוזר מאוד בלימוד מהנדסים צעירים איך הבניין עובד, ומאפשר לי להעביר את הידע והניסיון שלי בצורה ברורה וחזותית. כך, כל הצוות יכול להבין את המורכבות של המבנה ולבצע את העבודה בצורה מדויקת ואיכותית יותר.

באמצעות השימוש בתוכנות הללו אני מצליח לזהות ולפתור בעיות פוטנציאליות בשלב התכנון, לפני שהן הופכות לבעיות יקרות ומורכבות בשטח. זה כולל זיהוי התנגשויות בין אלמנטים שונים, תכנון מדויק של לוחות זמנים וניהול משאבים יעיל יותר. התקשורת המשופרת והדיוק בתכנון מובילים להפחתת טעויות בשטח, חיסכון בעלויות, ושיפור כללי של איכות הביצוע. כל זה מוביל לפרויקטים שמבוצעים בצורה חלקה ויעילה יותר, עם פחות עיכובים וחריגות תקציב.

בסופו של דבר, הטכנולוגיה הזו אינה רק כלי עבודה עבורי - היא שינתה את הדרך בה אני ניגש לתכנון ולביצוע, והביאה את העבודה שלי לרמה גבוהה יותר של דיוק ומקצועיות. אני מאמין שבעתיד הלא רחוק, השימוש ב  BIM יהפוך לסטנדרט בכל ענפי הבנייה, ויתרום רבות להתפתחותם.

קרדיט: אהרון דניאל מהנדסים

 

 

דוגמאות לטכנולוגיות מתקדמות שהיו קשות להטמעה

בדיוק כמו בתחום הBIM, היו טכנולוגיות נוספות שהיו קשות להטמעה בתחילת דרכן בגלל הקושי עם ההון האנושי וחוסר ההבנה בזמן ההטמעה.

 

1. ענן מחשוב  (Cloud Computing)

בתחילת דרכו, מחשוב ענן היה נחשב לטכנולוגיה מסוכנת ומורכבת. ארגונים רבים חששו להעביר את הנתונים שלהם לענן בגלל חששות אבטחה וחוסר הבנה של היתרונות הגדולים של גמישות, זמינות וחסכון בעלויות. כיום, פתרונות כמו AWS ,Google Cloud ו-Azure הם סטנדרטיים, אבל ההטמעה הראשונית הייתה מאתגרת.

 

2. מערכות ERP (Enterprise Resource Planning)

תוכנות ERP כמו SAP ו-Oracle היו קשות להטמעה בתחילת דרכן. ארגונים רבים נמנעו משימוש בהן בגלל המורכבות, העלויות והצורך בהכשרת עובדים. רבים מהמנהלים והעובדים היו רגילים לשיטות העבודה הישנות ולא הבינו את היתרונות הגדולים של מערכות ERP בניהול משאבים, יעילות תפעולית ושיפור קבלת ההחלטות. עם הזמן, השימוש ב-ERP הפך לנורמה בתעשיות רבות, אך תהליך ההטמעה הראשוני היה מאתגר מאוד.

 

השקעה ב BIM - המהלך האסטרטגי לעתיד הבנייה בישראל

המעבר לעבודה עם Revit דורש השקעה משמעותית במשאבים אנושיים וידע בשפה האנגלית וכן נכונות ללמוד ולהתמודד עם תוכנות חדשות. לעיתים יש ללמוד דרך גוגל ואין מישהו שיחזיק לך את היד. אבל התוצאה הסופית, לפי ניסיוני, פשוט מדהימה והרבה יותר מוצלחת למהנדסי קונסטרוקציה.

הכנסת טכנולוגיות BIM לענף הבנייה בישראל היא המהלך החשוב ביותר שניתן לעשות כיום. היא לא רק תשפר את הדיוק והאיכות של הפרויקטים שלנו, אלא גם תאפשר לנו להתמודד עם האתגרים של העתיד בצורה טובה יותר, ולהבטיח שהמוחות הטובים ביותר יישארו בענף ויתרמו לו מהידע והכישורים שלהם.

השקעה ב BIM היא גם השקעה בהון האנושי. הכשרת מהנדסים צעירים לעבודה עם BIM דורשת זמן ומשאבים, אבל ההשקעה הזו מחזירה את עצמה במהירות. השימוש ב-BIM  מאפשר למהנדסים להתמקד בתכנון יצירתי ופתרון בעיות מורכבות, במקום להתמודד עם שרטוטים ידניים וטעויות בשטח.

בנוסף, הטמעת BIM משפרת את שיתוף הפעולה בין כל הגורמים המעורבים בפרויקט - מהאדריכלים והמהנדסים ועד הקבלנים והמנהלים. בעזרת המודל התלת-ממדי כל המעורבים יכולים לראות את הפרויקט כולו ולזהות בעיות פוטנציאליות עוד בשלב התכנון, מה שמונע עיכובים וטעויות יקרות בהמשך הדרך.

השקעה ב BIM היא השקעה בעתיד של ענף הבנייה, במוחות הצעירים ובפרויקטים המורכבים שאנו לוקחים על עצמנו. זהו המהלך הנכון לעתיד, ואנו צריכים לאמץ אותו בחום וללא פחד.

 

קריאה למהנדסים ויועצים - להוביל את עתיד הבנייה בישראל

המאמר הזה נכתב מתוך חזון לעתיד טוב יותר לענף הבנייה בישראל. המטרה היא לעורר השראה בקרב מהנדסי בניין ויועצים שמחפשים את דרכם, ובמקום לנטוש להייטק, לבחור להישאר ולהוביל את הענף שלנו קדימה.

אני פונה אליכם, המהנדסים והיועצים הצעירים, ואומר: אל תעזבו את הענף שלנו, כי יש לו עתיד מזהיר. המעבר ל BIM הוא לא רק טכנולוגיה חדשה, אלא שינוי תפיסה עמוק שמביא איתו הזדמנויות חדשות ויכולות מתקדמות. הוא מאפשר לנו לתכנן ולבצע פרויקטים ברמה גבוהה יותר, עם דיוק ויעילות שלא הכרנו בעבר.

המעבר ל BIM הוא קודם כל אינטרס שלכם, המהנדסים והיועצים הצעירים, שמעוניינים לקדם את הענף ולתת לו את הכבוד המגיע לו. ייתכן שהיזמים והקבלנים לא תמיד מבינים זאת היום, אך אתם יכולים להיות החלוצים שמובילים את השינוי הזה. הטמעת טכנולוגיות BIM היא הדרך היחידה והבלעדית להוציא את הענף מהבוץ הלא טכנולוגי ולהביא אליו הון אנושי איכותי וחדש.

בואו נוביל את הענף שלנו לעתיד טוב יותר. נשתמש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, נלמד ונתפתח, ונראה לכולם כיצד אפשר להפוך את ענף הבנייה למקום שבו חדשנות, דיוק ומקצועיות הם שם המשחק. יחד, נוכל ליצור ענף בנייה חזק, מתקדם ומוערך יותר, שמושך אליו את המוחות הצעירים והמוכשרים ביותר.

זו הקריאה שלי אליכם - להישאר, להשקיע, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל לעתיד מזהיר.

 

קרדיט: אהרון דניאל מהנדסים

על המחבר
הוספת תגובה
תגובות

אין תגובות

על המחבר

רק למשתמשים רשומים גישה מלאה לכל ישומי האתר !

על מנת ליהנות מכל הפיצ'רים והשירותים אותם אנו מציעים בפורטל החדש - מומלץ לבצע הרשמה קצרה ולנהל כרטיס אישי (ניתן גם באמצעות היוזר בפייסבוק).

ההרשמה והשימוש בתכני הפורטל ללא עלות !

הירשםהתחבר

לחצת על "סל המשרות"

רק למשתמשים רשומים גישה לסל המשרות

אנו ממליצים לכם להירשם או להתחבר לאתר כדי ליהנות ולייעל את תהליך חיפוש העבודה.

משתמש שאינו רשום רשאי לשלוח קורות חיים לכל משרה בנפרד.

חזרה ללוח הדרושים | הירשם | התחבר