איך מגדילים את צבירת הנקודות על פי התקן לבניה ירוקה?

 

באוגוסט 2020 נפל דבר בישראל: התקבלה החלטה משותפת למשרד הפנים ולמשרד להגנת הסביבה על החלת עקרונות הבניה הירוקה, לפי תקן 5281, באופן רשמי בישראל החל משנת 2021. זוהי הפעם הראשונה שבה המדינה החליטה לאמץ את התקן ולהפוך אותו למחייב.

המושג בניה ירוקה מתייחס לבניה אשר מתחשבת בסביבה ובבאי הבניין עצמו - בין אם זהו מבנה מגורים, מבנה משרדים, מתחם מלונאות או כל מבנה אחר. לבניה זו שלושה עקרונות מרכזיים: שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה אשר שומרים על בריאות האדם והחי ואינם פוגעים בטבע, ייעול השימוש במשאבים מתכלים אשר מגביר את החיסכון ומצמצם את כמות הפסולת, וחיסכון באנרגיה, המאפשר לצרוך פחות חשמל ולהפחית את הזיהום הנפלט בעת ייצורו.

תקן 5281 שאומץ על ידי המדינה הוא תקן ישראלי אשר מיישם את עקרונות הבניה הירוקה בפועל, וזאת בין היתר באמצעות דירוג: הוא קובע כיצד ידורגו בניינים חדשים, וכן בניינים משופצים וכאלו שזכו לתוספת בניה, מבחינת איכות הבניה הירוקה שלהם. הדירוג נע בין כוכב אחד לחמישה כוכבים, אשר ניתנים לבניין המדובר בהתאם לניקוד שהוא צובר. ניקוד זה מפורט בתקן בתשעה פרקים, אשר כל אחד מהם עוסק באחד מההיבטים של הבניה הירוקה: אנרגיה, קרקע, מים, חומרים, בריאות, פסולת, תחבורה, ניהול וחדשנות.

כל אחד מפרקי התקן יכול להעניק לבניין ניקוד שיקרב אותו אל העמידה בתקן, כאשר ישנו רף ניקוד מינימלי שבו על הבניין לעמוד כדי להיחשב 'ירוק'. כל נקודה בכל אחד מתשעת הפרקים שצוינו לעיל עשויה להיות ההבדל בין בניין שעומד בדרישות לבין כזה שאינו עומד בהן.

 

 

הכול מתחיל בחומרי הבניה

תקן 5281 לבניה ירוקה מתייחס לכל האלמנטים הנוגעים לחומרי הבניה בהם משתמשים לבניית המבנה – ואף מתחשב בדרך שבה הבניין נבנה בפועל, ולרמת השמירה על איכות הסביבה במהלך העבודות.

למעשה, הפרק המתייחס לחומרי הבניה, מורכב משורה של קריטריונים, כאשר עמידה בהם מעניקה ניקוד לבניה ירוקה. בין הקריטריונים ניתן למצוא שימוש במוצרים בעלי תו ירוק, מוצרים בתוצרת מקומית, מוצרים שיוצרו בשימוש בחומרים ממוחזרים, כאלו שיש להם תווים ירוקים והצהרות סביבתיות ועוד.

באילו תווים והצהרות בינלאומיים מכיר תקן 5281 לבניה ירוקה? התקן הירוק האמריקאי LEED - Leadership in Energy and Environmental Design כולל חמש קטגוריות בתחום הבניה הירוקה והוא כיום התקן הירוק המוכר בעולם. הוא מעניק את ניקוד על חיסכון באנרגיה, שימוש באנרגיות מתחדשות, אנרגיה ממקורות לא מזהמים ובדיקת המערכות הצורכות אנרגיה. בנוסף הוא מתייחס לאתרים ברי קיימא, כאלה שמיקומם מאפשר גישה לתחבורה פחות מזהמת, צמצום פליטת חום ועוד, לשימוש יעיל במים, איכות הסביבה בתוך הבניין- כגון טיפול בפסולת וקיום סביבה בריאה ליושביה, וכן שימוש בחומרים ממוחזרים ומניעת בזבוז משאבים בזמן הבניה. תווים מוכרים נוספים הם ה־EPD, Environmental Product Declaration או 'הצהרה סביבתית של מוצר', וה־LCA, הערכת מחזור החיים של המוצר, שהם קריטריונים להערכת מידת ההשפעה או הנזק של חומר מסוים על הסביבה. סטנדרט ירוק מוכר וותיק נוסף, אשר פותח בסינגפור ויכול אף לזכות בנקודות על שלד המבנה, הוא SGLS - The Singapore Green Labeling Scheme . ציוני ה-EPD, ה-LCA וה-SGLS של חומרים מתוצרת חוץ מוכרים גם הם לניקוד על פי תקן 5281 לבניה ירוקה בישראל, ויכולים להיות משמעותיים לצבירת ניקוד ירוק גבוה.

לפרק החומרים השפעה גדולה על הניקוד הירוק של כל בניין, שכן החומרים מהווים את הבסיס לבניין כולו: חומרי האיטום והבידוד, ציפויים, חומרי גמר, חומרי שיקום ותיקון בטון – כל אלו נמצאים בכל חלקי הבניין, וככל שיהיו ירוקים יותר, כך הבניין עצמו יהיה ירוק יותר. למעשה, פרק החומרים בתקן יכול לסייע בצבירה של עד 10% מכלל ה'נקודות הירוקות' האפשריות לבניין הנבנה.

 

 

יותר מ־50 מוצרים שעומדים בקריטריונים של התו הירוק

כיצד ניתן להגיע אל הניקוד הגבוה ביותר האפשרי בפרק החומרים? הכול תלוי בבחירת החומרים המתאימים, ובשימוש בכמה שיותר חומרים אשר עומדים בקריטריונים של תקן 5281, ומקנים נקודות שיובילו לקבלת כוכבים ירוקים. באילו חומרים מדובר? כאלו העשויים מחומרים ממוחזרים, או כאלו הניתנים למחזור; לא מזהמים ומבטיחים פגיעה מינימלית ככל האפשר בסביבה; וכמובן – עומדים בכל התקנים הדרושים, בישראל ובעולם.

חברת א.צ. פועלת כבר שנים בתחום הבניה, כספקית של חומרי בניה איכותיים, ותפיסתה דוגלת בעקרונות הבניה הירוקה עשורים לפני שהנושא עלה לתודעה הציבורית בישראל. כך, החברה משווקת כיום יותר מ־‏50 מוצרים וחומרים אשר עומדים בתקן הירוק, כולל חומרי איטום, חומרי גמר, ציפויים לרצפות, חומרי שיקום ותיקון בטון ועוד. הודות למגוון הרחב של חומרים ירוקים שהחברה מייבאת (בנוסף על אלה שהיא מייצרת בעצמה והינם בעלי תו ירוק), א.צ. מציעה את הסל הרחב ביותר בישראל של מוצרים ירוקים. בכך היא מאפשרת ליזמים וקבלנים להשתמש במערכות המזכות בניקוד ירוק גם במקומות שלחברות אחרות אין פתרונות ירוקים המתאימים לתקן.

בין המוצרים המובילים שמספקת א.צ. ניתן למצוא את אלו של החברה האיטלקית KERAKOLL, הנחשבת כיום למובילה העולמית בתחום חומרי הבניה הירוקה, ולה למעלה מ-1700 מוצרי בניה ידידותיים לסביבה. KERAKOLL מספקת מגוון מערכות ירוקות לחיזוק ושיקום מבנים, איטום חדרים רטובים, מילוי מישקים ועוד. בנוסף, פיתחה החברה לאורך השנים דירוג ECO משלה אשר בוחן את מידת ההשפעה של המוצר על הסביבה. דירוג זה ניתן לכל מוצריה וניתן על פיו להעריך עד כמה המוצר ירוק וידידותי לסביבה.

אחד ממוצרי KERAKOLL המשווק על ידי א.צ. ומזכה בנקודות ירוקות הוא מערכת החיזוק  GeoSteelהמהווה תחליף ליריעות סיבי פחמן המשמשות לחיזוק ושיקום מבנים. המערכת החדשנית מספקת חלופה הנדסית, כלכלית וידידותית לסביבה ליריעות הוותיקות, כאשר א.צ. מעניקה ליווי מקצועי ומקיף לרוכשים את המערכת, משלב התכנון ועד היישום באתר. המערכת מאושרת לשימוש באירופה ובארה"ב ומעניקה ניקוד לבניה ירוקה על פי תקן LEED הבינלאומי, המוכר ומעניק ניקוד גם בישראל.

 

 

א.צ. מספקת עוד מגוון מוצרים וחומרים, ישראליים ובינלאומיים, מהשורה הראשונה, וביניהם גם כאלו אשר מקנים נקודות בניה ירוקה.

מוצרי חברת PENETRON האמריקאית לאיטום קריסטלי מאפשרים גם הם צבירת ניקוד, כולל בפרק שלד המבנה. חומרי האיטום הגבישי משמשים לאיטום אקטיבי בעומק הבטון ולאורך כל חיי הבטון בחללים תת-קרקעיים ועיליים, ובמבנים המכילים מים או באים במגע עם מים. מגוון המוצרים כולל טיח צמנטי, מלט מהיר-התקשרות, סילר נוזלי, תוסף אטימה גבישי לתערובת הבטון, ציפוי צמנטי לאיטום גבישי, פריימרים ועוד. חומרי PENETRON ידידותיים לסביבה, בעלי תו ירוק EPD, ומסייעים אף הם לצבירת נקודות על פי תקן 5281 הישראלי לבניה ירוקה.

גם מוצרי האיטום בהזרקה של חברת BAUCHEMIE MC הם בעלי תו EPD שאין למקביליהם הישראליים. מוצרי MC משמשים לאיטום וייצוב של תשתיות הבאות במגע מתמיד עם מים או לחות, מתאימים לאיטום קירות דיפון בבורות בניה, לאיטום הקרקע במהלך בניית מנהרות, וניתן להזריקם לקרקע סמוך למבנה, מתחת לרצפה או מאחורי קירות על מנת לייצב את הקרקע ולצמצם תזוזות.

מוצריה של חברת Tecnopol הספרדית המשווקים על ידי א.צ. גם הם בעלי תו ירוק בינלאומי. ממברנת הפוליאוריאה הטהורה Tecnocoat מספקת הגנה ואיטום מפני מים למגוון רחב של תשתיות. היא אינה פולטת חומרים מזהמים לאחר היישום, אינה מכילה תרכובות הפוגעות בשכבת האוזון וניתנת למחזור. היא אוטמת ומגנה על גגות, מרפסות, חניונים, משטחי רצפה תעשייתיים, תעלות השקיה ומיכלים (כולל למי שתייה), בריכות, ועוד.

זוהי, כמובן רק רשימה חלקית של מוצרים וחומרי בניה שיכולים לזכות את המשתמש בהם בנקודות דירוג חשובות בדרך להכרה בבניין כבניין ירוק והכללתו ברשימת המבנים החדשים בישראל העומדים בתקן.

כאמור, לא.צ. הסל הרחב ביותר בשוק הישראלי בכל הקשור למוצרים בעלי תקני LEED,  EPD ו־LCA, ובעזרת המוצרים המשווקים על ידה ניתן להגיע ביתר קלות ומהירות לניקוד הדרוש לבניה חדשה על פי תקן 5281 לבניה ירוקה.

לקבלת ייעוץ, הדרכה וליווי אישי ביישום המערכות והטכנולוגיות המתקדמות שלנו, צרו איתנו קשר >>

על המחבר